Marchionne neemt geen risico: Nieuwe Fiat Multipla gaat naar Servië

Niets is zo onvoorspelbaar als de ontwikkelingen binnen de autoindustrie.

Als een donderslag bij heldere hemel laat Marchionne na afloop van de presentatie van de kwartaalcijfers weten dat de nieuwe compacte MPV van Fiat, beter bekend als project ‘L0/1’, niet in Turijn maar in het Servische Kragujevac geproduceerd gaat worden. Mirafiori kan de vlag dus halfstok hangen nadat een paar maanden geleden alles nog zo rooskleurig leek. Maar eigenlijk is het als je het goed bekijkt een donderslag bij ‘donkere’ hemel, want Marchionne zegt openlijk dat dit een direct gevolg is van een hoop ellende van de afgelopen tijd, dat z’n oorsprong kent in Pomigliano d’Arco.

“Als het aan ons lag zouden we het ‘L0’ project in Italië bouwen. Maar op dit punt met alle problemen die zich voordoen in Pomigliano d’Arco (en daarbuiten), willen we eventuele verdere strubbelingen bij andere projecten koste wat het kost vermijden. We willen niet het risico lopen dat je straks door problemen bijvoorbeeld de productie van een auto moet stilleggen. Voor Mirafiori maken we nu andere plannen.”

Vraagtekens rijzen direct bij deze toch wel drastische beslissing. De mini MPV zou namelijk een belangrijk onderdeel vormen van het plan ‘Fabbrica Italia’ waarbij het de nationale productie zou worden opgeschroefd tot een kleine 1,7 miljoen auto’s per jaar vanaf 2014.

Momenteel is er een verbouwing gaande in de voormalige Zastava fabriek, als gevolg van een investering van in totaal 1 miljard euro (FGA 350 miljoen, Servische regering 250 miljoen, Europese bank 400 miljoen). Volgens het meerjarenplan zal Fiat daar ook een nieuwe ‘lowcost’ B segment auto gaan bouwen (Project 326). Van de Multipla/Idea opvolger moeten er vanaf 2012 minimaal 190.000 per jaar van de band rollen uiteindelijk.

Deel dit artikel:

2 gedachten over “Marchionne neemt geen risico: Nieuwe Fiat Multipla gaat naar Servië

  • 23 juli 2010 om 12:08
    Permalink

    helemaal gelijk…

    dat staken laten ze dan wellicht de volgende keer wel uit hun italiaanse testa’s.
    Alhoewel.. waarschijnlijk zijn die communisti te dom om deze stap van Marchionne te kunnen volgen

    Beantwoorden
  • 25 augustus 2010 om 08:39
    Permalink

    Dat is nog niet het grootste voordeel…
    Mocht die nieuwe multipla nu onverhoopt niet lekker verkopen dan kunnen ze die Servische toko zonder Italiaanse banen te verliezen net zo hard weer sluiten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.