Marchionne is matig imago Fiat een beetje zat
Sergio Marchionne is niet tevreden over het algemene merkimago van Fiat in eigen land. Een tijdje geleden schreven we op AutoEdizione al over het wilde gerucht dat de CEO het liefst de naam Fiat van de auto’s afhaalt. Dat zal niet direct het geval zijn verwachten we, maar dat dit af en toe door het drukke hoofd speelt van de man in donkere trui, betwijfelen we geen moment.
Afgelopen week heeft Marchionne voor de microfoons openlijk gezegd, dat Fiat in ItaliĆ« ten onrechte nog te vaak wordt geassocieerd met ‘de auto van opa en oma’, kortom een label waar je je eigenlijk wat voor moet schamen. Dit scheve beeld wordt volgens de CEO ook te pas en te onpas gevoed, door mensen die er belang bij hebben; “We maken al een tijdje auto’s van zeer goede kwaliteit en zijn allang geen monopolisten meer, die deels afhankelijk zijn van de nodige staatssteun.” Het lijkt Marchionne te irriteren, dat sommige vooroordelen met name in eigen land hardnekkig overeind blijven.
Wellicht moet hij hier dan eens de tips lezen of Fiat NL en dat die ze doorgeeft. Als de Koreanen in no time van dat imago af kunnen waarom zij dan niet. Kwestie van goede marketing. Audi is nog steeds pet en de minste rijders auto van de VAG groep alleen door strakke afwerk naatjes en materialen die de eerste 3 tot 5 jaar mooi blijven hebben ze een ijzersterk imago opgebouwd. En dat zelfs met matige kwaliteit (minder als de rest)en zelfs de nummer 1 met motor problemen komen ze er mee weg. Je kunt hoog scoren met betrouwbaarheid maar als je daar geen kenbaarheid aangeeft en zelf als fabrikant toont dat je er vertrouwen in hebt wat wil je dan. Hartstikke leuk al die reclame over typische Italiaanse wagens met hun Italiaans karakter met emotie en passie.
Maar ja dat linkt iedereen nog steeds met stakende en niet wille werkende Italianen en de typische Italiaanse bouw kwaliteit uit de jaren 80. Met voetbal gekken die zo in hun mineur zijn dat als hun ploeg verliest ze de eerste week de helft van de bouten vergeten en de pizza op het onbehandelde plaatwerk leggen.
Iedereen die niet beter weet denkt nog steeds in ritmo’s en suds die roestend de fabriek uit rollen en die voor er mee gereden kan worden gecontroleerd moeten worden of alles wel vast zit.
Zolang ze daar niks aan doen blijft dat zo.
Dus ja die reclames kunnen best maar zet daar meteen in dat ze volgens het beste principe produceren met goud bekroond zijn en we daarom zonder problemen 5 jaar garantie durven geven zonder adertjes onder het gras. Of iets in die strekking.
O en zet daar dan ook in dat de panda zo goed scoort in betrouwbaarheid. En dat de 500 1 van de meest waarde vaste wagens is die je kunt kopen. Wek vertrouwen in je product.
@AR 159: “Met voetbal gekken die zo in hun mineur zijn dat als hun ploeg verliest ze de eerste week de helft van de bouten vergeten en de pizza op het onbehandelde plaatwerk leggen.”
LOL š weet je zeker dat je geen column voor ons wilt schrijven over dot onderwerp? 8)
Marketing idd, daar moeten ze nog grote stappen maken. Ze mogen wat mij betreft proberen meer gewaagde spotjes te maken waarin ze letterlijk afrekenen met het verleden.
Idee: Duitse huisvader ligt in garage te sleutelen onder oude hobby Sud. Buurman komt langs en schertst : “Jaja ItaliƤnisch naturlich” Buurman knikt vriendelijk. Volgende ochtend is het maandag en beide zijn klaar om naar het werk te vertrekken. De Duitse Alfist start zonder problemen z’n nieuwe Alfa sedan en rijdt weg maar stopt even bij de oprit van de buurman die z’n kuchende vrij nieuwe BMW of VW (ietwat onherkenbaar gemaakt natuurlijk) niet aan de praat krijgt. Ze krijgen oogcontact en de Alfist zegt: “Ach ja das war einmal, nicht?” (wat je dus tweeĆ«rlei kunt opvatten in dit geval). Buurman knikt maar is een brok chagrijn. Alfist glimlacht en rijdt weg. Titel: Alfa Romeo: Just Drive
Kijk een knipoog met de nodige subtiliteit in de commercial!
En voor de rest sluit ik me aan bij AR159
Ik zou zeggen niet geschoten is altijd mis. Fiat kan wel wat ideen gebruiken. š
Jullie vergeten dat FGAN een enorme druk legt op de importeurs en de dealers om maar zoveel mogelijk auto’s te verkopen. FGAN is gewoon een productiebedrijf waarbij de productiegraad zo hoog mogelijk moet zijn. Dus worden er meer auto’s geproduceerd dan er vraag naar is. Dan worden die auto’s met”grote aantallen naar de vesrchillende landen “geschopt” en die mogen dan kijken hoe ze die auto’s verkopen. En dan wordt het prijsinstrument weer uit het rek getrokken en proberen ze de consument te verleiden met prijs/finacierings aanbiedingen. Kijk maar naar het nieuwe spotje van Alfa. Daar wordt afgesloten met een prijsaanbieding.
En ja…. als je dus je marketing geld daaraan moet besteden, blijft er weinig over voor imago. Immers daar verkoop je de volgende dag geen wiel mee…..
En of daar nu Fiat of 500 of welk ander merk SM straks op die modellen wilt plakken, als je niet aan et begin van de keten iets veranderd, veranderd er helemaal niets.