Marchionne klaar om elke cent terug te betalen aan het Witte Huis

Marchionne Obama

Begin volgende week zal Fiat-Chrysler bekend maken dat het klaar is om de Amerikaanse (5,8 miljard) en Canadese overheid (1,7 miljard) in totaal 7,5 miljard dollar terug te betalen. Een zeer hoge rente is de reden waarom de CEO daar niet langer mee wil wachten (bijna 3 miljoen dollar per dag). Uiteraard is de belangrijkste motivatie, dat Fiat zo groen licht zal hebben om een groot aandeel in Chrysler te kunnen nemen. Inmiddels is de aankondiging gedaan dat er een akkoord is voor een toename van 16% van het aandeel, van 30 naar 46%. De laatste 5% richting een meerderheidsbelang in de Amerikaanse groep komt dankzij de introductie van een auto met een verbruik van 1 liter benzine op bijna 17 km (40 mijl per gallon). Marchionne heeft overigens aangegeven dat Fiat’s aandeel in Chrysler vanaf 2012 ook meer dan 51% kan zijn. Chrysler zou vervolgens weer klaar zijn voor een gang naar de beurs. Marchionne haalt voor de restitutie 1,2 miljard euro uit eigen zak (Fiat) en maakt tevens gebruik van een korte termijn lening (‘Straight Loan’) van 6,3 miljard dollar. De mededeling zal mogelijk maandag (2 mei) gedaan worden tijdens de presentatie van Chrysler’s eerste kwartaalcijfers.

 

 

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Marchionne klaar om elke cent terug te betalen aan het Witte Huis

  • 29 april 2011 om 05:56
    Permalink

    Welja miljardje hier miljardje daar….
    Voel ik wel een heel erg klein persoontje bij als ik met de Fiat dealer zit te onderhandelen over een gratis setje vloermatten en
    een paar euro extra korting.
    Verder…
    Tja als je gewoon je geld niet steekt in het ontwikkelen van nieuwe modellen kan je dat makkelijk opbrengen denk ik.
    Intussen staan er in de FGA showrooms exact dezelfde modellen die er een half jaar geleden ook al stonden, op wat haastig erbij gezette cryslers na dan.
    Lijkt me best frustrerend om als Alfa/Lancia/Fiat dealer niet meer te kunnen zeggen…
    kom nu naar onze showroom want de nieuwe puntje puntje puntje is er!
    Ik weet het is even niet anders maar leuk is het niet.

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 09:44
    Permalink

    @ Saya: ik kan je alleen maar gelijk geven. Er is maar één prioriteit en dat is het Chrysler hoofdstuk, namelijk chrysler inlijven en terug op zijn poten zetten. De europeanen zijn hier duidelijk de dupe van. Al jaren staat de ontwikkeling van nieuwe modellen op een bedroevend laag pitje en tot slot krijgen we dan wat gecamoufleerde amerikaanse spullen. En dan verbazen ze zich erover dat de verkopen al maandenlang kelderen!

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 09:53
    Permalink

    @Lusso:
    a) Er is geen verbazing over de kelderende verkopen en die staan grotendeels los van het feit dat er eerst een fusie heeft plaatsgevonden.
    b) Zonder de fusie zouden er nauwelijks Italiaanse merken zijn in Europa aangezien deze op ons continent niet rendabel zijn vanuit de oude situatie.
    c) Chrysler terug op poten zetten is dus het mooiste wat de Italiaanse autoindustrie als stap kon ondernemen sinds anno 2003 tot nu. Fiat wordt groter dan ooit hierdoor, Alfa Romeo krijgt een echte serieuze kans als opmarket merk, Lancia krijgt bestaansrecht en Maserati (plus Ferrari) worden sterker dan ooit het geval is geweest.

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 10:10
    Permalink

    @Autoedizione
    Helemaal eens. Wie mooi wil worden moet pijn lijden. Strategisch was er voor FGA als volume autofabrikant op lange termijn geen toekomst. De Chrysler overname (tegen een zeer lage prijs) was een eens maar nooit weer mogelijkheid. De crisis rente die op de leningen van de verschillende overheden zit maakt herfinanciering ook een prioriteit, want de rentelasten kunnen een overigens gezond bedrijf te gronde richten (vraag maar aan Porsche). Als deze stappen allemaal goed gaan heb je straks een veel sterker concern met schaal voordelen en een sterke basis op twee continenten in plaats van een (of beter een deel van een continent want FGA is in Noord Europa bijvoorbeeld niet bepaald sterk…)

    Beantwoorden
  • 29 april 2011 om 11:30
    Permalink

    Helemaal eens met OttoCi en AutoEdizione.
    Nog aan toevoegen : Fiat heeft een sterke basis op 3 continenten : vergeet Zuid-Amerika niet !
    Aan de Joint-Ventures in China, India en Rusland wordt hard gewerkt. Lukte tot hiertoe niet echt goed, maar daar komt echt wel verandering in. Of is al bezig.

    Ik kan dit ook op een negatieve toon zeggen :
    – Chrysler is ‘maar’ de 3e grootste in de VS
    – Fiat wordt erg op de hielen gezeten in Brazilië door VW : soms is Fiat zelfs ‘maar’ 2e qua verkopen daar.
    – In Europa was Fiat in 2010 ‘maar’ 5e qua verkopen (meer dan 1.311.318 voertuigen verkocht (inbegrepen Iveco vrachtwagens) Dat is ‘maar’ de helft van wat VW groep heeft verkocht.
    – In China verkopen ze heel veel minder dan VW (maar de Fiat groep heeft daar nu recent veelbelovende J-V afgesloten)
    – In India zijn de verkoopdoelstellingen maar voor 50% gehaald
    – enzovoort, enzoverder, enzozever

    Het kan alleen maar verbeteren in Azië en Rusland, consolidatie en (lichte) verbetering in Europa, Zuid- en Noord-Amerika.

    Nog een (belangrijk qua afzet) “continent” vergeten ? 🙂

    Beantwoorden
  • 30 april 2011 om 00:20
    Permalink

    @ autoedizone: denk je echt dat alfa nog als upmarket wordt gezien als er niets nog eigen is aan het merk? Een verzameling fiat en chryslermotoren en wat onderstellen van fiat en chrsyler en dodge. Ik denk dat ze zich bvb bij BMW doodlachen als Marchionne zegt dat hij een vuist wil maken in het premiumsegment. Geef toe dat het ooit anders is geweest. Waar is de tijd dat de andere merken opkeken naar alfa en dat alfa een statussymbool was? Veel duurder dan de concurrenten, maar zijn geld waard.

    De mito en giulietta kunnen fijne auto’s zijn ,maar echte alfa’s voortvloeiend uit de bloedlijn van de 1900, 2600, echte giulietta en giulia en alfetta zijn het niet.

    Over Lancia zullen we maar compleet zwijgen. Hier waren andere dingen mogelijk geweest als de prioriteiten engigszins anders hadden gelegen.

    Probleem is dat heel de italiaanse autocultuur, eigenheid, geschiedenis en carisma Marchionne geen r**t kan schelen. Het blijft een boekhoudertje dat centjes wil zien. Zijn bonus is natuurlijk ook belangrijk.

    Voor mij hebben we de hoogdagen van de italiaanse auto gehad. Dat argument van de korte pijn gaat voor mij niet op. Dat is schade die niet meer kan hersteld worden. Chryslers met een lanciaembleem, een dodge met alfaembleem en binnenkort een Jeep met maseratiembleem gaan mij te ver.

    vergogna!

    Beantwoorden
  • 30 april 2011 om 03:06
    Permalink

    @Lusso
    Wat geweest is komt niet meer terug. Ik kan me goed heugen dat Audi’s volkswagens met een andere grille waren. Auto’s om medelijden mee te hebben. Ik praat over eind jaren 70 begin jaren 80. Kijk waar ze nu staan. Ze delen nog steeds veel techniek met VW maar de markt ziet het merk toch echt als “Premium”. Dit ter relativering. Het is gemakkelijk en een typisch Italiaans trekje als ik zo vrij mag zijn om het eigen nest te bevuilen met negativisme. De glorie van weleer maar hopelijk ook de puinhopen van jarenlange verkeerde en gemakzuchtige beslissingen in het Italiaanse autoland komen niet meer terug. Dat wil nog niet zeggen dat de toekomst alleen nog zwart is. Wat de logica van een TZ3 stradale met Chrysler techniek ontgaat mij overigens ook. Waarom niet de 8c competizione doorontwikkelen bijvoorbeeld. Ik neem aan dat ze bij Fiat niet helemaal achterlijk zijn geworden dus wacht nog even op het moment dat nog meer details over deze auto bekend worden met mijn oordeel.

    Beantwoorden
  • 30 april 2011 om 12:17
    Permalink

    Om een bestaansrecht te hebben zal men de amerikaanse markt ook moeten paaien.de pasta en de pizza zijn in de VS ook anders dan in europa.zo ook Alfa zal andere ingredienten gebruiken in de VS om hun produkten te verkopen.wij rijden ook in (andere) Japanners en koreanen dan in het thuisland.niet vreemd dus!!

    Beantwoorden
  • 30 april 2011 om 12:48
    Permalink

    @alfaspeed

    Helemaal eens. Laat fiat aan de andere kant van de plas maar verkopen wat de amerikanen mooi vinden. Zolang dat geld oplevert is het prima. Want geld zullen ze hard nodig hebben.
    Denk eens in wat 7,5 MILJARD dollar betekent, dat is meer dan 5 miljard euro !! Oftewel bijna 1/3 deel wat de NL regering wil bezuinigen t/m 2015 ! En dat wil SM ‘even’ aflossen.
    Ik denk dat daarmee het gezwets over echte alfa’s en lancia’s een hele andere betekenis krijgt, eerste prio moet zijn dat de financien op orde komen.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.