Marchionne jaagt op GM

marchionne GM

Sergio Marchionne zegt dat hij misschien nog veel meer werk te doen heeft en dat hij daarom wellicht tot na 2018 nog CEO van het FCA concern zal blijven. Deze recente uitspraak wordt ook in verband gebracht met grootse plannen van de onvermoeibare grote baas in donkere trui, aangaande een tweede fusie met een andere producent. General Motors wordt telkens in verband met de uitspraken van Marchionne en wordt gezien als het hoogste doel van Fiat Chrysler Automobiles. Marchionne is al sinds 2009 (voor ons sinds 2004) bij uitstek de CEO in autoland die voor de meest opmerkelijke uitspraken en besluiten zorgt. De redding van Fiat begin deze eeuw uit de wurggreep van gigant GM, is inmiddels een succesverhaal geworden dat zich grotendeels ook aan de andere zijde van de oceaan afspeelt en nu staat de enfant terrible van de auto-industrie, die hier hoogst persoonlijk voor verantwoordelijk voor is, bij de buren in Detroit aan de poort te kloppen. Dat doet hij op een manier die wellicht her en der voor de nodige irritatie kan zorgen, want hoewel de vrouwelijke CEO Mary Barra -die zelf wat weg heeft van Marchionne als het om de reputatie van ‘hervormer’ gaat- al duidelijk te kennen heeft gegeven dat er geen samenwerking in de lucht hangt, blijft ‘Big Serge’ hierover aandringen bij investeerders en de hedgefondsen.

Waarom Marchionne dit wil, heeft hij al meer dan duidelijk gemaakt. Auto’s bouwen is voor veel producenten nog altijd een dure aangelegenheid en kan dus goedkoper wanneer men nauwer samenwerkt. Marchionne zet hoog in en zegt dat niet alleen FCA baat heeft bij een fusie. Westerse overheden kunnen gevoelig zijn voor Marchionne’s aanpak, want de export zou meer kunnen floreren met een dergelijke constructie. Marchionne staat inmiddels bekend om z’n politieke talenten. De CEO leurt wat dit betreft intussen op alle continenten. Grote partijen als GM en Ford geven in ieder geval niet thuis en beweren geen hang naar een drastische kostenreductie te hebben. Hoe dan ook, Marchionne legt zich niet neer bij wat tot nu toe is bereikt. Marchionne’s ‘honger’ naar meer om goed te kunnen overleven is echter niet nieuw. Al tijdens de overname van Chrysler, loerde de CEO namelijk op Opel, dat mogelijk door GM noodgedwongen moest worden afgestoten. Maar geen Duitser wilde gerund worden door een firma met een hoofdkantoor in Turijn.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Marchionne jaagt op GM

  • 10 juni 2015 om 12:58
    Permalink

    Wat een dwaas. Hij probeert zijn probleem, het niet (genoeg) geld kunnen verdienen, als een algemeen probleem aan te wijzen. Hoe kan het dan dat de concurrentie wel geld verdient met het maken van auto’s (VW, Toyota, Ford, Honda etc., etc.)? Hoe ziet hij een producent van maar liefst 17 automerken voor ogen? Dat is niet te managen, zoals het faillissement van GM al heeft bewezen.


    FCA: Abarth, Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Ferrari, Fiat, Jeep, Lancia, Maserati, Ram
    GM: Buick, Cadillac, Chevrolet, GMC, Holden, Opel, Vauxhall,
    Mis ik nog wat?

    Beantwoorden
  • 10 juni 2015 om 13:01
    Permalink

    PS: Waarom kan ik soms wel en soms niet met m’n Autoedizione-account reacties plaatsen?

    Beantwoorden
  • 10 juni 2015 om 13:58
    Permalink

    Ik heb ook mijn twijfels… GM met zijn enorme merkenparaplu en wereldwijde activiteiten een bijna onbestuurbaar groot bedrijf. Je ziet duidelijk dat men in Detroit moeite heeft met Amerikaanse, Duitse en Koreaanse tak eengezind te laten besturen en dat is maar een deel van de problemen.

    Een overname van het kwakkelende Opel zou nog steeds zinnig zijn. Dan kan je een paar fabrieken dichtgooien en de produktie in andere faciliteiten onderbrengen en zo een hoop centen besparen. Tevens zie je dat Opel worstelt met gedwongen gedeelde technolgie.

    Maar heel GM… bezint eer gij begint.

    Beantwoorden
  • 10 juni 2015 om 14:04
    Permalink

    @DAC1991: Volgens Wikipedia is het: Alpheon, Chevrolet, Buick, GMC, Cadillac, Holden, HSV, Opel, Vauxhall, Wuling, Baojun, Jie Fang, UzDaewoo.

    Beantwoorden
  • 11 juni 2015 om 20:45
    Permalink

    Eigenlijk wel een strak plan.

    Marchionne heeft laten zien dat hij, @DAC1991, tot dwaze dingen in staat is. Chrysler/ FCA betaalt zijn schulden aan de Amerikaanse staat 5 jaar eerder af dan afgesproken, GM laat de Amerikaanse staat met een schuld van pakweg 10 mld. Dollar achter. Toch een prestatie van formaat, helemaal als je bedenkt dat Marchionne met lege zakken kwam.

    Daarbij is Big natuurlijk altijd beautiful.Daar waar het Degelijke Duitse Daimler zijn tanden stuk bijt op de integratie, lukt het Marchionne wel de twee werelden succesvol te verbinden. Ook een huzarenstukje dat zijn weerga niet kent. En ja, de liefhebbers van Italiaanse auto’s komen niet aan hun trekken zoals ze zouden willen. Maar Fiat bestaat nog en FCA schrijft wereldwijd zwarte cijfers.

    Give it a go Sergio!

    Beantwoorden
  • 19 juni 2015 om 14:20
    Permalink

    Ik heb meer vertrouwen in een sterke Aziatische partner. Wat heeft het voor zin om je met 2 Amerikaanse kolossen samen te voegen? Chrysler gaf de sleutel tot de Amerikaanse automarkt, maar GM gaat daar echt niet veel meer aan bijdragen.

    Het lijkt me strategisch veel slimmer om je positie op 3 continenten te versterken. Honda of Mazda anyone?

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.