Marchionne: ‘Italiaanse fabriek sluiten is te duur’
Sergio Marchionne zou in Londen tijdens een Automotive Conference van Goldman Sachs, hebben gezegd dat voor het vergroten van het aandeel in Chrysler, er voldoende geld in de kas van het florerende bedrijf uit Detroit zelf zit. Dit zou hij gezegd hebben in een interview met Sole24Ore. Volgens deze Italiaanse financiële krant is Chrysler goed voor ongeveer de helft van de 20 miljard euro, die de Italiaanse multinational op de bank heeft staan.
De CEO vervolgde ook met te zeggen dat het één niet ten koste van het andere zal gaan. Voor de overname van de 41,5% die nu nog in bezit is van het fonds VEBA, zullen geen offers hoeven te worden gebracht. In Italië bestaat nog altijd de grote vrees, dat de overname van Chrysler ten koste zal gaan van Fiat’s activiteiten op het schiereiland. Daarover was Marchionne echter glashelder; Het sluiten van een fabriek in Italië levert nauwelijks besparingen op en vooral verlies. Het zou de firma circa 600 miljoen euro kosten voor een besparing van 100 miljoen euro. Marchionne noemt het een louter oneconomische en antisociale maatregel, die alleen genomen wordt als er totaal geen troeven meer achter de hand zijn.
Het gaat er natuurlijk niet om of er voldoende geld in de kas in Detroit zit maar in de kas in Turijn… 😳
@henk: even de tekst nog eens lezen! 😯
@alfaspeed
Zoals ik zei: Fiat (Turijn) zal genoeg in kas moeten hebben voor de overname van de rest van Chrysler. In principe zou de kas van Chrysler niet door Fiat gebruikt mogen worden (er is zogezegd een ‘firewall’ tussen de twee kassen)
Ik snap het Henk, maar dit is een citaat die correct is. Waarschijnlijk doelt men op de inkomsten uit de huidige Amerikaanse investeringen? Daar mag Fiat uiteraard wel degelijk gebruik van maken.
Volgens recente berichten zou er bijvoorbeeld aan gewerkt worden dat Chrysler onder strikte regels mag gaan lenen aan Fiat. Zonder twijfel onder hele ‘zachte’ voorwaarden, lijkt me zo. 😉 Zo zou Chrysler dan financieel meehelpen verder overgenomen te worden door Fiat.
Prima toch. Of gaan we wachten tot Fiat zelf genoeg geld heeft. Dan zien we denk ok de Giulia ongeveer in 2020 op de markt verschijnen. Laat cijferman Marchionne maar regelen. Komt goed. 😀