Marchionne is principieel tegen eventuele verkoop Alfa Romeo

Sergio Marchionne heeft zelf al vaker gezegd dat hij Alfa Romeo niet zal verkopen, zolang hij aan het roer staat van dit prestigieuze project, dat het merk uit Milaan weer in ere moet herstellen. Daar werd hij alleen maar stelliger in, naarmate de mensen uit Wolfsburg harder aan zijn jasje …eh trui begonnen te trekken. Dit veelbesproken onderwerp, komt nu weer ter sprake omdat Fiat gister een strategische alliantie aankondigde met Mazda, om Alfa Romeo verder te helpen bij het bouwen van een nieuwe Spider.

Voor wie nog twijfelde ondanks al deze duidelijkheid, volgt er nu toch echt wel een kraakhelder uitsluitsel. Dat komt namelijk van de naar VW overgelopen Giorgetto Giugiaro, die vandaag commentaar geeft aan een Italiaanse bron. Volgens de doorgewinterde en zeer uitgesproken ontwerper, is Marchionne principieel tegen de verkoop van Alfa Romeo en al helemaal aan partijen in Wolfsburg of Ingolstadt. Hij beweert zelfs dat de CEO het nog liever laat doodbloeden, dan het uit handen te geven aan een concurrent. Ongeacht het bedrag dat hem geboden wordt. Overigens vindt Giugiaro het onvoorstelbaar dat een Alfa Romeo eventueel in Detroit gebouwd kan worden. Hij noemt de Amerikaanse fabrieken primitief en ouderwets, al baseert hij zich wel op ervaringen die hij in de jaren ’70 heeft opgedaan…

Deel dit artikel:

13 gedachten over “Marchionne is principieel tegen eventuele verkoop Alfa Romeo

  • 24 mei 2012 om 13:31
    Permalink

    De Amerikaanse fabrieken ZIJN primitief en ouderwets. De voordelen van de V.S. zitten in het gebrek aan minimumloon en arbeidsvoorwaarden die geld kosten alsook lage belastingen.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 14:48
    Permalink

    @yamashita

    Welkom in de 21e eeuw. Dit is Alfa Romeo 2.0!
    Voor iedereen die wel van ontwikkeling, progressie, state of the art technologie en geweldig design houden…

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 14:58
    Permalink

    Was gisteren bij mijn Alfa Romeo dealer,er stond weinig ontwikkeling,progressie in de showroom.
    Wel nog met een mooi design,maar niks nieuws .Zal ook nog lang duren ook.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 15:29
    Permalink

    Wat een gozer, die Giugiaro. Hij heeft sinds de verkoop van zijn bedrijf aan VW helemaal geen recht van spreken meer. Amerikaanse fabrieken hopeloos verouderd noemen, hij is er inderdaad nooit geweest. Das wel duidelijk.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 16:14
    Permalink

    Ervaringen in de jaren ’70? 😕 🙂

    Detroit of Wolfsburg?

    Stel dat Alfa naar VAG zou gaan, zijn dat dan kale koetsen en een merkembleem? Of wordt alle Italiaanse techniek erbij geleverd.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 16:45
    Permalink

    Agh ja, volgens mij bouwt BMW uitstekende auto’s in de VS. Sterker nog: VAG bouwt daar toch zelf de Touareg en Audi heeft aangegeven ook daar auto’s te willen bouwen. Dan wordt een dergelijke stelling vrij lastig voor die beste VAG-ontwerper.

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 16:58
    Permalink

    @ yamashita. als je zegt dat er weinig progressie en ontwikkeling staat bij alfa, heb je het volgens mij niet helemaal begrepen. Zonder dat ik iemand voor zijn hoofd wil stoten maar kijk alleen al naar de 8c en de giulietta

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 17:19
    Permalink

    @willem QV
    Dat is toch weer al een tijdje geleden dacht ik.
    Ik zou wel eens willen weten wat aantrekkelijker zou zijn.
    Een nieuwe Alfa bouwen als het bedrijf onder VAG valt,of een Alfa met Amerikaanse roots zo als dat nu in de planning gaat gebeuren.

    Ps ; ik ben groot Alfa Romeo fan !!

    Beantwoorden
  • 24 mei 2012 om 19:41
    Permalink

    Alfa onder VAG is einde oefening voor wie echt van het merk houdt. Het ding zou in alles Duits zijn…in Alles!! Bovendien zou ik nog liever Chrysler rijden dan Audi maar dat terzijde.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2012 om 08:37
    Permalink

    @ Lancia4Ever: inderdaad, met een duitse Alfa zie ik mij ook niet rijden. Ik heb een gloeiende hekel aan Audi omdat het zo’n zielloze kast is en Alfa zou dan dezelfde weg opgaan.

    Ik hoop dus dat de herlancering van Alfa door Fiat een feit wordt al ben ik er nog altijd niet van overtuigd dat een eventuele verkoop aan VW nu van de baan is. Er zijn wel meer verklaringen vanuit Fiathoek die dan achteraf achterhaald worden door de feiten. Een paar weken terug heeft Marchionne nog verteld dat hij voorlopig afziet van het zoeken naar een partner en nu komt de deal met Mazda uit de lucht vallen.

    Beantwoorden
  • 25 mei 2012 om 11:58
    Permalink

    Audi? verschrikkelijk. de audi a4 als basis, hup, laten we een a8 maken! ja! okee, idee! we doen 30cm extra aan alles van de auto, dat word de nieuwe a8. Als echte alfist krijg ik er de gruwelen van. De broer van mijn vriendin rijd een a3 3.2 v6. leuke prestaties, alles best, maar de emotie is in een putje blijven liggen ofzo. Doe mij dan maar een Alfa 3.2 v6.
    Genoeg over Audi.

    Alfa is op dit moment niet bepaald het toonbeeld van progressie. Met 2 modellen op de markt kun je dat niet gaan roepen. Progressie geeft aan dat iets vooruitstrevend is. De laatste nieuwe Alfa komt uit 2010. nou, we zitten nu tegen het einde van q2 dit jaar, en de volgende nieuwe Alfa Romeo komt als ik me niet vergis ergens in 2014. Ik ben Alfist, echt, maar nieuwe modellen zorgen voor hogere verkoopcijfers, op 2 segmenten kun je niet leven.

    Beantwoorden
  • 27 mei 2012 om 22:58
    Permalink

    Het zint mij niet dat Sergio Marchionne zulke uitspraken doet “liever Alfa Romeo te laten doodbloeden dan het aan VW te moeten verkopen”

    VW heeft altijd zijn huiswerk bij zijn overgenomen merken GOED verzorgt, dan kan met niet zo zeggen van Fiat en al zijn merken die al aan het doodbloeden zijn of verAmerikaans zijn geworden.

    Ik denk dat Sergio Marchionne eens beter orde op zaken moet zetten in zijn eigen huis….. 😡

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.