Marchionne is er klaar voor en laat Volkswagen rustig verder dromen
Volkswagen wil zo graag de verlieslijdende luxe tak van FGA hebben. De openlijke interesse van Ferdinand Piëch in Alfa Romeo en Ferrari zouden daar het bewijs van zijn. Inmiddels moet Giorgetto Giugiaro, van het onlangs door Volkswagen overgenomen Italdesign, als tussenpersoon fungeren zeggen verschillende kranten in Italië en Duitsland. Giugiaro zou geen commentaar geleverd hebben op de vraag of dat ook inderdaad zo is.
Maar commentaar geeft Sergio Marchionne wél, en wel zeer direct. Deze dagen zal hij namelijk de bonden uitnodigen voor overleg over de toekomst van Mirafiori. Een tweede en alles bepalende grote stap op weg naar de voltooiing van project Fabbrica Italia. Marchionne’s stevige commentaar komt ook als een soort nationalistische tactische retoriek richting de bonden. Doordat hij een breed overleg gister in Brussel afwees is de sfeer er namelijk niet beter op geworden. Intussen noemt Marchionne het plan voor Mirafiori eentje waarop de bonden alleen nog maar ‘ja’ hoeven te zeggen omdat deze tot in detail klaar is om uitgevoerd te worden. Het plan voor Pomigliano noemt Marchionne zelf ‘fenomenaal’. Vervolgens liet hij ook weten dat hij al lang geen boodschap meer heeft aan de verklaringen van de FIOM.
En toen was er de reactie op de intenties van Piëch; “Is VW geïnteresseerd in Alfa Romeo en Ferrari? Ik neem aan dat ze het over een droom hadden? Dat zijn mooie dromen trouwens.”
Fiat, Alfa, Lancia Maserati en Ferrai made in Polen, USA en wellicht ooit eens in Duitsland
Niks mis mee toch? Italië was volgens jou toch een bananenland geworden? 😉
Als alfa ooit op Duitse bodem geproduceerd word met Duitse onderdelen, ben ik alfist af. Kan ik net evengoed een mercedes kopen.