Marchionne: ‘Introductie tweede nieuwe Alfa Romeo duurt niet lang’
Sergio Marchionne klonk in Genève zeer zelfverzekerd als het om Alfa Romeo gaat. De CEO liet duidelijk merken dat hij rotsvast gelooft in een Amerikaans succes, door te stellen dat het merk zoveel charisma heeft, dat ook het Amerikaanse publiek er mee weg zal lopen. Hij legde tevens uit waarom tot dit jaar is gewacht met de 4C, die blijkbaar al bijna productierijp was in 2011. Marchionne zegt dat Lingotto met de Amerikaanse comeback middels de 4C gewacht heeft, om niet een te groot gat te slaan met het eerst volgende nieuwe model, dat de Amerikaanse markt zal betreden. Bovendien moest Chrysler eerst nog groeien. Welk model afgezien van een Targa-versie van de 4C dit zal zijn, zei Marchionne niet, maar waarschijnlijk gaat het om het E-segment vlaggenschip, die in Turijn geproduceerd zal worden. Dit model zorgt voor een aanvullend statement (die van luxe en grotere modellen) op de lichte sportwagen en maakt goedkopere D-segment modellen geloofwaardig.
Hoewel Marchionne een groter aanstaand topmodel van Alfa Romeo dit keer niet letterlijk benoemde in Genève, sprak de CEO wel over dit segment door de Audi A6 en BMW 5 serie als succesvolle voorbeelden aan te duiden van intercontinentale Europese sedans. Dat is dus precies wat Alfa Romeo ook gaat doen. De VS wordt daarbij de belangrijkste markt met meer dan 200 verkooppunten. Een D-segment SUV op basis van de nieuwe Cherokee zal overigens ook niet te lang op zich laten wachten.
[nggallery id=924]
Niet alleen over design, techniek, productieproces maar ook over de timing is nagedacht. On-italiaans, bijna duits. Snap niet wat Macrchionne tegen VW heeft 🙂
Great when a plan comes together!
Snel een nieuwe alfa er bij. Wat is snel na al die uitgestelde modellen en leegstaande (beter gezegd verdwenen) dealers is Alfa tot op het bod uitgekleed. De 159 opvolger zou ook vorig jaar al klaar zijn.
Die 159 opvolger gaat nog 2 jaar duren dus laten we hopen dat ze naast de Ghibli de 166 opvolger eindelijk eens gaan presenteren. Ok we hebben nu een 4C erbij maar ja dat is geen kas kraker. Maar word de ghibli erg goedkoop of een nieuwe 166 erg duur. Techniek gaan ze delen dus je zou verwachten dat ze in de zelfde prijs klasse komen. Ik verwacht van beide merken geen concessies in materiaal gebruik een lagere marge op de Alfa en ook 4cilinders naast een V6 en V8.
Wat gebeurt er met de giulietta en mito? Krijgen die eindelijk een opfrisbeurt?
@Lusso.
Verwacht een facelift van de Giulietta niet eerder dan 2014, er zijn landen waar deze net is geintroduceerd. De Mito misschien nog wel dit jaar, maar ook dat is nog onzeker.
Zoals gezegd ligt de focus echt niet op Europa. Jammer voor ons, maar strategisch doordacht. Met een afname van de verkoop van 30% in een onbelangrijk (lees: laag rendement) land als Nederland en andere landen ook in de dubbele cijfers…. De VW Golf VII wordt nu al met €1000 inruilpremie aangeboden, dat zegt genoeg.
@bart jan
“Zoals gezegd ligt de focus echt niet op Europa. Jammer voor ons, maar strategisch doordacht. Met een afname van de verkoop van 30% in een onbelangrijk”
Waarom daald de verkoop? Niet om het reike aanbod. Andere merken houden zich staande of winnen zelfs marktaandeel. Een sterk modellen aanbod tegen de juiste prijs en voorwaarden doet wonderen.
@AR159
30% Daling in de eerste maanden van 2013 geldt voor de gehele markt in NL. Dus niet alleen Alfa (lag nog hoger…).
Ik ben het met je eens dat goede voorwaarden stimulerend kunnen/zullen werken.
Ik zou pleiten om bijvoorbeeld standaard 3-4 of gewoon 5 jaar garantie op Alfa’s te verlenen in plaats van torenhoge inruilpremies of een oerwoud aan Lusso’s Edizione’s, Business Line Executives etcetera. Met bijvoorbeeld garantie behaal je meer voordeel: Werkt imago bevorderend (zie Kia), klantentrouw richting dealernetwerk krijgt een positieve impuls en het heeft een aantoonbaar positieve uitwerking op leaseprijs/restwaarde. Zeker 80% van de Alfa’s wordt nog steeds zakelijk aangeschaft. Stunten met prijs moet je voorzichtig mee zijn, zeker met een merk als Alfa en de toekomstige plannen in het verschiet. Anders word en blijf je een actiemerk zoals Fiat, Citroen, Peugeot…. Van dat imago kom je namelijk nooit meer af!
@Bart Jan
precies niet stunten maar goede voorwaardes en vertouwen in het merk opbouwen.