Marchionne: “In Italië zijn we bang voor veranderingen”

Sergio Marchionne hield vanmorgen live op de Italiaanse televisie zijn ’troonrede’ en sprak tot heel het volk tijdens de ‘CL’ bijeenkomst in Rimini.

Je zou dus haast kunnen zeggen dat Marchionne in naam van de paus en heel de kerk sprak, want de ‘Communion and Liberation’ beweging is een internationale organisatie dat uit gaat van de katholieke kerk en jaarlijks op verschillende plaatsen in de wereld bijeenkomt. De organisatie heeft als doel om in allerlei context zoveel mogelijk jonge Christenen bijeen te laten komen om het over allerlei maatschappelijke onderwerpen te hebben. Marchionne werd op de Italiaanse bijeenkomst met luid applaus en gejuich ontvangen en sneed diverse actuele zaken aan die met de economie en globalisering te maken hadden. Van nationaal tot internationaal maar vooral dat eerste. Marchionne wilde deze kans grijpen om de Italiaanse jeugd voor te bereiden op de juiste mentaliteit. De titel van de bijeenkomst dit jaar luidt zoals gezegd nota bene “het inslaan van de juiste weg”, wat uiteraard een extra lading heeft in combinatie met de ontwikkelingen van de laatste tijd

Over het gedoe met de drie werknemers; “Er komt geen eind aan de insinuaties en aantijgingen. We hebben in SATA Melfi niet één keer de wet overtreden en toch schuift men het ons dagelijks in de schoenen. We wachten momenteel op een tweede uitspraak rond de kwestie. Hopelijk zal de media er dit keer een minder grote rol in krijgen.” Hiermee sluit Marchionne aan op de wens van de president van de republiek die in een antwoordbrief aan de drie werknemers min of meer hetzelfde liet weten.

Wat de toekomst betreft is er voor de CEO van FGA-Chrysler maar één conclusie denkbaar; Men moet af van oude denkwijzen. Iets dat in het sterk traditionele Italië van hiërarchieën en ondoordringbare structuren maar moeilijk realiseerbaar is aldus Marchionne; “Het liefst zou ik het enkel willen hebben over veranderingen en uitdagingen in een wereld van globalisering. Maar dat gaat nu eenmaal niet op want ik moet meestal m’n woorden dagelijks zorgvuldig afwegen (met alle risico’s van dien) en vooral niet beweren de waarheid op zak te hebben. Ik heb de indruk dat we in Italië bang zijn voor verandering. De achteruitgang en de verpaupering van onze economie ligt voor een groot deel daaraan ten grondslag. Er zijn telkens twee soorten discussies mogelijk vandaag de dag in ons land; Die met diegene die oude werkwijzen verdedigt en met mensen die vernieuwingen voorstellen. We leven niet meer in de jaren zestig. We kunnen niet meer denken dat het slechts een kwestie is van een geschil tussen werknemer en werkgever. Als we dat soort zaken niet achter ons kunnen laten, krijgen we nooit nieuwe kansen in ons vizier.

Wat we nu juist goed kunnen gebruiken is flexibiliteit, snelheid en reactievermogen op marktcondities. Fiat is momenteel een bedrijf onder constructie en zal spoedig niet meer dezelfde zijn als vandaag. We zijn als autofabriek intussen al helemaal klaar voor de huidige marktcondities op Italië na. Om dat te kunnen veranderen is het project ‘Fabbrica Italia’ pure noodzaak (investering van 20 miljard euro). Het enige wat we nodig hebben is dat de fabrieken op de moderne gewenste manier kunnen draaien zodat ze in staat zijn om te concurreren. Door onze ontwikkelingen elders de afgelopen jaren, is Fiat een bedrijf dat mee kan gaan in de tijd. Sterker nog, we behoren tot de meest vooruitstrevende. Momenteel hebben we de eer om in de VS de Amerikaanse auto opnieuw vormgeven.”

De woorden van de CEO werden met groot applaus goed gekeurd door het publiek. Het doorzettingsvermogen van deze man moet vroeg of laat ook in het thuisland voor een positieve ontwikkeling gaan zorgen. Tussen neus en lippen door herhaalde Marchionne ook dat Alfa Romeo zeker niet te koop is.


Deel dit artikel:

3 gedachten over “Marchionne: “In Italië zijn we bang voor veranderingen”

  • 26 augustus 2010 om 21:55
    Permalink

    Top Alfa blijft in Italia en laat VW maar in het stof bijten.

    Alfa Romeo is Italiaans en blijft dat punt alleen moet Fiat nu gaan werken aan het merk ga iets doen met Arese en maak daar iets moois van.

    Ciao

    Squadra

    Beantwoorden
  • 27 augustus 2010 om 01:04
    Permalink

    Heeft Marchione een redelijk punt. Men moet af van de oude traditionele denkwijze. Een wereldspeler kan niet meer teren op tradionele italiaanse normen en waarden. FGA is niet meer puur italiaans. Verre van zelfs. Zei ik pas geleden geloof ik ook al….
    We gaan nog wel meemaken denk ik dat we niet meer kunnen spreken van “een japanse auto” bijvoorbeeld omdat de verschillen tussen de landelijke produkten snel aan het vervagen zijn. Zo worden italiaanse produkten steeds betrouwbaarder en produkten buiten italie worden steeds vaker redelijk tot zelfs mooi vormgegeven.
    De term “world-engine” wordt al gebruikt, straks hebben we ook nog een “world-car”?

    De rechtenkwestie van de werknemers is simpel. Als FGA in het ongelijk word gesteld moet het niet gaan zeuren over de verkeerde media-aandacht. Die heeft men dan simpelweg verdiend.
    Wij kunnen moeilijk oordelen over de kwestie helaas.

    Beantwoorden
  • 30 augustus 2010 om 18:45
    Permalink

    En groot gelijk heeft hij,fiat is uitstekend bezig en moet zo blijven!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.