Marchionne in gesprek met partner over productie Fiat Punto 2014
De opvolger van de Fiat Punto stond voor het eerste kwartaal van 2013 op het programma, maar Sergio Marchionne herhaalde gisteren dat het strategisch belangrijk model van Lingotto, slachtoffer is geworden van een markt in vrije val. Hij zei dat eveneens in Madrid, waar hij als ACEA-voorzitter over de overcapaciteit en de euro-crisis sprak met de Spaanse premier (foto onder). Het is een bevestiging van wat we onlangs al konden melden op AutoEdizione. Een investering van ruim 500 miljoen euro heeft Marchionne hiermee een halt toegeroepen zei hij tegen Bloomberg.
Sergio Marchionne in gesprek met de Spaanse premier Mariano Rajoy
Marchionne vreest als ervaren econoom het ergste voor de Euro en zegt dat hij evenals vele anderen angstvallig naar de Griekse en Spaanse situatie kijkt. Dit is bepalend voor wat de Italiaanse autofabrikant in de nabije toekomst wel en niet kan doen. De huidige situatie is dus al voldoende om tot 2014 als bedrijf dekking te zoeken en extra uitgaven juist op andere markten in te zetten. Voor 2012 zal Fiat al een half miljard minder gaan investeren, dan oorspronkelijk de bedoeling was.
De CEO geeft ook toe dat er momenteel volop overleg wordt gepleegd om voor de nieuwe Punto een plan B te lanceren in samenwerking met een partner (waarschijnlijk Mazda). De projectontwikkelaars/technici van de toekomstige Punto zijn daar volgens hem zelfs nauw bij betrokken. Dat laatste wil dus zeggen dat er op dit moment al flink geconcretiseerd wordt als het om deze strategie gaat en dat Fiat platformtechniek wil aanbieden aan de mogelijke partner.