Marchionne geeft voorrang aan Alfa Romeo en Maserati
Er is weer veel geschreven de afgelopen uren over Marchionne’s interview in Genève die hij gisteren gaf aan de pers. Sinds een paar jaar merken we dat als we het stof even laten dalen, vanzelf precies doorklinkt wat er daadwerkelijk is gezegd. FCA had niet heel veel te presenteren dus was het gebruikelijke interview ook tamelijk kort. De rode draad van het verhaal van de over minder dan een jaar vertrekkende CEO, was dat Alfa Romeo en Maserati veel prioriteit krijgen, zoals we al eerder schreven. Modellen voor de massa, die volgens de CEO maar moeilijk rendabel te krijgen zijn, komen op de tweede plaats. Fiat zal in Europa vooral op de 500 en Panda leunen. Menigeen maakte sinds gisteren daarvan dat er niet of nauwelijks in het moedermerk uit Turijn geïnvesteerd zal worden.
Dit is wat hij exact zei; “Ik begrijp dat Fiat vanwege de geschiedenis alleen al altijd als belangrijk merk gezien dient te worden, maar de merken met meer potentie krijgen nu eerst meer ruimte. In Zuid-Amerika blijft Fiat een zeer belangrijke pijler, maar in Europa zal het minder zwaar wegen. In juni komen vertellen we welke belangrijke modellen er in ontwikkeling zijn. De 500 en de altijd verrassende Panda blijven van groot belang. Verder is er de Tipo. Er komt een pick-up. Laat ons rustig doorwerken. Lancia heeft een geweldig verleden. Ik heb zelf een Delta Integrale. Wellicht een van de beste auto’s ooit. Maar Lancia verloor sindsdien alle relevantie. Met de huidige concurrentie in dit segment is het verstandig om niet te veel te willen investeren. Fiat heeft meer symbolische waarde en zal verder tot ontwikkeling worden gebracht op andere plekken.”
Men zegt dat er op de salon gesproken is over de volgende generatie 500 en Panda. Modellen die beide een basis zullen vormen voor meer varianten ook in de segmenten erboven. Het was erg duidelijk dat Marchionne zich niet in de kaarten liet kijken, omdat op 1 juni pas meer bekend zal worden gemaakt. Wel zei hij dat Maserati en Alfa Romeo een sterke eenheid zullen worden met een productie die enkel in Italië zal plaatsvinden. De eerste Maserati op Alfa Romeo platform debuteert tussen eind 2019 en begin 2020 (SUV op basis van Stelvio). De MiTo krijgt overigens ook een opvolger straks, maar dat zal niet opnieuw een vergelijkbare auto zijn. Een kleine B-segment SUV ligt meer voor de hand en Melfi is de meest aannemelijke kandidaat voor de productie. De Punto zal uit productie gaan dit jaar en krijgt geen opvolger.
Om precies te zijn, het is naast de Panda natuurlijk niet alleen 500 waar Fiat in de EU op leunt, bedoeld wordt de 500-serie en de uitbreiding daarvan, zoals misschien ook een 500 SUV.
De Punto en Mito weg uit het B segment onbegrijpelijk want in dit segment zijn de aantallen het grootst welles waar lagere marges wegens concurrentie maar om de markt nu weg te geven??? Alleen een Mito op volger voor de 60+ er en minder validen gaan ze nog meer SUV’s maken leuk voor wie slecht ter been is maar er zijn massa’s die gewoon een betaalbare B segmenter willen. Laatst met schoon vader (72+) naar een 2008 gekeken en gereden. Hem aangeraden aub naar de 308 te kijken rijd beter zit beter en je kunt er makkelijker in en uit omdat de hogezit met een goede instelling van stuur de ruimte naar deurstijl te krap is. Niet bij fca geweest wel voorgesteld maar alle dealers uit de buurt zijn weg dus is dat geen optie voor hem.
Het blijft in de eerste plaats een boekhouder, geen autoliefhebber. Niettemin zal de concurrentie hem heel dankbaar zijn dat hij weer de handdoek in de ring gooit. En wat Lancia betreft: het is geheel aan hem te wijten dat het vandaag niet meer bestaat. En over welke prioriteit van Alfa en Maserati heeft hij het? Wat er nu is, is veel te weinig en veel te laat om een echte vuist te kunnen maken. Tijd voor pensioen.
De man is zo bang voor de Italiaanse vakbonden dat hij ze naar de mond praat. Hij geeft voorrang aan Jeep en RAM, waarvan het complete modellengamma is vernieuwd in minder dan 2 jaar, en waarvan de verkoop erg goed gaat. De investeringen in Maserati zijn de nul waardoor de verkoop nu volledig inzakt. Een nieuwe Quattroporte en Ghibili worden node gemist, en zonder EV tel je in dit segment anno 2018 niet meer mee. Bij Alfa Romeo trekt de Stelvio de kar, de Giulia laat 2 jaar na introductie al dalende cijfers zien, en de opvolger voor de Giulietta die al 8 jaar meegaat is er niet. Praten over modellen die in 2021 gaan komen kun je onmogelijk voorrang geven noemen. En uitsluitend in Italie bouwen betekent dat je China opgeeft als markt, terwijl daar de kansen liggen. Fiat wordt gewoon opgegeven, maar dat durft hij niet toe te geven. Wie in de auto industrie wil overleven moet blijven investeren, zoals BMW, Renault/Nissan en Mercedes laten zien. FCA doet dat niet en heeft in de huidige opzet geen toekomst meer. Opsplitsen die boel, en rap een beetje.
@AR159
De verkoop van de compacte 3-deurs, zoals Mito, is EU breed zachtjes aan het instorten en dat wordt ook nooit meer wat.
@henk
Ze hadden ook die 5 deurs versie in het leven moeten roepen dan had die bij ons voor de deur gestaan naast toen de 159 nu Giulietta. Die zou volgens de geruchten eind 2011 begin 12 komen maar net als de Giulietta SW is die nooit gekomen.
Ik word hier heel verdrietig van. De komende 5 jaar zal ieder verkoopoverzicht, maand of jaar, Italië of NL, een teleurstelling zijn. Fiat is misschien beroemd geworden door de 500 maar de 600, 127, Uno en Punto hebben de grootste verkoopcijfers opgeleverd. Dit opgeven is ook je eigen dealernet, toch al sterk ingekrompen, opgeven. Dat ooit nog opbouwen gaat niet lukken. Alfa heeft nu 2 recente modellen die misschien winstgevend zijn maar het is niet de kurk waar het hele concern in Eropa op kan drijven. Ook is het strijdig. Er is geen Giulia SW omdat dat model alleen voor de EU markt zou zijn. Maar blijkbaar is nu Alfa juist bedoeld voor de EU markt.
Sergio heeft veel goede besluiten genomen maar nu raakt ie mij kwijt. Ook letterlijk, mijn huidige 2 auto’s gaan nog een tijd mee maar ik vrees dat het daarna over is met Italiaans. Na mijn hele auto carrière van 35 jaar onafgebroken Italiaans rijden.
Dieptriest inderdaad CCHans. Italië februari: Panda -35%, Punto -36%, 500L -23%, Ypsilon -42%, Giulietta -18%. Allemaal modellen die hard aan vervanging toe zijn, maar in geen velden of wegen te bekennen omdat SM niet investeert. Brazilië februari: daar is wel geinvesteerd in nieuwe Fiats, maar verkeerd: de consument stapt massaal over naar andere merken. In 2013 had Fiat nog een marktaandeel van 21%, een 1e plaats. Dat was in februari 2018 nog 7,4%, gezakt naar plek 8. Daarnaast is het de enige grote fabrikant die niet heeft geinvesteerd in EV techniek en dus op enorme achterstand staat nu de diesel snel vaarwel wordt gezegd. Hopelijk wordt FCA snel opgesplitst en de verschillende onderdelen verkocht aan partijen die wel snappen hoe het moet. Liever een goede lijn Italiaanse modellen onder de vlag van een Chinees, Duits of Japans bedrijf dan deze doodlopende weg.
Mareblu.
Moet je er ook bij vertellen dat de stelvio het heel goed doet.trrouwens een dikke plus voor alfa zeker in italie en ook ameriks.
De stelvio de best verkochte suv in zijn klasse nu al .
Alfa in zijn geheel een dikke plus .
Ja fiat doet het slecht klopt .
Maar jeep daarintegen doet het heel goed.
Dikke plus.
Fiat is een budget merk daarmee schijnen ze gewoon te weinig te verdienen .
Vind het ook jammer dat er te weinig nieuw komt .
Maar dit is het en daarmee moeten we het doen .
Komen wel instap alfa,s aan nu
Nu is het aan ons om ze te kopen .doe je dat niet klaag dan niet hier
Beste Hoekree,
Wat moet ik dan kopen? Geef mij een vervanger bij FCA voor een luxe 200pk Delta, comfortabel, niet idioot groot en met voldoende bagageruimte.Die is er niet en die komt er voorlopig niet. De Giulia SW zou het kunnen zijn, maar die komt er niet. De Giulietta is ook veel te oud.
Of een vervanger voor de Ypsilon, ook luxe uitgevoerd. Nieuwe Punto komt er niet. Mito is te oud en bovendien onpraktisch met 3 deuren. De concurrentie heeft een ruime keus in het segment.
Conclusie: er is gewoon niets en er komt voorlopig ook niets. Wat er is aangekondigd komt volgens FCA ergens in 2020 oid. Dat betekent het volgende, weet ik inmiddels uit ruime ervaring met planningen bij FCA:
1. de helft komt er nooit
2. de andere helft die wel komt, komt 2 jaar later dan de planning
Wie niet investeert, gaat eraan. Dat is FCA. Helaas. Er is alle reden om wel te klagen. De bezoekers van het forum zijn in het algemeen zeer trouwe rijders van Italiaanse auto’s. Het klagen is een gevolg van de zeer terechte frustratie die veel van hen voelen. Ik ben er daar ook een van.
Ik zou zeggen, zet die roze bril eens af. Je hint steeds op allerlei informatie die je zou hebben, maar die je helaas niet geeft. Prima, jouw keuze. Maar kun je dan wel aan je contacten bij FCA (die je blijkbaar hbt) doorgeven dat het barst van de “klagers”, die wel zouden willen kopen, maar bij gebrek aan een fatsoenlijk gamma, noodgedwongen bij de concurrentie kopen? Bedankt. Dat helpt beter dan maar lekker positief lopen doen en het marktaandeel zien instorten.
De Stelvio doet het best redelijk, maar niet van die orde dat er reden is om te spreken van een kassucces. “Beste in zijn klasse” is een term die hij zeker niet waard is, hij wordt al door de Compass uit eigen huize gepasseerd. Tenzij je de klasse natuurlijk weer heel eng definieert zodat de Stelvio geen concurrentie meer heeft.
Diantome
We praten 9ver de primeum klasse de compass is 2 x zo goedkoop
Eveneens in februari 2018 de ‘ Alfa Romeo Stelvio , de eerste SUV van Alfa Romeo, was opnieuw de top verkoper in zijn klasse. Met name het recente model van de Milanese autofabrikant slaagde erin de andere SUV’s van dezelfde categorie van Audi, BMW en Mercedes in te halen.
Meer specifiek, Alfa Romeo heeft 1194 Stelvio pas vorige maand in Italië afgeleverd. Zo heeft het Sport Utility Vehicle een grote bijdrage geleverd aan de groei van het historische FCA- merk in de autobeurs van het land. In februari zag Alfa Romeo een toename van registraties van 18,6% in vergelijking met dezelfde maand van 2017.
Alfa Romeo Stelvio is de best verkochte SUV in Italië in februari 2018
De Alfa Romeo Stelvio krijgt dankzij de eigenschappen een geweldige nieuwe afwerking bron http://www.clubalfa.it
Aan het einde van de eerste twee maanden van het jaar heeft Alfa Romeo al 9.032 verkochte eenheden in Italië bereikt , een cijfer dat een duidelijke stap vooruit betekent in vergelijking met 2017. Na de eerste twee maanden noteert Alfa Romeo een omzetgroei in Italië gelijk aan + 23,32% met een marktaandeel van 2,51%. De eerste twee maanden zijn dan ook zeker positief voor Alfa Romeo die de rest van 2018 met vertrouwen tegemoet kan zien.
Hoekree: Ik gun je graag je optimisme, mag best. Maar pas wel op met FCA-propaganda als feiten te beschouwen. Ik kan nergens nog cijfers over februari vinden. Voor januari komt ik op 1100 maal Stelvio en 3700 keer Compass. Is dat in februari anders? Ik vrees van niet, want in het artikeltje dat je linkt staat weer het voorbehoud “in zijn klasse”. Zowel Stevio als Compass zijn D-segment SUV’s, dus voor mij is dat dezelfde klasse, maar daar zal FCA heel anders over denken.
Ik vrees dat als we een staatje maken van D-segment SUV’s op de Italiaanse markt dat er heel wat op af te dingen valt van “best verkopende D-SUV”. Neemt niet weg dat er niets is waar Fiat zich voor hoeft te schamen, zeker gegeven waar Alfa vandaan komt, maar de uitspraken lijken enigszins overdreven.
Als het gaat om de Stelvio heeft Hoekree echt een terecht punt, die doet het gewoon goed. de gevestigde Duitse orde verkoopt beter in Europa, maar niemand had anders verwacht. De Stelvio haalt hele aardige aantallen, en vergeet niet dat we het hebben over een auto met een gemiddelde aanschafprijs van EUR 70.000. De Giulia is helaas een regelrechte flop, de toch al lage verkoopcijfers zijn nu ook nog eens aan het dalen in veel landen, en nog veel lager dan de door Marchionne als vergissing aangeduide 159. Dmantione: de Compass is een C-segment crossover in het rijtje Qashqai, Tiguan en Kadjar, van een hele andere orde dan de Stelvio, die door data-sites in het rijtje met Audi Q5, BMW X3 en Jaguar F-pace wordt genoemd, het zgn premium midsize SUV segment. Die zijn allemaal 2 tot 3x zo duur als de Compass.
Is de Giulia een goed produkt? dacht het toch zeker. dat de klanten niet storm lopen is te verwachten van dit merk. Mensen kiezen altijd voor de boterham met pindekaas dan voor eentje met pesto. Maar het steekt toch dat de 159 geen echte Alfa is.maar een flop te noemen is overdreven!!
MAART, 2018 BY CORSAITALIA
Er komt een nieuwe Alfa Romeo Mito, maar…
Er werd al een tijdje gespeculeerd dat er geen opvolger voor de Alfa Romeo Mito zou komen. Een dergelijke kleine auto zou geen zin hebben voor Alfa Romeo. Hij tij lijkt gekeerd, volgens Marchionne zelf zou er wel degelijk een opvolger voor Alfa Romeo’s kleinste komen.
Goed nieuws dus. Een betaalbare Alfa Romeo is goed om in het programma te hebben, al is het om nieuwe consumenten bekend met het merk te maken. Wel gaf Marchionne in het interview aan dat het geen auto zal worden volgens hetzelfde recept als de huidige Mito. De reden? Auto’s in dit segment met slechts drie portieren zijn redelijk uit de gratie, vrijwel iedereen kiest voor een auto met twee deuren extra. Een totaal andere Mito is het gevolg. Wat het gaat worden? Een compact model met vijf deuren? Een hele kleine SUV? We zullen nog even geduld moeten hebben voor we het weten. Tot die tijd nog wat plaatjes van de nog steeds leuke huidige Mito
Het zou mooi zijn als er inderdaad een nieuwe Mito komt. Als vierdeurs dus vermoedelijk gelijk als opvolger van de Giulietta. Maar nogmaals, als Alfa nu opeens bestemd is voor de Europese markt, waarom dan niet een mooie Giulia SW? Bij de keuze tussen een SW en een SUV is de eerste altijd de beste keuze, bij alle merken. Lichter, goedkoper, veiliger, ruimer. Alleen het uiterlijk maakt voor een deel van het publiek een SUV interessant. Maar kijk naar de Duitse concurrentie van de Giulia en je ziet dat FCA een groot deel van het potentiële marktaandeel laat lopen.
Zelfs als de nieuwe Mito een megasucces wordt, dan nog haalt ie niet de helft van de verkoopcijfers van de Punto een paar jaar terug. Daarbij bouwt FCA nu net een nieuwe fabriek voor firefly motoren. Met alleen Panda en 500 is ook de vraag of die investering rendabel wordt.
Het modellenbeleid van FCA is al jaren wisselvallig. Door geen opvolger te leveren voor modellen die uit productie gaan. Resultaat is dat heel veel klanten noodgedwongen zijn afgehaakt. En met het instorten van Lancia en nu ook Fiat vallen nog veel meer klanten af en dealers om.
FCA zet nu in op dure SUVs. Maar als je kijkt naar het marktaandeel daarvan, dan is dat nog relatief beperkt. En waarom zou een Clio of 208 wel winstgevend zijn en een nieuwe Punto niet?
Dan heeft mareblu helemaal gelijk. In plaats van laten afsterven, probeer liever Fiat en als nog iemand belangstelling heeft ook Lancia te verkopen zodat een ander partij nog wat van deze merken kan maken. Waarna de FCA groep in Europa met Alfa en een separate 500 lijn met 25% van de huidige omzet in aantallen misschien wel de winst per verkochte auto oplevert die SM voor ogen heeft.
er komt geen nieuwe MiTo…er komt een kleine suv
Onder de vele verklaringen die in de marge van de opening van de Autosalon van Genève werden afgelegd, kon Sergio Marchionne enkele zinnen aan het Alfa Romeo MiTo-project wijden. Volgens de huidige CEO van FCA, als de MiTo een toekomst zal hebben, zal het een heel ander project zijn dan het huidige gezien en overwogen dat de compacte driedeurssector “sterk is teruggelopen”.
Wat uit de woorden van Marchionne naar voren komt, is dat er op dit moment geen volledige afsluiting is van het ontwerp van een nieuwe Alfa Romeo MiTo . In feite is de hypothese van een nieuw instapniveau voor het merk Alfa Romeo daarom nog niet weg te gooien . Het is duidelijk dat het een auto zal zijn die volledig uit de huidige MiTo komt, misschien een compacte crossover met een sportief karakter die Alfa een sterke groei op de Europese markt kon garanderen
Alfa Romeo zal enkel en alleen een instapper krijgen als deze ook in de VS verkocht kan worden. Ik verwacht een soort AQ2 opponent.
Ik begrijp niet dat FCA de investeringen gemaakt in Brazilië niet doorvoert naar Europa.
De Fiat Argo zou zo in Europa op de markt kunnen komen, er is duidelijk veel geld geïnvesteerd in dit model.
Begonnen kan worden met de zelfde motoren als de Argo daar heeft, 2x Firefly (3 en 4 cilinder) en de 1.8ltr in de HGT versie, vervolgens kan er door geselecteerd worden op motor gebied.
Als het eerst maar koopbaar is, dan kan je vervolgens het gamma gaan aanpassen aan de vraag.
Als FCA dan zo nodig voorrang wil geven aan Alfa Romeo met een vervanger voor de MITO, Pak dan de Argo, geef hem een Alfa Romeo neus en breng hem op de markt.
Gewoon de 1750i BT motor er in met 180 pk als Veloce en 230 pk als Quadrifoglio versie.
In een later stadium kunnen er Firefly Turbo motoren aangeboden worden, 3 cilinder turbo met 100-120 pk en 4 cilinder turbo met 140-160 pk.
Door dit te doen geeft je de mensen alternatieven voor de Mito, Ypsilon, Punto, en noem maar op.
Nu is er niets en gaan mensen bij de concurrent kijken.
Ik rij al bijna 18 jaar Panda’s (lekker makkelijk in de grote stad) 3x 141A, 1x 169, en 2x 319, met nu voor de 2de keer een 85 Lounge.
De Panda is gewoon een lekker allround auto-tje, handig genoeg voor allerdaags gebruik, makkelijk genoeg voor in de stad, snel genoeg voor op de snelweg met TwinAir Turbo tenminste.
Blijf het echter jammer vinden dat FCA geen snellere Panda 319’s heeft gebracht.
De 105 pk TwinAir Turbo en een 120 pk 1.4ltr T-Jet motoren zouden prima toegepast kunnen worden in de Panda, die de zelfde goede basis heeft als de 500 3-deur.
De grote vraag blijft echter wat zijn de plannen van FCA met de Panda en 500 3-deur. (als een 3-deur 500 nog toekomst heeft, wat ik betwijfel)
Als het zou kloppen dat de Nieuwe Panda er al komt in 2019, en voorgesteld wordt op de IAA Frankfurt, verwacht ik niet veel investeringen meer in het huidige model. (dus ook geen Firefly motoren meer)
Gaat FCA komen met een Panda/500 EVO, met een huidige upgrade body aangepast aan de heden ten daagse veiligheidseisen en techniek, of gaat er iets geheel nieuws komen met een Panda en een 5-deur 500 in Ypsilon formaat.
De Ypsilon heeft een 8cm langere wielbasis dan de huidige Panda/500.
De budget route zou zijn, een nieuwe Panda op FIAT Mobi basis en een 5-deur 500 op FIAT Argo basis, op die manier maak je gebruik van de Braziliaanse investeringen.
De Giulia blijft ook een Moeilijk product.
Die wordt alleen gekocht door echte Alfa Romeo liefhebbers.
De auto is gewoon niet goed genoeg om een bredere klanten kring te krijgen, voor de prijs die er betaald moet worden.
Onder de streep zal 80% van nieuwe potentiële klanten toch kiezen voor een auto van de gevestigde orde. (zou ik ook doen omdat ik totaal niet overtuigt ben van de Giulia)
Een RS4 Avant zou 10x de voorkeur krijgen over een Giulia Quadrifoglio.
Verder kan je geen geld verdienen op basis van de naam, Alfa Romeo mag dan een roemruchte naam zijn, maar met alleen de naam bereik je niets.
Er zal toch een knalhard product met de juiste prijs/kwaliteit verhouding aangeboden moeten worden.
Alfa Romeo had er naar mijn mening veel beter aangedaan om een luxe snelle hatchback te brengen die zowel de Mito als Giulietta had vervangen en veel bereikbaarder is voor een veel groter koop publiek.
Hzw.
Wat is er mis met de kwaliteit van de giulia dan ?
“De auto is gewoon niet goed genoeg om een bredere klanten kring te krijgen, voor de prijs die er betaald moet worden.” …….Dit is nou de grootst mogelijk onzin gebaseerd op onwetendheid en vooroordeel die je her en der de kop op ziet steken af en toe (gelukkig ziet de overgrote meerderheid wél in hoe het werkelijk zit). De auto is in elk opzicht vergelijkbaar met de gevestigde orde en blinkt uit qua techniek en vormgeving. Hooguit op het gebied van infotainment en andere software is er nog een stap te maken, maar volgens mij is dat allang gepland.
@hzw heb je wel eens in een moffe bak gezeten? ik wel en vind het walgelijk goedkoop en smakeloos zoals de bestuurders, plastic fantasic en nog goedkoop ook, en als je denkt dat prijs samenhangt met kwaliteit dan heb je het mis, een goedkoop electorinish deshboard kan je ook zeggen een kinderhand is snel gevuld. Daarin tegen vind ik het intereur van de Alfa Romeo’s zeer fijn en mooi, met mooie materialen en goed afgewerkt, ik heb wel eens bmw, mercedes en porscher rijders in de auto en die staan versteld van de afwerking. volkswagen/audi rijders hebben helemaal geen oog daarvoor anders koop je zo iets niet dus die valt helemaal niet op, en ja we moeten het opnemen tegen een herselooze zombie massa, als we die nou eens in een italiaan krijgen 😉