Marchionne gaat kiezen
En dan hebben we het gelukkig niet over een keuze tussen het laten voortbestaan van Italiaanse merken t.o.v. Amerikaanse merken.
We hebben het over Marchionne zelf. De CEO zegt binnen twee jaar te beslissen wat hij gaat doen na deze drukke 24 maanden. Naar FGA of naar Chrysler (of nog iets anders?). Marchionne zei dat afgelopen maandag in een interview waar wij eergister al aan refereerden. Marchionne zegt dat de wederopbouw van Chrysler zóveel energie kost, dat deze keuze uiteindelijk niet te vermijden valt. Marchionne zegt dat het garanderen van een toekomst voor Chrysler nu boven alles cruciaal is, ook voor de toekomst van de Italiaanse tak.
Eigenlijk klinkt deze verklaring als een gezond stuk realisme. De komende twee jaar zullen moeilijk zijn, en is precies de periode waarin Chrysler met zorg weer vitaal moet worden gemaakt. Met het oog op het feit dat Marchionne een crisismanager is, zou het zelfs best mogelijk zijn dat de CEO na deze zware taak gewoon stopt. Als de druk van de ketel is, zou de man van de revitalisering immers pas echt door stress bevangen kunnen worden. Marchionne’s grootste angst is misschien wel een lauw bedrijfsklimaat. Wie weet geeft hij hierna dus het stokje over aan anderen die dan het bedrijf verder kunnen laten groeien. Dit laatste is echter puur speculatief. Een andere conclusie die wij hieruit kunnen trekken, is dat FGA de komende twee jaar het met een minimum aan middelen moet doen aangezien de grootste investeringen naar Detroit zullen gaan.
Kortom, de toekomst van de merken die wij hier bij AutoEdizione volgen, hangt af van het slagen van dit grote plan. Nu snappen we nog beter waarom merken als Alfa Romeo en Lancia, planmatig voorlopig op een laag pitje staan. Pas als Chrysler de eerste stapjes succesvol zal hebben gezet, kan er weer gedroomd worden van nieuwe ultieme Alfa’s en Lancia’s.
Hopelijk is dit niet een bodemloze put waar Daimler al bijna in verzopen was…