Marchionne: ‘Fiat en Chrysler tegen 2014 volledig gefuseerd’
Volgens Sergio Marchionne gaat Chrysler voorlopig nog even niet naar de beurs en is er nog voldoende tijd om alsnog over te gaan tot een volledige fusie tussen Fiat en Chrysler. De CEO stelt nu dat Fiat pas tegen 2014 in nog grotere mate (58% vanaf eind december) eigenaar zal zijn van de Amerikaanse autoconcern. Een beursgang voor Chrysler is volgens de directeur pas mogelijk als de markt weer in een rustiger vaarwater komt en een overnamepoging van het aandeel dat nu nog in handen is van een pensioenfonds van het UAW (VEBA), is te riskant voor Fiat. Fiat heeft een steeds zwakkere kredietwaardigheid achter z’n naam staan en een dergelijk overname zou op dit moment de nekslag voor de rating van de firma uit Turijn kunnen betekenen. Marchionne zei tijdens de presentatie van de derde kwartaalcijfers dat Fiat-Chrysler nog een mondiale speler in wording is, waardoor het te vroeg is voor dit soort stappen.
Ook over de toekomst van Detroit en Turijn als locaties voor het hoofdkantoor kon de CEO nog weinig zeggen. Marchionne beklemtoonde wel opnieuw dat het feit dat Fiat maar een derde van de totale winstcijfers in beslag neemt, wat alles te maken heeft met de slechte marktcondities in Europa, die eerder slechter zullen worden dan beter. De ontwikkelingen in de VS vormen samen met de plannen voor Azië de belangrijkste groeimogelijkheden van de firma.
Over de nettoschuld van 5,8 miljard maakt het management van Fiat-Chrysler zich geen zorgen. Deze zal tegen het eind van het volgende kwartaal alweer gezakt zijn naar een bedrag van tussen de 5 en 5,5 miljard euro. Marchionne zegt dat het bedrijf over voldoende liquiditeit beschikt.
Volgens Marchionne kan het huidige productieplan van Fiat op koers blijven zelfs als de Europese markt nog terugloopt. De nieuwe Panda en een nieuwe MPV uit Servië kunnen met een hoge mate van kostenbesparing tot stand komen en zullen voor grote aantallen zorgen. De flexibiliteit qua inzetbaarheid van de Italiaanse fabrieken blijft een heel belangrijk punt zegt Marchionne. Een punt dat alleen nog door een bepaalde vakbond bedreigt wordt zo nu en dan. Tegelijkertijd roemt Marchionne de wijze waarop steeds overeenstemming wordt gevonden met de Amerikaanse vakbond UAW.