Marchionne: Europese autoindustrie is gedrogeerd

EU marchionne

Marchionne windt er geen doekjes om.

De structuur van de Europese autoindustrie is zeer ongezond. Overcapaciteit dat te lang in stand wordt gehouden, zal uiteindelijk voor een diepe val zorgen. Marchionne noemt deze situatie een gedrogeerde toestand. Ons continent is dus verslaafd aan een te goed beschermde autoindustrie. Dat is geen verrassing als je kijkt naar de Opel kwestie van afgelopen jaar en de rol daarbij van regeringen en andere belanghebbenden. Ook de lobby-achtige automobielafdeling van Brussel speelt dikwijls een dubieuze rol, als het gaat om het beschermen en het in stand houden van Europese fabrieken. Vooral de bescherming die de Duitse en Franse industrie genieten, roept veel vraagtekens op. Volgens Marchionne vormt dat uiteindelijk een onhoudbare situatie. Vooral de Franse protectionistische houding en steun van afgelopen jaar voor PSA en Renault, noemt Marchionne zeer onwenselijk en ongezond.  

Marchionne looft echter de houding en capaciteiten van de Amerikaanse overheid. Chrysler en GM gaan nu diep volgens de CEO maar zullen dankzij de maatregelen die er momenteel getroffen worden weer sterk en gezond worden. Chrysler zet nu onder leiding van FGA een plan in werking waarbij ‘snoeien is bloeien’ het devies is. Het modellen aanbod wordt drastisch ingeperkt en ook enkele fabrieken blijven op halve kracht draaien en uiteindelijk zullen sommige sluiten. Dat kan van de Europese situatie niet gezegd worden. Vele fabrieken worden daar momenteel nog aan het lijntje gehouden in een ijdele hoop dat het wel goed komt.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Marchionne: Europese autoindustrie is gedrogeerd

  • 10 december 2009 om 20:30
    Permalink

    Als deze goede man de toekomst van Alfa Romeo ook maar laat bloeien, zonder al teveel te snoeien !

    Beantwoorden
  • 10 december 2009 om 20:38
    Permalink

    Alfa Romeo en Lancia zijn juist een buitenkans voor FGA. Zonder die merken kunnen ze veel minder bereiken. Eerst maar es Chrysler en Dodge in de VS, Alfa Romeo en Lancia in Europa, Jeep en Fiat in de wereld zou ik zeggen (Maserati en Ferrari voor de exclusieve wereldmarkt).

    Menig autobouwer zou een moord doen voor een dergelijke cocktail.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.