Marchionne droomt van ‘Russische Jeeps’

Jeep

De ijzeren wil van de Russische ‘premier’ Poetin is metname in de autowereld de afgelopen week keihard naar voren gekomen. Marchionne speelt daar nu op in.

Met onze over het algemeen democratisch calvinistische inslag, zouden wij alleen maar ‘nederig’ worden als het niet goed met ons gaat. Nobel prijs winnaar Obama doet dat zelfs als hij gewonnen heeft. Dat is niets voor ‘doortastende’ leiders als Poetin. Deze week kwam de onaantastbare Russische ‘krijger’, met een dringend verzoek richting Renault om aan haar ‘plichten’ te voldoen richting het noodleidende Avtovaz, waar Poetin momenteel zowat persoonlijk zorg voor draagt. Renault (sinds 2007 voor 25% aandeelhouder) heeft inmiddels verdere inversteringen toegezegd, maar iedereen vraagt zich op dit moment af hoe vrijwillig dit alles is gegaan. Bij Avtovas zijn er al miljarden aan overheidssteun doorheen gegaan dit jaar voor het aflossen van schulden. Duizenden banen zullen worden geschrapt. Renault heeft nu, ondanks een groot belang in dit bedrijf, eigenlijk weinig te zeggen.  

Sergio Marchionne schrikt niet van macho leiders met grillige karakters. Sterker nog hij heeft regelmatig contact met eentje. En omdat ‘het ijzer smeden zolang het heet is’ de lijfspreuk van onze geliefde CEO is, komt vandaag het nieuws naar buiten dat hij aan de betwiste Russische leider een aardig voorstel heeft gedaan. Marchionne deed namelijk het voorstel om in Rusland Jeeps te gaan produceren (uiteraard zuinigere exemplaren dan op foto *). Poetin houdt op zijn beurt van positieve aandacht, en heeft direct laten weten dat Jeeps zeer succesvol zouden kunnen zijn in moedertje Rusland.

Marchionne deed dit voorstel tijdens een handtekening-momentje in Moskou, tijdens een akkoord tussen de FGA tak CNH en het Russische Kamaz. CNH is namelijk van plan om jaarlijks 1000 stuks landbouwmachines te gaan bouwen in de fabrieken van Kamaz. Het zou hier gaan om de eerste productieactiviteit van het nieuwe FGA op Russische bodem. In dit plan staat een programma met een productiestart dat al in 2010 plaats zal vinden. Er is ook rekening gehouden met de mogelijkheid om andere producten te gaan produceren. Jeep producten zouden daar nu onderdeel van uit kunnen gaan maken.

Intussen laat Marchionne ook in een eerste reactie weten, dat het nieuwe industriële plan dat 4 november gepresenteerd zal worden, een sterk en realisitsch plan zal zijn. “We zijn terug en springlevend.” Aan het Canadese dagblad Global and Mail, laat Marchionne weten dat het nieuwe Chrysler naar verwachting over 2 jaar weer winstgevend zal zijn, en opnieuw de gang naar de beurs zal maken. Uiteraard afhankelijk van de eventuele goedkeuring van vakbond UAW, dat op dit moment een aandeel van 55% heeft in Chrysler. Marchionne; “Chrysler zal geen extra hulp nodig hebben.” Altavilla van FPT; “We werken hard aan de volgende stap, namelijk ons aandeel van 20%, zoals is afgesproken, vergroten naar 35%.”

Deel dit artikel:

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.