Marchionne: ‘De markt heeft een paar jaar nodig om te herstellen’
En daarmee doelt de CEO vooral op Europa en de segmenten A en B, waarbinnen FGA zeer actief is.
Segmenten waarin Fiat Group Automobiles veel in wil blijven investeren de komende jaren, bijvoorbeeld ook in China. Maar het zal een stuk trager gaan als het gaat om ons eigen continent. Marchionne zei gister vanuit Turijn dat de nieuwe Lancia Ypsilon bijna klaar is voor een marktintroductie en dat we niet lang hoeven te wachten op de nieuwe Panda. Maar daarbij benadrukt hij dat het herstel van de markt langzaam zal zijn en dat het huidige beleid van marktintroducties inderdaad aan de behoudende kant is. Hij verwierp de kritiek dat een gamma met weinig nieuwe modellen, een van de oorzaken is dat Fiat momenteel weinig verkoopt op de lokale markt. Een kritiek die hij deze dagen veel te horen krijgt in Italië;
“Nee, ik geloof niet dat het ook maar iets daarmee te maken heeft. De koek is momenteel gewoon redelijk op wat betreft de segmenten A en B en het duurt gewoon een paar jaar voordat alles weer loopt zoals het hoort. We handelen in lijn met de marktcondities. In Brussel sprak ik van de week alleen maar Europese collega’s die hetzelfde doen als wij. Ook zij pakken hun winst buiten de EU en handelen behoorlijk behouden op eigen terrein.”
wat een banenland is het toch …
nog een wonder dat er uberhaupt nog auto’s worden geproduceerd daar …
gewoon de grap van Europa is het geworden.
@Raaf: banenland = bananenland
Dus in feite zegt hij koop nu maar even een auto bij al onze concurrenten en over 5 jaar hopen wij je weer als klant te begroeten.
Alleen jammer dat de concurrenten van GFA NIET stilstaan en maar wat graag de klantjes overnemen.
Ik snap dat het niet slim is om in deze tijd miljarden te investeren in te dure modellen die toch te weinig mensen zullen kopen maar geef die arme Fiat/Alfa dealers iets want zo zien ze te veel klanten naar de buurman lopen.
Toch heb ik niet het gevoel dat anderen nu zoveel meer introduceren in A-B segment momenteel.
Ja de slaapverwekkende audi A1..maar daar hebben ze ook 10 jaar mee gewacht in ingolstadt.
Volgens mij denken de concurrenten er heel anders over. Ik las net dat VAG weer een record heeft verbroken en dat gaat maar door. Als onderneming moet je ook in slechte tijden sterker zijn dan de concurrenten anders pies je naast de pot. Ik vind FGA geen sterk beleid tonen.
Je kunt VAG niet vergelijken met FGA. Als FGA moet je handelen naar de potentie van de merken en de markt. Vergelijk de huidige marktaandelen en die uit het verleden maar. VAG was al VEEL groter voordat er van een crisis sprake was.
Alfa kan alleen maar slagen als de Giulia terug op achterwielaandrijving op de markt komt. Dan pas zullen de verkopen peilsnel de lucht in schieten.
Wat is dat toch met dat RWD
VAG rijden bijna allemaal met FWD en die slagen ook!
VAG scoort omdat het blijft verkopen niet omdat ze nieuwe modellen introduceren in de EU
VAG scoort omdat elk VAG-merk van ieder model een sedan of hatchback, een combi, een MPV, een SUV, een cabrio en een coupé kan leveren, en elk model met iedere motor uit het gamma te combineren is. Dat noemen ze inspelen op de wensen van de consument. Vergelijk dat eens met de modellen- en motorenpolitiek van FGA enn je begrijpt waar de pijn zit.