Marchionne: De 159 en Lybra krijgen een opvolger ‘Made in Italy’
Over Mirafiori bestaat inmiddels ook bijna geen twijfel meer. Sergio Marchionne lichtte nog een tipje extra van de sluier op.
Hij deed dit in een kort interview met een journalist van een Italiaanse krant; “Mirafiori zal heel erg Alfa Romeo gekleurd zijn met een tintje Lancia.”
De opvolger van de 159 op Compact Wide platform zal dus in Italië van de band rollen en niet in de VS zoals men in Italië vreesde. De varianten Giulia sedan en Giulia Sportwagon laten niet lang meer op zich wachten en zullen in de fabriek in Turijn van de band rollen en in Europa en de VS in de verkoop gaan vanaf 2012. Maar dat is niet alles, want op hetzelfde platform zal de vervanger van de huidige Chrysler Sebring ontstaan waarvan de Lancia sedan versie (de feitelijke opvolger van de Lybra) ook in deze fabriek zal worden samengesteld.
Vanuit Italië zullen uiteindelijk tussen de 250.000 en 300.000 auto’s verscheept worden voor de Amerikaanse markt. Dit is een van de belangrijke doelen van het plan dat door FGA ‘Fabbrica Italia’ wordt genoemd. Hierdoor hoopt Marchionne ook dat politici, bonden en werknemers met goede moed en in vertrouwen de toekomst uiteindelijk tegemoet zullen zien. Tegen 2014 produceert Italië 1,6 miljoen auto’s.
In de afgelopen weken gingen er hardnekkige roddels rond, waarin beweerd werd dat FGA mankracht zou ontslaan de komende jaren. Marchionne zegt nu dat dat absoluut niet het geval is en dat als alles goed gaat er zelfs werknemers bij zullen komen in Italië; “We vragen geen offers maar maximale inzet de komende jaren. Als we nog onwenselijke obstakels op ons pad vinden bij dit plan, zullen we ons heil elders in de wereld moeten gaan zoeken. Dit is een kans die men niet mag missen.” Hiermee blijft Marchionne op zijn hoede en lijkt hij het laatste woord te hebben in zijn nationale strijd om de herstructurering en wat hij zelf noemt rationalisering van de Italiaanse fabrieken. Vanaf 2014 zullen alle Italiaanse fabrieken op maximale capaciteit draaien. Momenteel ligt dat gemiddeld nog rond de 40%.
MMm jammer dat de spider/brera en 159 het veld moeten ruimen. Het grootste probleem van deze modellen is domweg het motor aanbod waar geen hond op zitte wachten en op die anderehalve aangeboden diesel dan een fabriek niet draaien. 1.4 Muliair motoren er in kleine multi air V6 QV en V8 GTA en nieuwe diesels met JTM2 en multi air keuze op alle modellen DDCT en deze wagen is prima te verkopen en lievhebbers zat. Maar alleen met een 1.9JTDm 16V 2.0JTDm en sinds een half jaar de 1750TBI is de spoeling wel erg dun alle andere blokken kunnen zo op de schroot hoop.
@AR 159: Ik hoop nog steeds op een waardige opvolger van de Busso V6, waarvan op de officiele site onlangs nog gewag werd gemaakt. Maar helaas komt ie in de stukken van gistermiddag niet voor.
Ik denk toch dat de V6 die er wél in staat maar het halve verhaal is. De verrassing zit’m in de plannen voor Maserati en de uiteindelijk Alfa top modellen die ze pas nader kunnen bepalen zodra AR begint te groeien. Vanaf dat punt komt MultiAir om de hoek kijken en voilà…we hebben onze Busso opvolger.
@Nuvola ja ik ook na de 1750TBI stond daar alleen de penta star motoren met veelinhoud en weinig power. Ik zie ook veel liever de busso terug komen met mutiair techniek. Al dan niet met turbo’s of compressors voor wat extra pit. Een diep grot gapend gat. Als FGA dit gat niet vuld met waardige motoren en daarmee iegelijk de penta star overbodig maakt ii voor de Europese markt.
Ik weet er een hele mooie goedkope oplossing voor waardoor ze geen extra onderdelen hoeven te maken alla VW. zaag 1 poot van de 1.4 muliair en 30graden aan de zijkant en plak er twee aan elkaar met enkele en dubbele turbo chromen inlaat pijpjes er op en hatsiekadee een pracht van een compacte 2L V6 laat de laatste poot er aan en we hebben een nog mooiere compacte 2.7L V8. Motoren die onder een klein kapje kunnen maar heerlijk klinken en presteren met minimale uitstoot koppel de chrisler techniek er aan voor het uitschakelen van cilinder banken als ze niet nodig zijn en ze scoren een lage emissie. Deze motoren kunnen ze dan ook prima in de kleine Masser lepelen en wie weet zelfs in een instap Ferrari. Alfa en Maserati magen best wel concurreren met de Z4 boxter en kaaiman.
@Mattia Mariani: Ik hoop het van ganser harte Mattia.
@AR 159: Ha, zoiets (nou ja) deed Vittorio Jano ook lang geleden :-))
O stukje vergeten af te maken.
“Een diep grot gapend gat. Als FGA dit gat niet vuld met waardige motoren en daarmee iegelijk de penta star overbodig maakt ii voor de Europese markt.” Dan halen ze met Alfa nooit die half miljoen want met het huidige motoren aanbod en transmisies ook met die in het verschiet en vooral ook de combies daarvan verbleekt het aanbod met dat van de concurentie.
Nu scheld woorden:
Bij VAG heb je keuze uit heel veel motoren in heel veel modeleen met heel veel transmisie opties al dan niet met 2 of 4 wiel aandrijving. Ook bij een klein merk als BMW is er een veel groter motoren pallet dat uitgesmeerd word over alle modellen en uitvoeringen. Er zijn daar veel minder beperkingen in je optie en keuze lijst. Ook de nieuwe 1.2TDI gaat VAG geen windeiren leveren.
Ben een beetje droevig van al die negativiteit rondom de Brera/Spider/159. Ik blijf het bloedmooie auto’s vinden, maar ze hebben nooit echt een kans gehad. Als ik de nieuwe Giuilietta vergelijk met de 159 (geen vergelijk, ik weet het…) dan is de 159 de mooiere. Ik rij nog dagelijks met heel veel plezier in m’n 159 2.4 JTDm en krijg nog steeds complimenten over de auto. Zou de volgende dan toch weer een 159 1750 TBi “last edition” worden?
@Luigi Rossi: met gratis TI-pakket 🙂
Hoopte op een RWD d-segment. 🙁
Hoewel het slechts een aanname is. Het compact platform is ontzettend flexibel. Overigens geen idee waar ‘wide’ voor staat. Wielbasis? Inzetbaarheid?
wielbasis
@LaTiNo147: Jaaah, een gratis Ti-pakket. Op mijn laatste 156 heb ik een Ti-pakket besteld voor € 1000! Was toen ook een jaartje voordat de 159 kwam, dus wie weet!
ik vind persoonlijk dat lancia toch wel een beetje verwaarloost word….