Marchionne beschuldigd overheid van wanbetaling
De eerste politicus uit Rome die je behoorlijk kunt vertrouwen moet nog geboren worden.
Dat moet door Marchionne’s hoofd geschoten zijn de afgelopen tijd. Een noodleidend groot Amerikaans concern ‘in no time’ weer op poten zetten lijkt een peulenschil, in vergelijking met de moeilijkheden die je op het oude schiereiland kunt tegenkomen als ondernemer. Marchionne hekelt manipulatief gedrag. Op zulke momenten komt de Canadees in hem naar boven.
“400 miljoen zijn ze ons nog schuldig. Iedere met voordeel gekochte auto die vandaag in Italië rondrijdt, hebben wij uit eigen zak betaald. De sloopregeling is tot op de dag van vandaag door FGA betaald.” Een zware beschuldiging aan het adres van de grote-kleine-enfant terrible van de europese en Italiaanse politiek, keizer Berlusca. Een schouderklop, een Judas kus.., menig flashback met dit beeld zal Marchionne de laatste tijd geherinterpreteerd hebben als ‘pappen en nat houden’. Ja zeggen, nee doen. Marchionne moet zich er door en door bewust van zijn geweest of geworden. Maar met al die vluchten van Turijn naar Detroit en weer terug, kun je je moeilijk op elk moment overal even druk om maken.
Vanuit Zürich maakt Marchionne na een drukke week het een en ander duidelijk; “We zijn bovendien hiermee ook nog eens een grote uitzondering in Europa. Bovendien hebben we zelfs in 2004 toen het bedrijf op z’n gat lag, nooit een cent gevraagd aan minister Tremonti.”
Marchionne is boos, en dat gebeurt niet zomaar. Het is overigens niet de eerste keer dat Marchionne zich hier druk over maakt. Ondanks dat zijn er in Italië nog veel tegenstanders van het huidige Fiat management die Marchionne zien als zakkenvuller. Ach ja…Italië.
Wellicht helpt een paardenkop in bed? Of een dood konijn op de deurmat? 😛
Paar vissen in een oude krant…..
😀
Off topic: Voor wie een hoge pet op had van de VAG. Ben nu extra benieuwd naar die van FPT:
http://www.autointernationaal.nl/artikel.php?id=13086&n=0
@Mattia Mariani
Het begin van het einde.
VAG= Voortschrijdende Achteruitgang der Germaanss autoindustrie
Toch wel strak van VAG. Niet te trots zijn voor een terugroep-aktie. Rijd er nog iemand zonder defecten met de eerste serie Selespeed? Alfa liet ons toendertijd redelijk in de kou staan heb ik begrepen.
(Te) trots zijn en italie gaan immers ook hand in hand. 🙂
Nu is dit aantal wel schrikbarend hoog…dus om die niet terug te roepen zou een klein drama zijn. Helemaal als ie on veel gevallen echt ermee op lijkt te houden.