Marchionne: “Altijd weer die Duitse arrogantie”
Marchionne liet gister aan een financieel dagblad nogmaals weten dat hij helemaal klaar is met het spelletje vanuit Wolfsburg; “Verkopen? Denk je dat ik gek ben of zo? Het merk valt onder ons beheer dus het is dan ook echt van ons. We gaan in Amerika een Alfa Romeo dealernetwerk opzetten van 2000 verkooppunten. Zo’n marktintroductie zal veel impact hebben, let op m’n woorden… Ik zou ze niet eens stiekem iets willen verkopen. Het getuigt van pure arrogantie die ik toch wel typisch Duits begin te vinden. Het overkwam me in 2009 al toen ik Opel wou kopen. Ze namen me toen nooit serieus omdat ik uit Italië kwam…. Tegen de tijd dat we in de loop van dit jaar een meerderheid in Chrysler hebben zou ik best eens iets willen kopen. Dat zou een perfect moment zijn voor Fiat.”
Hopen dat de heer M zich ook aan zijn woorden houdt, er is wel eens eerder een en ander geroepen…
Mooi! Spierballentaal! Ik zou gewoon een leuk bod doen op Porsche…niet dat ik iets met die platgeslagen 6-cilinder kevers heb, maar gewoon om te treiteren.
Ik denk dat het nu wel duidelijk is. Na zes keer moet het wel genoeg zijn. Iemand gaat niet 6 keer een leugen de wereld in helpen.
Is het niet normaal dat hij pissed off is na de zeer korte (voor Fiat) kandidaatstelling om Opel over te nemen ?
Hoeveel bakken kritiek en str.nt heeft Fiat niet over zich gekregen ?
Heeft GM hun bod wel serieus genomen ?
Nee, alles was goed om te vermijden dat Fiat eigenaar zou worden van Opel : duitse vakbonden, de duitse managers van Opel, de duitse publieke opinie én de duitse politici.
Tot in België toe : zoek maar eens wat uitspraken op van Rudi Kennes (vakbondsafgevaardigde van het ABVV) die op radio en TV afgaf op Fiat : bankroet, rode cijfers, schroot en nog van dat fraais. Hij vergat wel dat sommige motoren in hun Opel’s eigenlijk Fiat motoren waren…
Had de Opel fabriek in Antwerpen open gebleven als Fiat nu eigenaar van Opel had geweest ? Een vraag die moeilijk te beantwoorden is.
Op het verkeerde paard gewed ?
Er zijn maar weinig samenwerkingen tussen duitsers en italianen geweest die succesvol te noemen zijn.
Mij lijkt ook dat het nu wel welletjes is.
Hoeveel keer gaat SM hier nu nog aandacht aan besteden.
Vooral dan als het helemaal niet waar is?
@AutoEdizione: Ja, ik leg me er nu ook bij neer en geloof inderdaad niet dat iemand het zovaak zal ontkennen als het niet waar is. Hij kan het nu gewoon niet maken om Alfa te verkopen want dan wordt die nooit meer serieus genomen.
Ik was een voorstander van Alfa naar VAG maar nu ga ik ook volledig voor een toekomst bij FGA. Ik hoop echt van ganze harte dat Marchionne een Alfa hart heeft en een autoliefhebber is die de boel op de rit krijgt. Ik hoop ook dat hij de geschiedenis van Alfa kent en die gebruikt in de toekomstige modellen. Op naar een beter Alfa.
@hape: en die ene ‘historische’ samenwerking was nou ook niet bepaald de meest lekkere … 😉
Alleen al uit diplomatisch oogpunt zou hij(S.M) zelf niet reageren wanneer er toch verkocht zou worden.het gezicht verlies en de onbetrouwbaarheid van zijn woorden zouden hem tot in lengte van dagen blijven achtervolgen.S.M is echt geen domme jongen en kan ook heel goed zwijgen wanneer men juist een antwoordt van hem verwacht wordt.(zie de onderhandelingen met de vakbonden)we moeten niet vergeten dat hij met veel belangstelling wordt gevold door de concurentie en iedere auto die Fiat verkoopt verkopen hun eentje minder.
Op auto gebied hebben ze volgens mij vaker samengewerkt. De Golf 1 was ontworpen door een Italiaan, de BMW M1 werd door Lamborghini gebouwd en nu gaat Lamborghini toch ook lekker met VAG. Er zullen vast meer voorbeelden zijn tussen beide.
@Ferry832:
Ja precies, de M1… de overeenkomsten met de DeTomaso Pantera zijn schokkend… 😉
@integralechubasco: Beide zijn van harte welkom in mijn garage. Als ik een keuze moet maken dan graag de DeTomaso.
De duitsers zijn een modellen offensief aan het voeren met speciale Amerikaanse uitvoeringen.Bang dat wanneer er meer keus is de Amerikanen voor de mooie en spannende auto’s gaan kiezen.Wolfsburg knijpt em nu al.
@Ferry832:
hmmm kiezen… dat is een moeilijke…. ik denk dat ik toch eerder voor de bmw ga… ik vind de velgen en de koele uitstraling heel mooi passen van de bmw…
Finalmente! Hier zat ik op te wachten. Eindelijk duidelijke taal en niet van dat “misschien” of “we zien wel als ze genoeg betalen” gedoe. Dat werkte behoorlijk op mijn zenuwen.
Ik kijk uit naar de stroom van nieuwe modellen die er zal komen. Ik hoop dat er een dag komt dat ik niet zal weten welke italiaanse auto ik moet kiezen als vervanging van mijn huidige.
Wat een verademing dit nieuws. Je zou zeggen een halve last van je schouder weg. En pas helemaal als Alfa Romeo zijn debuut opnieuw zal maken in de VS en met veel succes.
Kan me voorstellen dat als je strategie is om op bepaalde zaken niet te reageren, dat na de zoveelste b*llsh*t, je even schoon schip moet maken. We zijn als consument natuurlijk ook zo makkelijk te beïnvloeden. Kijk maar het onterechte vooroordeel die Alfa tot op de dag van vandaag nog steeds als bagage meeneemt.
Ik heb het gevoel dat we de komende jaren een fantastische comeback gaan meemaken. Met de introductie van nieuwe goeduitziende modellen en nieuwe compacte motoren (met turbo).
Volgens mij wilde GM Opel helemaal niet verkopen, alleen was dit verplicht uit het oogpunt van de lening verkregen van de Amerikaanse overheid….verkoopproces hebben ze dusdanig kunnen stagneren dat uiteindelijk de verkoop afgeblazen kon worden.
En nu wil ik dan de optie “sportstoelen” in de Giulietta! Met veel zijdelingse steun (rug en benen) en verstelbare diepte van de zitting (a la BMW, welke deze wel in het optie-gamma heeft). (sorry voor de off-topic).
Grappig dat de Tomaso Pantera weer voorbij komt….Mooi voorbeeld van een goed gelukt Italiaans / Amerikaans product.
YES SERGIO KICK ASS,
The Germans are verry Bang inmiddels voor Alfa Romeo en ze beginnen nu in te zien wat Alfa Romeo kan en wat dat kan beteken.
Sergio heeft nog een rekening met ze open staan omtrent Opel waarbij een minister Sergio terug wilde sturen naar de Bananen republiek Italie!
Alfa Romeo is BACK to KICK GERMAN ASS!!!!!!!
Wacht maar op de nieuwe modellen.
Ciao
Squadra
Ja de Tommaso Pantera,
Wat ging er mis design by (Tom Tjaarda Ford Clevland V8) een van de klanten was Elvis Presley, Het probleem was dat de Pantera via de Lincoln dealers werd verkocht zeg maar het merk dat net zo grijs is als de baard van je buurman. En ook Ford nam De Tommaso niet heel serieus jammer want Ford had een prachtig merk in handen, maarja jaren later deden ze het zelfde met Aston Martin. Dat komt er nu wel maar met hulp van andere.
Gelukkig komt de Tommaso terug kan niet wachten op een nieuwe Pantera.
Ciao
Squadra
@Ferry,
Over de M1 heb ik gelezen dat alleen de eerste 7 modellen door Lamborghini geproduceerd zijn. En de overige 450 door BMW zelf omdat Lamborghini diep in de financiele put zat. Een langlopend verhaal blijft hangen dat BMW een keer snachts enkele trailers het Lamborghini terein opgereden zou hebben om snel enkele onvoltooide M1’s te claimen omdat men bang was dat deze bij failissement verkocht gingen worden. 😀
De Golf 1 is inderdaad van Bertone. Wat goed te zien is aan de voorzijde.
@6C Jordy: Het verhaal van de M1 leest als een spannend boek. Ik meen ook dat de kwaliteit door de productie bij Lamborghini erg slecht was. BMW heeft mede daardoor ook de productie naar Duitsland gehaald.
Vroeger toen ik kind was nam mijn vader een radiografische BMW M1 mee voor mij. Als kind was ik al onder de indruk van het design van die auto. Zeker in die tijd was het een erg mooie auto. Nog altijd ben ik in die auto geintresseerd. Volgens mij zijn ze onbetaalbaar.
Volgens mij is de Golf 1 door Guigiaro ontworpen, net als de Delta 1. Ik weet dit overigens niet zeker.
Grappig op Wikipedia staat dat de M1 ook ontworpen is door Guigiaro en dat de kwaliteit bij Lamborghini toen hoog was. Inderdaad zijn financiele problemen bij Lamborghini de oorzaak geweest van de productie verhuizing.
De vermogens van de motoren varierde tussen de 277 en 950 pk staat erop. Afhankelijk van het circuit en de afstelling. Al met al is het voor een groor deel toch ook een Italiaanse auto.
@ferry832 : ja, de golf 1 en de M1 zijn beide van Giugiaro. In die tijd ontwierp hij meerdere VW’s (oa ook de scirocco) wat zijn nieuwe firma (Italdesign) onmiddellijk op de kaart zette.
@lusso : zodat hij zich 35 jaar later door VW kon laten uitkopen… een goede eerste indruk blijft blijkbaar lang hangen in Duitsland.
OT: Ajax roept heel hard dat Suarez niet te koop is, HSV zegt Van Nistelrooy absoluut niet aan Real kwijt te willen en Marchionne wil Alfa beslist niet aan VW verkopen… we zullen zien, maar hoe harder er ontkend wordt, des te groter de kans dat er iets aan zit te komen.
@duetto:
Dat heb ik ook altijd (en eerder op dit forum) geroepen, met dezelfde vergelijking met het voetbal overigens :-). Maar zo langzamerhand denk ik zeker te weten dat ze Alfa niet van de hand zullen doen…..denk ik…… 🙂 Nee, ik weet het inmiddels ook niet meer hoor. En ook niet hoe ik zal reageren en wat ik ervan zal vinden als ’t straks wel zo blijkt te zijn. Zoals ik ook al eerder zei; We zullen zien, hoewel de blijvende geruchten ook bij mij een reactie blijft forceren.
“Tegen de tijd dat we in de loop van dit jaar een meerderheid in Chrysler hebben zou ik best eens iets willen kopen. Dat zou een perfect moment zijn voor Fiat.”
Zo Sergio.. boute uitspraak… zou je nu niet eerst heel erg snel je eigen merken eens succesvol kunnen gaan maken… pas dan kan je lekker achterover leunend eens op je gemak kunnen gaan kijken of je een nieuw merk kan gaan redden. SEAT?
Eerst resultaten…. DAN kan je die VAG boys hard in hun gezichten uitlachen eerder niet.
@ Bart Jan :
Hoe je moet reageren als het onverhoopt wel door zou gaan is inderdaad een moeilijk punt. Moet je dan switchen naar een ander merk, en zo ja, welk merk dan?
Audi kan geen alternatief zijn, want dat is al jaren VAG (hoewel zo’n A5 wel verleidelijk is), BMW maakt blijkbaar fijn rijdende auto’s maar is ook Duits (hoewel München eigenlijk de meest noordelijke stad van Italië is), dus dan blijft alleen Maserati over, maar daarvoor moet je eerst iets in de loterij winnen (of zeer oud en gebruikt gaan rijden).
Het leven wordt er niet eenvoudiger op.
Duitsers lullen niet uit hun nek, bouwen auto,s die verkopen, BASTA