Marchionne: Alfa SUV in 2016, naam Giulia onzeker
Marchionne zei twee dingen over de toekomst van Alfa Romeo gisteren. Ten eerste dat volgend jaar Cassino zich ook kan voorbereiden op de productie van de D-segment SUV of CUV (of hoe de marketeers van FCA het ook noemen willen straks). Goed nieuws dus voor de fabriek in de provincie Frosinone die nu reeds met de aanloop naar de Giulia bezig zijn. De SUV draagt de codenaam ‘Progetto 949’. De speculaties over de naam Giulia -en dat is het tweede wat de CEO vertelde- is overigens gisteren in Detroit door Marchionne persoonlijk weer van de agenda gehaald. Ook over de typeaanduiding gooide de CEO opnieuw een sluier. De uiteindelijke naam van het zeer goed geheim gehouden project ‘952’, hangt nog in de lucht en is nog niet definitief, aldus Marchionne. Er werken volgens de CEO inmiddels ruim 1000 tot op het bod gemotiveerde mensen aan Alfa Romeo.
Italië dat met de hoogste werkeloosheidscijfers in decennia kampt, mag sowieso in haar handen knijpen als het om de plannen van FCA gaat, want na Melfi zullen dus ook Cassino en Mirafiori het steeds drukker gaan krijgen en raken duizenden werknemers weer aan het werk. Melfi zal dit jaar z’n handen vol krijgen aan de 500X, die het mogelijk beter gaat doen dan wat de leiding ervan verwachtte. Inmiddels is een schip met een eerste lichting Renegade’s voor de Amerikaanse markt vertrokken. Voor de productie van deze twee modellen investeerde FCA ruim een miljard euro en zullen nog eens 1500 mensen extra aan het werk gezet worden. FCA zal dit jaar mondiaal naar verwachting meer dan 5 miljoen auto’s produceren.
Verder sprak Marchionne kort over de toewijding tot het merk Ferrari, waarvan de beurstechnische spin-off dit jaar zal worden voltrokken. De productie van Ferrari’s zal overigens altijd lager blijven dan de vraag aldus Marchionne. Net als zijn voorganger geeft hij aan dat de jaarlijkse capaciteit op een maximum van 10.000 eenheden zal blijven steken. Over de F1 zegt de CEO dat er nog een lange weg te bewandelen is, maar dat men in alle bescheidenheid zal blijven doorwerken aan de terugkeer naar winst in deze sport. Verder kan Chrysler als merk naar een eerste hybride model uitzien voor eind dit jaar. Wat de Italiaanse merken betreft zullen de grotere SUV’s van Maserati en Alfa Romeo uit Mirafiori ter zijner tijd eveneens met deze techniek worden uitgerust.
Dan toch hybride auto’s. Logisch, want ze kunnen niet achterblijven op de concurrentie. Is het een eigen ontwikkeling?
Die Jeep Renegate heb ik gister eens door de etalage bekeken in Amsterdam, op de foto’s vond ik het niks maar in het echt ziet hij er veel beter uit lekker eigenwijs en best stoer.
Wat betreft Hybride zou ik niet alleen op den duur in alleen de suv’s doen maar in alles vanaf D segment en zo snel mogelijk om aan de emissie normen te voldoen en markt aandeel te winnen. Nou ja ze winnen altijd markt aandeel zelfs met maar 1 te produceren auto als je nu niks hebt 😕 in het D segment. Maar ik ben bang dat de trend en stimulatie van overheidswegen de komende jaren de markt nog lekker blijven verstoren. En met een instap 2L zullen ze wel hybride techniek moeten toepassen willen ze zakelijk wat verkopen of alle regeltjes moeten verdwijnen.
Als ieder lease wagen gewoon 20% wordt zullen er meer op de weg hier komen, dan wanneer deze met een pittige BPM en 25% in het huidige stelsel veel te duur worden en je hem van je baas niet leasen mag. Particulier word het dan wel interessanter omdat de rest waarde beter is als ze er een handje vol verkopen 🙂
Ik verwacht wel dat in Italië en de VS deze het goed zal doen en wellicht ook China en enkele andere europese landen waar ze geen vreemde regels hebben.
FCA heeft ook nog niet eens iets als Skyactive of andere manieren om energie terug te winnen bij remmen. Kunnen ze naast babbelen over een MX-5 achtige niet eens babbelen over een combi van Skyactive met MA techniek. Wellicht hebben ze dan voorlopig een alternatief.
Ik hoop wel dat ze de Mazda 6 als te verslaan doel stellen met zijn bijna 4 meter 90 en 1300kg en 139gram co2 en 1:20 op buitenwegen, maarja MS had minimaal 200kg van de 159 gewild dus dat beloofd wat die had dan namelijk 1220KG moeten zijn met een 1750TBI :-D.
Ik hoop dat ze het waar maken.
Wat Skyactive is, is volgens mij niet gedefinieerd. Het is een marketingnaampje. Desalniettemin heeft Mazda een zeer interessante techniek die onder de Skyactive-paraplu valt en dat is dat benzinemotoren bij bepaalde belasting op zelfontbranding (als diesel) kunnen overstappen, waardoor meer energie uit de benzine gehaald kan worden. Dat lijkt me een belangrijke ontwikkeling in de benzinemotor, die nuttig is voor andere fabrikanten om over te nemen.
Dat FIAT niets aan zuinige technieken heeft… niet mee eens. Multi-Air en Multi-Jet zijn FIAT-technologie.
Skyactive is een verzameling aanpassingen om de auto efficiënter te maken.
Zo zit er een condensator in naast een accu om ge rem energie terug te winnen (een accu kan niet zo snel laden en ontladen een condensator wel) hierdoor hebben ze nauwelijks energie nodig voor alle Electra. Ook gewichtsreductie valt er onder en minder luchtweerstand en andere zaken, en efficiëntere motoren die een betere verbranding hebben waardoor een roetfilter e.d. niet nodig is voor euro 6 en dus weer minder gewicht.