Marchionne: ‘Alfa Romeo krijgt uiteindelijk de juiste wapens om te concurreren’
Sergio Marchionne laat aan een Amerikaanse bron weten dat behalve met Chrysler/Lancia en Maserati, hij vooral ook met Alfa Romeo wil gaan concurreren in de hogere segmenten. Hij zei de eerste te zijn die toegeeft dat het allemaal lang duurt voor wie daar nu al tastbare resultaten van wil zien, maar zei tevens dat de reden voor al het uitstel heel eenvoudig te verklaren is. Lees hier zijn uitleg en visie over de toekomst van het roemruchte Milanese merk;
“Voordat we ook maar aan het beconcurreren van merken als Audi en BMW moegen denken, moeten we eerst de juiste condities creëren. Een Alfa Romeo moet altijd beter of gelijkwaardig zijn aan de concurrentie. Voordat we dat kunnen bereiken in bijvoorbeeld het grotere middensegment, moeten we eerst technisch de juiste basis hebben zoals platformen en motoren. Chrysler, Dodge en Jeep worden momenteel eerst naar een hoger plan gebracht en dan kan Alfa Romeo (en Maserati) ook volgen. Hier heb ik meer dan een jaar voor nodig, zodat we vooral ook motorisch en qua ophangingen etc. op het juiste niveau zitten. Een belangrijk wapenfeit zal bijvoorbeeld een splinternieuwe 1.8 worden dat geheel uit aluminium is opgetrokken en over de volle breedte van onze industrie ingezet zal kunnen worden. Er was sprake van een crisis op de automarkt de laatste jaren en we moesten er hard aan trekken om alles alsnog in gang te kunnen zetten. Uiteindelijk zal alles op z’n plaats vallen en we verwachten dat Alfa Romeo het in de VS heel goed zal kunnen doen.
De Giulietta was al een eerste teken van de nieuwe te volgen koers en deze is in veel opzichten zelfs beter dan de Duitse concurrentie in het C-segment. Kostentechnisch kunnen we de Giulietta overigens niet zomaar even geschikt maken voor de Amerikaanse markt.
Alfa Romeo moet ook speciale modellen kunnen bieden zoals Audi dat doet met ‘S’ modellen. We verdienen weliswaar alleen op instapmodellen met voorwielaandrijving, maar dergelijke modellen geven het merk het juiste imago wereldwijd. Alfa Romeo zal dus altijd de meest vooraanstaande techniek krijgen die binnen de groep beschikbaar is. V6 motoren, het beste op het gebied van MultiAir-techniek en vier- en achterwielaandirjving, zoals op het nieuwe vlaggenschip dat eind 2014 op de markt zal verschijnen.
We starten in 2013 in de VS met de 4C en komen zo terug naar Europa, waar het gewoon onmogelijk is om zoiets in gang te zetten op dit moment. De 4C en de nieuwe Crossover zullen ook in Europa belangrijke nieuwkomers worden. De Crossover krijgt bijvoorbeeld ook TCT en de nieuwe 1.8 Turbo motor. De Giulia zal voor ons vooral in Amerika van grote betekenis worden. De auto zal technisch veel gemeen hebben met de nieuwe Dodge Dart, die we volgende maand presenteren. Toch zal de Alfa Romeo Giulia een totaal andere auto zijn. De auto moest eerst terug naar de tekentafel om beter te kunnen voldoen aan de wettelijke eisen in Europa, als het gaat om voetgangers bescherming. Verder komen we ook met een achterwielaangedreven Spider in begin 2014. Deze heeft een in de lengte geplaatste motor en bouwen we omdat er vooral in Amerika voldoende vraag naar is.”
Goed nieuws maar had hij deze opmerkingen niet al maanden terug eens kunnen plaatsen. Ok het blijft jammer dat we hier geen opvolger krijgen voor de 159 en deze opvolger pas komt wanneer de Giulia al weer een face lift had moeten hebben. En ja dat gaat ze klanten kosten maar die waren ze toch al grotendeels kwijt na het succes van de 156 en het staken van de 166. Het aantal 159 is erg laag en onverdient want ook al is hij niet wat de 156 was. Is hij wel beter dan de concurentie. Helaas heeft hij de motern die hij had moeten hebben nooit gekregen of pas veel te laat.
Slimme zet om dan eerst in de VS te starten en dan naar europa te komen.zo kan men een auto bouwen die winstgevend is en niet direct alleen in europa hoeft op te boxen tegen de bestaande concurrentie.
Door de steeds wisselende marktconditie is SM genoodzaakt om zich voortdurend aan te passen in zijn plan.helaas voor de liefhebber.
Je kan het met deze man eens zijn of niet maar heb toch wel het idee uit al zijn verhalen dat hij oprecht wil werken aan sterk Alfa voor in de toekomst en niet gaat voor (eigen) korte termijn succes.
En dat is toch wel erg positief ten opzichte van veel topmannen in het bedrijfsleven tegenwoordig.
Deze man weet heel erg goed hoe het spelletje gespeeld moet worden, en kijk niet raar op als Alfa Romeo binnen een aantal jaar inees een heel ander merk is dan het nu is veel sterker maar wel met meer kern waarde en dan kijken we niet terug naar de geschiedenis maar naar de toekomst net zoals Ferrari dat nu ook heeft de volgende is weer beter als de vorige en zo zijn ze marktleider geworden de bench mark de klasse!!
Ciao
Niels 😆
Ben het eens met AR 159 dat hij deze boodschap wel eens een pak eerder had kunnen brengen.
Enfin, nu maar hopen dat het uiteindelijk nog goed komt. Het ziet er in ieder geval veelbelovend uit.
@alfaspeed
Om een Saab debacle te voorkomen kan ik er wel mee leven. 😆
@Il Quadrifoglio
Misschien kan MS daar ook nog wel wat mee met een soort van sweeds Alfa Lancia in de mix.
Ach, ik reken nergens meer op voor eind 2013. Dan kan het alleen maar meevallen. Marchionne kan het mooi vertellen maar pas over een paar jaar zal blijken of hij gelijk heeft.
Eind 2014?!!!!! Dat zal dus wel begin 2015 worden… Arme Alfa Dealers.
@Dutchbird
Geldt meer voor de Saab dealers denk ik. 😆
Bestaan die dan nog? 😀
Ja gister nog een gezien in Leeuwarden met allemaal nieuwe 9.5 modellen voor de deur…rare gewaarwording. Eerste wat ik besefte; had net zo goed Lancia kunnen zijn…