Marchionne: ‘Alfa Romeo in handen van VW is geen Alfa meer’

Alfa Romeo Marchionne

Het is Marchionne zelf die de oude soap over VAG en Alfa Romeo weer onder het stof uithaalt met gepeperde en ongezouten bewoordingen. Vorig jaar wekte de redelijk agressieve houding van het Duitse kamp met betrekking tot dit onderwerp, nog veel irritatie op bij de grote baas van Fiat-Chrysler. De wereldberoemde CEO gaf in Londen voor de microfoon van het Britse Autocar nu twee opmerkelijke verklaringen. Ten eerste dat Fiat bereid is om met het zojuist van VW gescheiden Suzuki zeer nauw samen te gaan werken. Marchionne noemt Suzuki een ideale en zeer gerespecteerd partner met, waar FGA een zeer goed contact mee onderhoudt.

Alfa Romeo was het tweede onderwerp van gesprek, omdat de Wolfsburgse CEO Martin Winterkorn de afgelopen tijd wel vaker een voorstel tot overname van Alfa Romeo zou hebben gedaan. Marchionne klapt hierover nu dus zelf uit de school en zegt dat hij Winterkorn vertelde dat Fiat heel andere plannen met Alfa Romeo heeft dan verkoop. Bovendien voegde de CEO daaraan toe, dat naar zijn mening een door Wolfsburg georganiseerd Alfa Romeo, direct de geest uit het merk zou halen; “Alfa Romeo in handen van VW, zou geen Alfa meer zijn.

In combinatie met de openlijke liefdeverklaring aan Suzuki, zou je dit interview als een soort oorlogsverklaring aan het adres van de grootste autobouwer ter wereld kunnen zien. Één ding is zeker; Fiat en VW zijn geen vrienden of potentiële partners van elkaar.

Deel dit artikel:

8 gedachten over “Marchionne: ‘Alfa Romeo in handen van VW is geen Alfa meer’

  • 29 november 2011 om 19:43
    Permalink

    Tja, in handen van FIAT is Alfa Romeo de laatste jaren ook niet echt tot bloei gekomen. Bij zulke grote woorden van de grote baas, kan ik niet anders dan concluderen dat er voor Alfa Romeo hele mooie dingen in de pijplijn zitten 🙂

    Beantwoorden
  • 29 november 2011 om 20:17
    Permalink

    Ik denk dat mr Marchionne, helemaal gelijk heeft; kijk maar naar Lambo, geen lelijke wagens hoor, maar het ontbreekt tov italiaanse superwagens aan flair, italiaanse charme en temperament en sommige hebben naar mijn smaak toch wel eng veel audi-DNA.
    Toch jammer als je nagaat dat Feruccio onder andere als doelstelling had mooiere en betere wagens te maken dan Ferrari

    Beantwoorden
  • 29 november 2011 om 23:36
    Permalink

    VW ’s tegenhanger van Alfa Seat is ook geen knaller.Emotie met verstandt gecombineerd. 😕

    Beantwoorden
  • 30 november 2011 om 09:21
    Permalink

    “Één ding is zeker; Fiat en VW zijn geen vrienden of potentiële partners van elkaar.”

    Niet dat is nou flauw. 😆 Dus geen TSI en eerste generatie Commonrail diesels voor FGA. Audi maakt toch juist reclame dat ze vooruitstrevende techniek hebben die achterloopt op FGA en andere. Er zijn geen merken buiten de eigen merken die VAG techniek wil hebben kijk naar Susuki en Toyota die shoppen hun diesels bij FGA en BMW. Die VAG techniek is wel aardig maar niet superieur er zijn kennelijk betere. Het enige waar je bij VAG jaloers op kunt zijn zijn de marketing jongens die weten de merken wel weg te zetten alleen die brandworst met tappa’s wil ze maar niet lukken. Persoonlijk vind ik dat ze twee merken hebben met een meer eigen karakter en juist dat zijn niet de kas krakers. Lambo’s en Seats zien er tenminste niet 30 jaar hetzelfde uit met telkens een kleine verbetering in het uiterlijk. Mij iets te conservatief allemaal. Alles ziet er het zelfde uit. Een A5 best een mooie wagen als de rest er niet het zelfde uit zou zien maar dan net even anders.

    Ik heb het wel een beetje gehad met dat arrogante VAG. Maar ik moet ze nageven ze weten wel te verkopen. En van ieder standaard en niche maken ze een verkoop succes (als het maar geen Seat heet dan). Ok ze zijn standaard kaal maar je keuze opties zijn tegen toren hoge extra prijzen wel erg ruim in mogelijkheden. Ook daar kan FGA nog veel van leren. En de UP is veel scherper geprijsd dan de nieuwe panda en dat kan FGA nog wel eens duur komen staan. Ja ze houden de oude panda er naast maar zou de oude panda als prijs vechter nog lang aanblijven. Ook al ziet de panda er veel leuker uit de meeste klanten kijken toch ook naar prijs juist bij Fiat alleen een 500 is een model dat voor meer verkocht kan worden. We zullen zien.

    Gek genoeg de basis UP heeft geen ESP maar de Euro Ncap test is gedaan met ESP.

    Beantwoorden
  • 30 november 2011 om 19:33
    Permalink

    @AR 159
    QUOTE// Gek genoeg de basis UP heeft geen ESP maar de Euro Ncap test is gedaan met ESP //UNQUOTE

    Volgens mij zijn daar de marketingboys van VW ook weer net iets slimmer geweest… 😥

    Beantwoorden
  • 6 december 2011 om 11:49
    Permalink

    en gelijk heeft hij,vw zit met verourderde modellen en motoren,en naar vrienden hun mening tal problemen vooral golf,hun bedrijsvoertuig,mecchanische problemen,fiat moet alfa behouden!

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.