Marchionne: ‘Alfa Romeo enig intercontinentaal merk samen met Jeep’

Alfa Romeo mondiaal

Sergio Marchionne zou deze week in Brazilië gezegd hebben dat Alfa Romeo samen met Jeep de enige twee merken zijn, die je binnen Fiat-Chrysler in de toekomst echt als intercontinentaal kunt aanmerken. Dat wil zeggen dat alleen deze twee merken consequent op alle continenten waar ze verkocht worden, ook van de band zullen rollen. Fiat en Chrysler (Lancia in EU) zullen vooral in de VS en Brazilië geproduceerd worden, maar de CEO heeft wat Jeep en Alfa Romeo betreft ook grote ambities in Azië. Volgens Marchionne heeft dit plan te maken met het enorme potentieel van deze twee merken. Chrysler en Fiat zullen voorbij de beide Amerika’s en Europa, een minder belangrijke plaats innemen hoewel in China uiteraard ook het nodige staat te gebeuren.

Omdat dit geen eenvoudige klus is, wil dit wel zeggen dat de introductie van Alfa Romeo in Amerika pas in 2013 echt zal plaatsvinden. Een ambitieus project, dat niet voor niets –zoals we al eerder wisten te melden– een lange adem zal hebben en niet als eenvoudig valt te bestempelen. Vele grootschalige investeringen zullen uiteindelijk mogelijk moeten maken dat deze merken binnen de regio’s geproduceerd en gecommercialiseerd kunnen worden, zodat ze zich succesvol kunnen staande houden tegenover de concurrentie.

Deel dit artikel:

4 gedachten over “Marchionne: ‘Alfa Romeo enig intercontinentaal merk samen met Jeep’

  • 29 juli 2011 om 22:41
    Permalink

    Het grootste probleem van FGA is volgens mij het feit dat ze altijd achter lopen op de Duitse, Franse en Japanse concurrentie. SM lukt het niet goed om op alle borden tegelijk te schaken. In de VS gaat de afwezigheid van FGA nu veranderen, maar ondertussen scoren de concurrenten die allang in de VS aanwezig waren (behalve misschien de Fransen) nu als een tierelier in Rusland, China en de andere Aziatische landen. FGA moddert daar maar wat aan. Alleen in Brazilie scoort het merk Fiat goed (dus niet AR, laat staan Lancia), maar hoe zit het met de andere Zuid-Amerikaanse landen. Ik las dat de economie van bijv. Peru met 9% (!) gegroeid was. Ook het gemis aan luxere merken en modellen zoals AR en Lancia gaat FGA opbreken als de middenklasse groeit en meer te besteden krijgt, die raken uitgekeken op een “eenvoudige” Fiat en willen meer status.

    En dan Afrika, je hoort er op ZuidAfrika na, nooit wat over maar er worden wel degelijk auto’s verkocht. Bijv. heeft Mercedes het voor elkaar gekregen om in 1 Afrikaans land alle 250 parlementariers een S-klasse te leveren. Enkele Afrikaanse landen, zoals ik meen Botswana, hebben betere groeicijfers dan de Bric-landen. Natuurlijk verkoop je daar geen tienduizenden auto’s maar als je uberhaupt afwezig bent op zo’n markt mis je de aansluiting op de concurrentie als het wel gaat “rollen”.

    Beantwoorden
  • 29 juli 2011 om 23:21
    Permalink

    Gezien de grote van het logo heeft men hoge verwachtingen in China. Maar produktie van Fiat en Chrysler hoofdzakelijk in Noord en Zuid Amerika?!

    Beantwoorden
  • 30 juli 2011 om 09:51
    Permalink

    Ja ik dacht laat ik het logo daar wat groter maken zodat ze een meer uit Alfa Romeo zullen halen :mrgreen:

    Beantwoorden
  • 3 augustus 2011 om 13:20
    Permalink

    Met niet uitontwikkeld model op de markt komen, dan modder je pas wat aan.iedere koper die overstapt naar een ander merk stapt net zo snel weer over naar Alfa of Lancia.langetermijn denken is een gave.daar herken je een goede manager aan

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.