Marchionne: ’19 marktintroducties voor 2012′
Vanaf volgend jaar wordt het volgens Sergio Marchionne pas echt druk, maar voor dit jaar zijn er al 19 marktintroducties op de agenda en 9 updates voor bestaande modellen. Een van de eerste was uiteraard de Fiat Panda en wat Europa betreft komen daar de Lancia Flavia Cabrio en Fiat 500L nog bij. In de VS is behalve de komst van de Abarth 500 vooral ook de Dodge Dart een grote nieuwkomer en de onlangs onthulde Viper, die nu al publiekslieveling is bij Amerikaanse autoliefhebbers vanwege het zeer geslaagde design. Later volgt eveneens in de VS ook de volledige elektrische Fiat 500 EV. In Latijns Amerika staat de productiekraan wijd open en introduceert de Fiat groep 5 nieuwe modellen en 7 updates. In Azië, Australië en Brazilië mag de Alfa Romeo Giulietta op zoek naar een groter publiek. De Fiat Viaggio zal deze maand aan het Chinese publiek gepresenteerd worden, een eerste eerste grote stap op deze belangrijke markt van de autobouwer uit Turijn.
Er komt eindelijk vaart in de Fiat trein. 😀
Tijd voor wat harde woorden…
Autofabrikanten klagen momenteel hard dat mensen geen auto’s kopen. Klopt, mensen die dezelfde auto kopen als waar ze nu in rijden bestaan, maar velen willen toch wat nieuws. Maar nieuwe modellen is één ding… maar ik wil even een andere ergernis uit: De technologie is net zo belangrijk.
Laat ik het zo zeggen… Mijn Punto Classic uit 2008 doet het nog prima, hij is 4 jaar oud, en hij kan technisch zeker nog 4 jaar mee. Aan de andere kant is de techniek anno 2012 al heel wat verder en ergert iedere automobilist zich groen en geel aan de brandstofprijzen.
Een nieuwe auto met de techniek van 2012 zou het overwegen waard zijn. Ik wil immers ook best een lagere brandstofrekening of wegenbelastingvrij rijden. Maar, de autoïndustrie is buitengewoon oerconservatief met uit uitrollen van nieuwe techniek. Bekijk het modellengamma van Fiat en je ziet dat veel modellen nog altijd geleverd worden met precies dezelfde 1.2 Fire uit mijn Punto Classic.
Stel je voor je stapt een computerwinkel in voor een nieuwe computer, en de processor die daarin zit is dezelfde als 4 jaar geleden. Iemand die de absurditeit ziet?
Als je wat nieuws wilt, zoals Multiair of een Twinair, moet je dusdanig bijbetalen wat de lol van een investering er wel af is.
Fiat heeft beschikt nu 2 jaar over Multi-air-motoren. Dat dat nog steeds niet in het hele modellengamma beschikbaar is vind ik eigenlijk onvergefelijk. Multi-air is zeker geen uitzondering. Kijk bijvoorbeeld de 1.6 Multijet Diesel, die bij lancering meer kracht en minder verbruik had de 1.9. Ik ken mensen die echt op die 1.6 zaten te wachten… maar het enige dat men in veel modellen aanbod was de aloude 1.9.
En zo gaat het maar door… Fiat 500 met Twin-Air? Even een paar duizendjes bijbetalen…
Maar nu is er dan de nieuwe Panda, standaard met Twin-Air. De turboversie zelfs. Kijk… dat maakt het ding aantrekkelijker dan met de stokoude 1.2 Fire. En blijkbaar kan het dus toch tegen aantrekkelijke kosten. Maar waarom dan niet gelijk ook doen voor de 500? 3000 euro prijsverschil… prijsdiscriminatie doet u maaar!
En dan verbaast de autoïndustrie zich dat mensen geen auto’s kopen… De consument zegt ze de harde waarheid.
@Dmantione: helemaal eens, wat Fiat in Europa nu nekt is het feit dat ze de techniek wel hebben maar niet in alle modellen standaard aanbieden.
Alle genoemde marktintroducties zetten natuurlijk helemaal geen zoden aan de dijk. Het zijn allemaal afgeleide nichemodellen of bestaande modellen in nieuwe landen.
Marchionne is slim maar begrijpt niets van modellenpolitiek en vooruit denken. De verkoop van Mito en Delta gaat richting nul. Dan moet je niet aankomen met een 5-deurs Mito of een gasgestookte Delta, maar dan moet je zorgen dat de eigenaren van de 2008/2009 exemplaren in 2013 de opvolger kunnen kopen en die komt er niet. Met de 166, Lybra, 159, Bravo, Croma en Musa ging het hetzelfde en dus zien ze alle klanten weglopen naar een ander merk. Alfa halveert in NL, Fiat uit de top 10, Lancia verdubbelt maar is kleiner dan Dacia, Lexua en Landrover.
Marktaandeel begint met het behouden van bestaande klanten en dat lukt Fiat niet.
Fiat is altijd sterk geweest met kleine auto’s.
Onder de Panda zou zeker plaats zijn voor een kleine auto a la Cinquecento/Seicento. Al jaren wordt er gesproken over een Topolino maar iets concreets daarover is er niet.
Schoenmaker blijf bij je leest. Zorg er eerst voor dat je een breed programma aan modellen hebt en maak de nieuwe(re) technieken meteen voor iedereen beschikbaar. Richt je dan op de nichemodellen. Zo houd je je klanten vast zonder dat men meteen ergens anders moet gaan shoppen.
UHH voor veel mensen hier je kan wel hele dure techniek willen verkopen maar in het A-Segment is de concurentie moordent dus daar is de prijs heel belangrijk. Daarbij wees blij dat je een 1.2 Fiat motor hebt veel fabrikanten hebben in dat segment nog een 3 cilinder met 60 of 70 PK. VW bijvoorbeeld.
Moet ik nog meer vertellen
Ciao
Squadra
Laat er geen misverstand over bestaan, ik ben zeker niet ontevreden met mijn 1.2 Fire. Ik heb er in 2008 bewust voor gekozen boven o.a. de 3-cilinder van Toyota. Wat ik echter pertinent weiger is ‘m van de hand te doen om dezelfde terug te kopen. Dat is pure kapitaalvernietiging.
@dmantione
Wat is jouw verbruik met de “stokoude” 1.2 FIRE? Zelf ruime ervaring met deze motoren maar vond ze altijd erg zuinig.
Bij mijn dagelijkse woon-werkverkeer (ongeveer 20km snelweg en 10 km secundaire weg) zit ik doorgaans op de 1:17. Als je veel snelweg rijdt is 1:19 goed doenlijk en als ‘m echt tot het uiterste probeert te duwen (80km/u op de snelweg in de slipstream achter een vrachtwagen gaan zitten), kom je boven de 1:20.
Dat is dus zeker niet beroerd en zoals ik zeg, ik kan naar verwachting nog prima 4 jaar in deze auto blijven rijden.
De auto-industrie wil echter dat ik naar de toonzaal kom. En daar is best potentieel veel. Met de techniek van 2012 is een nóg lager verbruik prima mogelijk en mijn huidige auto heeft maar een C-label (in tegenstelling tot de minder zuinige Grande Punto met dezelfde motor die een B-label heeft; belastingwetgeving is niet altijd logisch).
Als men de nieuwe techniek (met wegenbelastingbesparend A-label) tegen een redelijke investering kan aanschaffen wil ik best de FIAT-toonzaal binnenstappen. Ik zag daar tot nog toe weinig aanleiding toe: Of je kreeg dezelfde motor (met zwaardere auto, dus meer verbruikt), of de investering was onaantrekkelijk hoog.
Gezien er voor mij geen directe noodzaak is tot een investering, rij ik vooralsnog met plezier door.
Euhm reed tot vorig jaar een fiat Punto 1.2 uit 2002 met een gemiddelde van 1:19 op de snelweg, niet gek voor een motortje van meer dan 10 jaar oud, toch?
Jammer dat de CO2 uitstoot niet voldoet aan de eisen om in de belastingvrije klasse te rijden.
De concurentie is moordend in het A-segment, maar Fiat is eigenlijk toch wel degen met de meeste know-how, expertise en de geinigste modellen. Ik zou zeggen ga alsjeblieft in deze tijd gokken, maar speel op safe en haal je winst uit de kleine modellen en blijf daarin vernieuwen om het zo aantrekkelijk mogelijk te houden.
ja,maar als ik hoor van de nieuwe panda verkoopmeneer.
dat hij gemiddeld op 1/15 uitkomt!?
dan hebben we het nog over de 85 pk versie(twinair).
dan ben ik bang voor de 105 pk versie,zeker de 4×4 uitvoering…die zal nog iets meer verbruiken.
overigens mijn punto,2003,1.2 16v,heerlijke motor.
maar verbruik 1/14 gemiddeld.
@mickey
Echt waar?! 1:14, dan rijd je wel “lekker door” volgens mij…?
ja,sporting heet dat… 😆
allelemaal bebouwde kom!!