Manley spreekt over sterk FCA net als Marchionne

Midden in een week van rouw, mocht de nieuwe CEO van FCA, Mike Manley, verkondigen dat FCA zonder schulden is en dat het zelfstandig de toekomst tegemoet kan zien. Sceptici zeggen intussen dat FCA niet verder kan investeren zonder een belangrijke nieuwe partner. De koers blijft negatief door lagere verwachtingen en het toch plots overlijden van de bekende CEO.

Het moet geen makkelijke week zijn geweest voor de Britse CEO uit Turijn. De kwartaalcijfers waren zoals Marchionne het vorig kwartaal reeds aankondigde lager. Vooral de magere resultaten in Europa (-6%) en China drukken zwaar. Ook op de verwachting voor eind dit jaar. Men verwacht nu een lagere omzet dan begin dit jaar nog het geval was (tussen de 115 en 118 miljard in plaats van 125 miljard). Manley kreeg bijval van Richard Palmer, die financieel directeur van FCA; “Ik weet zeker dat Marchionne vandaag dezelfde aankondiging had gemaakt.”

Manley benadrukt dat de plannen voor de periode tot 2022 geldig blijven en haalbaar; “FCA heeft alles in huis om verder te kunnen gaan als solide en onafhankelijk bedrijf. We kunnen misschien een samenwerking aangaan op het gebied van componenten, maar de focus blijft gericht op zelfstandigheid en de uitvoering van ons plan dat in juni is gepresenteerd.” Met dat laatst doelt Manley mogelijk op het gedeeltelijk afstoten van Magneti Marelli. De bijgestelde nettowinst kwam afgelopen kwartaal op 981 miljoen euro (-9%). De nettowinst komt op 754 miljoen euro (-35%). De afgelopen drie maanden zijn wereldwijd 1.301.000 auto’s verkocht door FCA. Een toename van 6%, mede dankzij de groei op de Zuid-Amerikaanse markt (+68%).

Manley sprak ook nog kort over het vertrek van Altavilla; “Ik heb 10 jaar samengewerkt met Alfredo. Ik wens hem veel geluk. We zullen op korte termijn al een opvolger vinden.”

Deel dit artikel:

6 gedachten over “Manley spreekt over sterk FCA net als Marchionne

  • 27 juli 2018 om 19:25
    Permalink

    Eerst maar eens afwachten hoe het verder gaat tot 2022.
    De bejaarde portfolio zal geen groei garanderen eerder krimp.
    FCA zal toch snel moeten komen met producten die als warme broodjes gaan verkopen.
    En voorlopig zie ik die nog niet komen.

    Beantwoorden
  • 28 juli 2018 om 22:17
    Permalink

    Dan stopt Alfa Romeo omdat de verkopen tegen valt en gaat de productie van Jeep weg uit Italiƫ wegens te hoge kosten.

    Beantwoorden
  • 31 juli 2018 om 10:00
    Permalink

    De Fiat Portfolio is een zorgenkind.
    De Panda en 500 hebben hun langste tijd gehad, de verkopen zakken langzaam in.
    En dat zal ook zo blijven tot dat ze vervangen gaan worden.
    De 500L en 500X zijn ook geen hoogvliegers en de Facelift zal ook niet gaan zorgen voor een spontane verkoop stijging vermoed ik.
    De rest van het Gamma doet er niet zo veel meer toe in verkoopaantallen.
    Het markt aandeel van FIAT zal in Europa alleen maar afnemen.
    Lancia verkoop alleen nog een Redelijk aantal Ypsilon’s en verder niets.
    Alfa Romeo blijft ook een beetje een zorgenkind met dalende verkoop cijfers.

    FIAT heeft hel snel een nieuwe frisse 500 nodig die als zoete broodjes gaat verkopen, gevolge door een nieuwe frisse Panda.
    Ook een nieuwe Lancia ypsilon zou verkoopbaar zijn, de Argo als basis zou daar prima geschikt voor zijn.

    Beantwoorden
  • 1 augustus 2018 om 10:04
    Permalink

    Ik denk dat behalve opvolgers van de Panda en 500, Fiat ook een geheel nieuwe auto nodig heeft: Je kunt de 500 niet oneindig uit blijven melken met nieuwe varianten. De creatieve geesten in Lingotto zullen echt aan de slag moeten.

    Verder moet echt de bezem door het motorengamma. Niet morgen, niet vandaag, maar gisteren nog. De huidige verkopen worden gewoon keihard geraakt doordat auto’s enerzijds stukken duurder zijn dan ze moeten zijn, anderzijds de klant het idee heeft technologie van 10 jaar oud te kopen (en dat klopt nog ook). Het uitrollen van de Firefly’s dient de allerhoogste prioriteit te hebben. Alleen de Renegade nu is te weinig en te laat.

    Manley begint niet op het meest makkelijke moment: Hij zal direct vol aan de bak moeten.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.