Manley opnieuw zelfverzekerd over zelfstandig FCA
FCA blijft zelfstandig. Het was tegen wil en dank ook een belangrijke pijler geworden voor Marchionne, tijdens de laatste fase als CEO tot aan zijn dood. Voor Mike Manley is het misschien nog wel een belangrijker doel geworden intussen. Dat FCA de komende vier jaar sowieso z’n eigen boontjes dopt, was dan ook Manley’s belangrijkste boodschap vorige week tijdens de presentatie van de kwartaalcijfers. Nog niet te veel concrete uitspraken over het daadwerkelijke investeringsplan, maar wel de garantie dat FCA het heel goed alleen af kan.
De verkoop van Magneti Marelli voor 6,2 miljard maakt veel mogelijk en zorgt dat de groep er heel ander voor staat, aldus de Britse CEO. Volgens Manley moet het vooral in Europa allemaal een stuk beter en is Pietro Gorlier de juiste man op de juiste plaats. In China moet Maserati groeien de komende zes maanden. Manley zegt daar het volste vertrouwen in te hebben.
Alfa Romeo groeit, maar moet de echte klapper nog maken volgens de nieuwe CEO. Volgend jaar nog even niet, wanneer er enkel update te verwachten zijn voor het huidige gamma, in de vorm van vernieuwde interieurs en wellicht ook wat motorisch nieuws. Het doel van 400.000 eenheden op jaarbasis zal vanaf 2020 gerealiseerd moeten worden. De introductie van vijf nieuwe modellen tot aan 2022 moeten hieraan bijdragen. Of eind deze maand tijdens overleg met de bonden ook zal blijken welke modellen als eerste zullen debuteren, wilde Manley nog niet zeggen.
Heb ik een vergelijkbaar verhaal niet eerder gehoord………?
Duidelijk een zelfverzekerde houding van FCA c.q. Mike Manley, die moed toont, helemaal in het spoor van Marchionne. Chapeau!
Dat verhaal van 400000 eenheden hebben we eerder gehoord. Alleen het jaartal wordt steeds vooruitgeschoven. Het ware beter auto’s te bouwen en te verkopen, zoals autoproducenten dat doen. Er zijn er genoeg hoor !
Als Manley stelt in 2020 400.000 auto’s te verkopen, dan komt de vraag op: Waarmee? Kun je 400.000 auto’s verkopen met enkel de Giulietta, Giulia en Stelvio (plus een vleugje 4C)? Mij lijkt het een onmogelijkheid.
Om de 400.000 te halen moet het aantal modellen denk ik minstens verdubbeld worden. Dat gaat niet gebeuren, als er op korte termijn nieuwe modellen gelanceerd zouden worden dan zou de marketingmachine al lang op volle toeren gedraaid hebben.
Kortom, dit zijn enkel praatjes en ik acht Manley slim genoeg dat hij er zelf niet in gelooft.
400 000 met Lancia erbij
Wat ik op meerdere bronnen op het grote internet lees, gaat de eerste grote ingreep van Mike Manley zijn om Maserati en Alfa Romeo geheel te ontbundelen. Het aanstellen van Harald Wester was daarin een eerste stap. Manley noemt het een vergissing om beiden onder één leiding te zetten, omdat Maserati opeens teveel als massaproductiemerk gezien werd en Alfa Romeo juist te weinig. Twee culturen van auto’s verkopen die intern niet bij elkaar passen. Manley wil Maserati terug positioneren als luxemerk met bijv. Jaguar als natuurlijk concurrent en Alfa Romeo meer op de massaproductie met BMW als natuurlijk concurrent.
Top van FCA dacht gewoon we hebben 180000 Lancia rijders en 120000 Alfa rijders tel het bij elkaar en we hebben 400 000 auto’s
https://youtu.be/jej-9pixkMY
Op het lijf ban FCA geschreven