Magneti Marelli verkocht aan Calsonic Kansei

Het is totaal geen verrassing, maar toch voelt het als een kleine schok de verkoop van Magneti Marelli aan het Japanse Calsonic Kansei. De eventuele verkoop van de Italiaanse onderdelengigant kwam welbeschouwd al een jaar of zes geleden ter sprake. De verkoop aan de firma uit Saitama hing al in de lucht, maar ging aanvankelijk nog niet door, omdat men het op 1 miljard na nog niet eens kon worden over de prijs. Uiteindelijk werd de deal voor 6,2 miljard euro gesloten. FCA kan nu financieel weer ademhalen. Lingotto heeft met tactvol geduld gewacht op het juiste bod, ook al was de broekriem daardoor harder aangetrokken dan misschien gewenst. Sergio Marchionne heeft in de laatste maanden van zijn leven nog gewerkt aan een eventuele beursgang voor Magneti Marelli.

Of staalonderdeel Teksid het volgende te verkopen onderdeel van FCA is, zal nog blijken. Deze bedrijfsonderdelen vormden allemaal jarenlang een vast onderdeel van de gigant Fiat. Inmiddels ondergaat het bedrijf dat sinds 2009 is samengesmolten met Chrysler een grote transformatie, op weg naar een mondiaal rendabel model. Veel elektrische en hybride auto’s van merken als Jeep, Alfa Romeo en Maserati vormen daarbij een belangrijke insteek. Ook wordt er volop gewerkt aan techniek voor autonoom rijden. De 6,2 miljard zullen voor een flinke injectie zorgen om dit alles te kunnen realiseren. Zo zal de rating ook verhoogd worden. Magneti Marelli gaat verder als Japans-Italiaanse mondiale firma met hoofdkantoren in Saitama en Milaan. Dat laatste is de plek waar het allemaal in 1919 begon. In de voorstad Corbetta staat al jarenlang het hoofdkantoor.

Deel dit artikel:

10 gedachten over “Magneti Marelli verkocht aan Calsonic Kansei

  • 23 oktober 2018 om 17:54
    Permalink

    Mooi punt: de naam van de nieuwe onderneming wordt Magneti Marelli CK. Niet slecht bedacht, want wie kent Calsonic Kansei, terwijl ‘iedereen’ Magneti Marelli kent.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2018 om 00:24
    Permalink

    @Hilbert: wakker worden jongen, Marchionne heeft 3 jaar geleden Lancia al begraven. Dat er nog een handvol truttenschudders wordt verkocht in Italie is niks meer dan een stuiptrekking. Die productie zal in 2019 ook wel worden stopgezet, en dan is Lancia definitief history. Alfa en Maserati hebben nog een kleine kans van overleven, voor Lancia kon het tij niet meer gekeerd worden. Veel te klein, in 70% van de wereld onbekend en in de andere 30% een hele slechte reputatie. Onbegonnen werk dus. Er is hooguit een kans dat een Chinees merk de merknaam koopt voor 100 miljoen, maar meer zit er niet in.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2018 om 08:46
    Permalink

    Ik denk dat er nog wel degelijk plaats is voor Lancia als ze kleine series bouwen. Ik ben er zeker van als ze morgen een gelimiteerde versie van bvb een nieuwe reïncarnatie van de Delta integrale bouwen, ze er met gemak 1000 exemplaren van kunnen slijten. En zo zijn er veel iconische modellen die op basis van bestaande platforms nieuw leven kunnen ingeblazen worden.

    Beantwoorden
  • 24 oktober 2018 om 18:12
    Permalink

    Eens Lusso, dat zou kunnen, maar staat totaal niet op het netvlies bij FCA: ze opereren mondiaal met volumemodellen, 4 miljoen plus eenheden. Het probleem van FCA is nu juist dat ze veel te veel merken hebben, en maar een een paar die voldoende schaalgrootte hebben. Dit zou pas realistisch kunnen zijn als FCA de merknaam Lancia verkoopt aan een fabrikant die zoiets van plan is. Ik zou niet weten welke fabrikant daar brood in ziet.

    Beantwoorden
  • 31 oktober 2018 om 10:46
    Permalink

    Mareblu,: ik woon in Italie en rij al jaren in een Lancia Ypsilon en ben geen trut en schudden is er helemaal niet bij want het is een fijn comfortabel vervoermiddel.

    Beantwoorden
  • 2 november 2018 om 04:29
    Permalink

    En… Fiat kondigt aan een buitengewoon dividentje uit te keren van €2 miljard. Niks investeren met het geld van Magneti Marelli, maar hop het geld naar de aandeelhouders. Fiat doet een Philipsje.

    Beantwoorden
  • 2 november 2018 om 21:24
    Permalink

    Mij verwondert dat niet.
    Heel het schuldenvrij maken van FCA heeft maar 1 doel : de aandeelhouders / familie Agnelli / Exxor zoveel mogelijk laten “cashen”.
    En dan de boel te verkopen.

    95 % van de winst in Amerika ?
    Ook niet verwonderlijk. Dat heet “creatief boekhouden” : de winst daar boeken waar die het minst wordt belast.

    Herinner u GM en Opel : Opel verlieslatend totdat PSA het overnam. Binnenkort schrijft Opel geen rode cijfers meer.
    Maar ja : Opel mocht de ontwikkelingskosten dragen van de Insigna, die ook als Buick werd verkocht. De kosten voor Opel, de volle winst per verkochte Buick voor Buick.

    Beantwoorden
  • 6 november 2018 om 01:09
    Permalink

    Lieber staendig mit engem Gurten arbeiten, den nur dann scheint es, bekommen die Fiat Herren fantasy und finden alte Tugend wieder, Magnet Marelli verkaufen, und 2 Milliarden an Dividende ausschütten, das ist der größte Witz, den Fiat seit Candarella gebracht hat. Ich habe 20 Jahre Autos verkauft, und meine Anfänge in 89′ in Stuttgart, waren noch als man von 50.000 Autos treu te, das Alfa in den 70er fast eine halbe Million Autos verkaufte, das ist nicht nötig, da bei Alfa meistens die fmgeoessere Motorisierung verkauft wird, die Zahlen in den US sind doch o. K., 2018 werden über 30.000 Autos verkaust(2/3 Stelvio rest Giulia) noch vor ein paar Jahre wren die in Deutschland under 4000 verkaufte Autos angekommen. Lancia verkauft nichts, weil es nichts gibt, aber die, die rote Zahlen machen sind Fiat und Chrysler, seit Jahren. Also sorry ich bekomme immer Nerven, wenn ich über Fiat/FCA rede, ich habe mein Kreuz schon getragen. Manley ist ein Globalist, in negative Weise, ja Jeep, toll, alles Autos, die wie Alfa und Maserati warten, richtig geleitet zu werden, MM zu verkaufen, wird sich noch als eine falsche Lösung zeigen, Italien und Fiat arbeiten am besten mit dem Wasser am Hals, geht es etwas besser, schon machen die Fehler, mit 2 Milliarden hätte man LANCIA noch 10 Jahre Zeit gegeben, mit 2 SUV, B, C classe, man muss die brand Namen nur richtig verteilen. Fiat hat bis heute nicht kapiert, daß die 80%+ Marktanteile verloren wurden, weil der Hass auf Fiat fiel, und so kauften die ersten Peugeot oder Audi, 50% Marktverlust weil man nicht Weiss warum italienische Autos geliebt werden. Gaddafi musste Fiat retten mit seinem Geld, das er aber 4 Fach zurück verlangte.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.