Magneti Marelli-techniek op de nieuwste producten van FGA

Magneti Marelli

Magneti Marelli presenteert dit jaar behoorlijk wat innovaties op nieuwe modellen van Fiat, Abarth, Ferrari en Alfa Romeo, maar er zat bijvoorbeeld ook veel nieuwe Italiaanse techniek in tal van Duitse producten. Op de IAA in Frankfurt zagen we behoorlijk wat nieuwkomers voorbijkomen en schreven we honderduit over de nieuwtjes uit Italië. Hierbij kwamen echter niet toe aan de vele Italiaanse onderdelen die eigenlijk over de volle breedte van de salon aanwezig waren. Dat willen we bij deze even rechtzetten;

Magneti Marelli leverde als onderdeel van Fiat SpA veel nieuwe producten die je terug kunt vinden in de nieuwe Fiat Panda, de modellen van Abarth, de Alfa Romeo MiTo, Ferrari 458 Spider, Audi A5, A7 Sportback, R8, BMW Serie 6, Citroën DS5 Honda Civic, Mercedes Benz classe B, CLS, M, Mini Coupé, Porsche 911, Volkswagen Up en Beetle.

Op de Italiaanse auto’s zoals de Panda, zien we Marelli’s halogeenkoplampen met DRL (Daytime Running Light) functie. Het instrumentarium van de kleine Fiat met analoge en digitale techniek is eveneens van de Milanese firma afkomstig. Onder de motorkap zijn de inlaatspruitstukken en het motormanagement van Marelli (1.3 MultiJet, 900 TwinAir met 85 pk en 1.2 8V) evenals de elektronica die het Start&Stop-systeem mogelijk maken. Zoals we al eerder op onze site schreven is het veersysteem voor de Panda ook ontwikkeld door Magneti Marelli. Ook het uitlaatsysteem van de Panda komt van Marelli (‘hot and cold end’).

Op de Abarth 500 Cabrio Italia, Punto SuperSport en 965 Competizione zien we de Abarth Blue&Me MAP navigatiesysteem met telemetrie dat samen met Marelli is ontwikkeld. Ook het bekende gerobotiseerde vlotte Abarth Competizione transmissie-systeem met bediening aan het stuur en het klokwerk met de naam Jaeger (historisch gezien een naam die verbonden is aan Magneti Marelli) zijn vruchten van de nodige input door Marelli.

Op de Alfa Romeo MiTo QV met 170 pk sterke 1.4 MultiAir zien we uiteraard het Dynamic Suspension-systeem terug dat gelinkt is aan Alfa’s DNA-systeem. Het motormanagement van de veel kleiner gemotoriseerde MiTo TwinAir is eveneens van Magneti Marelli.

Zelfs op de exotische 458 Spider zien we Marelli-techniek terugkomen zoals het instrumentarium in de cockpit en het TFT-scherm in de middenconsole waarop de kleuren aanpasbaar zijn. Links daarvan zit het scherm met het Vehicle Dynamic Assistance. Ook de LED-achterichten voorzien van 24 rode LED’s zijn van Magneti Marelli, plus 16 gele LEDS voor de richtingaanwijzers (rood 0p de Amerikaanse versie). Ook het Superlift-systeem voor het passeren van hoge drempels op het wegdek is van Marelli. Een hydraulisch systeem dat de voorzijde van de auto enkele centimeters omhoog brengt.

Magneti Marelli is inmiddels een wereldwijde producent van technische systemen en tal van componenten voor de autoindustrie. De Milanese firma levert aan vrijwel alle bekende fabrikanten. Het bedrijf bestaat uit 77 productielocaties, 11 onderzoekscentra en 26 vestigingen in 18 landen. Er werken ongeveer 34.000 werknemers.

Deel dit artikel:

3 gedachten over “Magneti Marelli-techniek op de nieuwste producten van FGA

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.