Macron maakt fusie Renault-FCA voorlopig onwaarschijnlijk
Het bleek geen niemendalletje het overleg tussen premier Abe van Japan en de Franse president Macron deze week. Opnieuw blijkt hoe fundamenteel de rol van de Franse regering is, in het voortbestaan van de combinatie Renault-Nissan. Renault wilde als eerste wel haar aandeel in de raad herzien, zolang de samenwerking met FCA maar door kon gaan. Nissan was in principe ook bereid tot een fusie, maar wilde dan wel dat de Franse regering een stapje terug zou doen zodat het aandeel van Nissan zou kunnen groeien…
En dat is het Elysée dus absoluut niet van plan. Sterker nog, de Fransen wezen de Japanners afgelopen maandag even streng op het feit, dat het Renault is geweest, dat Nissan eind jaren ’90 van de ondergang redde. Macron noemde het verminderen van haar aandeel in Renault, wat weer het grote aandeel van Renault in Nissan (45%) in stand houdt, totaal niet nodig. Kortom, alles blijft zoals het is, zolang er maar geen ruzie meer wordt gemaakt. De bereidwilligheid, die de Franse minister van economie Le Maire eerder toonde, om vermindering van het aandeel wél te overwegen, bleek een schijnbeweging.
Dit brengt alles weer terug tot het punt waarop John Elkann verklaarde, dat er in Frankrijk niet de juiste politieke condities bestaan, om tot een vruchtbare alliantie te komen, waarin zowel FCA-Renault als Nissan-Mitsubishi, met grote voordelen verder kunnen bouwen aan de toekomst. De Franse industrie (die blijkbaar reikt tot in Japan) loopt volgens Macron dan te veel risico. Eerder sprak Macron nog graag over de kracht van een Europese combinatie Renault-FCA, maar dat vindt de Franse leider nu even heel onbelangrijk.
Het past in het algemene beleid van Macro: Inzetten op Europese samenwerking, maar met Parijs als middelpunt daarvan. Op die manier zal de Franse overheid best een fusie met FCA zien zitten, als de beslissingen maar in Parijs genomen worden.
Zo heeft politiek andere belangen dan de auto industrie
Macron denkt misschien dat Italiaanse banen geofferd zullen worden voor Frankrijk, maar daar vergist ie zich in. FCA moet met Aziatisch concern in zee imo
Misschien moet FCA nu duivels met Nissan/Mitsubishi in zee gaan en zo renault en de Franse regering voor het blok zetten 🙂
Nogmaals; FCA moet haar vingers niet aan branden zolang de Franse overheid hier ook maar enige zeggenschap in heeft. Dat is trekken aan een dood paard. Dmantione ziet het goed; Ze willen alles Europees, zolang zij maar in de lead zijn. Poppenkast.
En dus weer die k*t Franse politiek ! Wat enorm wijs van John Elkann om heel actief weg te lopen van de onderhandelingstafel en de stekker eruit te trekken. Er zal toch iets moeten veranderen. .
De schuld van alles bij FCA ligt altijd bij anderen! Jij snapt het echt niet, Henk. En inmiddels is de situatie in Cassino kritiek, maar dat zal wel door de warmte komen, of de eikenprocessierups. Waarom lukt het andere autofabrikanten wel, maar FCA niet. Waarom staat de site van Quattroruote vol met autonieuws van vele merken , maar niet of nauwelijks van FCA ? Zie je reactie graag tegemoet!!
@bertone
Volgens mij sluit het een het ander niet uit. Een kwakkelend Cassino staat los van de vinger die de Franse staat in de pap wil krijgen. Het lijkt erop dat John Elkann en de zijnen in dat opzicht een goede inschatting hebben gemaakt. Wat rest is de vraag “wat nu?”
John Elkann en de zijnen laten de toekomst van FCA afhangen van de deal met Renault, zo lijkt het. Het is vijf voor 12! Laat onverlet mijn stelling, waarom anderen wel en FCA niet.
Eens met Bertone. Renault is prima bezig met al jaren een elektrische Zoë en Twister maar ook prima rijdende en verkopende Clio en Megane. En ook goed verkopende SUVs.
Zet dat tegenover het Europese aanbod FCA en je krijgt tranen in je ogen.
FCA lijkt alle kaarten te zetten op groot, SUV, oude techniek. Dat je dan als Franse overheid een vinger in de pap wil houden lijkt me logisch. Voor je het weer wordt ook Renault omgetoverd in een sterfhuis ter meerdere eer en verkoop van Jeep.
Totaal oneens met bertone. Het is nog niet eens 11 uur en er zitten meer vissen in de vijver.
Las net een nieuwtje op site autoweek. Dodge Charger krijgt naast 717 pk ook versiebmet 809 pk. Dat is blijkbaar belangrijer dan firefly /firefly hybride in 500, Panda, Typo of Giulietta. Goed bezig bij FCA…
Ja Henk, ben benieuwd wie nog gaaqt toehappen om met een totaal onbetrouwbare partner als FCA te willen samengaan. Hoeveel uitgestelde plannen zijn er nog nodig om te beseffen dat de Italianen de weg volledig kwijt zijn. Dat er geen Giulietta met rwd komt of een GTV/.Spider. Wat werd er door menigeen gegniffeld dat BMW koos voor fwd voor de 1 serie. Die is er inderdaad wel gekomen maar de aangekondigde Juul niet, Ook de supersportwagen met 800 pk was een fabeltje.Wat een idioot bedrijf, dat FCA
Bertone ik heb maar een pa a r woorden voor je .ga ergens anders heen dit is voor liefhebbers.
FCA is gewoon een ordinair investeringsmaatschappij
Ze zien alleen $ tekens de rest interesseert men niet
Het hele Italiaanse auto-industrie is naar de klote
@Hoekree
Liefhebbers van wat?
Ik ben liefhebber van Italiaanse auto’s. Heb er vanaf m’n rijbewijs is gereden. Nu heb ik er nog steeds twee en die houd ik nog maar even. Als je niet van SUV’s of 500’s houdt, heeft FCA helaas te weinig te bieden. Dat er geen Tipo’s of Giulietta’s worden verkocht is niet omdat ze slecht of lelijk zijn maar omdat ze door achterhaalde techniek te duur en te weinig interessant zijn. Zonder opvolgers van deze twee, van de Punto, Mito en Yps heeft FCA Europa zie ik geen toekomst. Niet omdat ik geen liefhebber ben van Italiaanse auto’s maar door m.i. Foute modellenpolitiek. Te veel beloofde modellen die nooit zijn gekomen.
Maar misschien vergis ik me en is de site voor liefhebbers van aandelen. En moet je juichen voor miljarden die worden uitbetaald aan aandeelhouders ipv te investeren in nieuwe automodellen.
@hoekree; ik ben geen liefhebber ……….van gebakken lucht. Jij blijkbaar wel. Jij laat je van alles wijsmaken en leeft in een schijnwereld waar FCA heersend is en elk vijfjarenplan reden is tot een hoerastemming. Alleen Ferrari, Lamborghini en Pagani zijn serieuze automerken!
@bertone
Hoerastemming? Hoekreestemming!
Nou bertone als je alfa romeo geen echt automerk kan noemen of fiat dan heb er weinig kaas van gegeten ..
Sorry hoor ma asr je kraamt echt complete onzin uit.
En o wat een lol me proberen belachelijk te maken .
FCA moet gewoon zorgen dat Alfa, Fiat en Lancia toekomst bestendig zijn
O, ja ik erger me aan de Fiat reclame Alfa, Fiat en Jeep
Als of Lancia niet bestaat
Site van Alfa Romeo, 8 modellen!! ??
1 Tonale concept??
2 Stelvio, verkoopt steeds minder
3 Giulia, zie 2
4 Giulietta, een Fiat kloon die al lang aan vervanging toe is
5 Mito, zie 4
6 4c Spider
7 Stelvio B Tech ??
8 Giulia B Tech ??
Dat noem jij een serieus merk @ Hoekree? Dat was het ooit, maar nu niet meer.
Ben niet zo gevoelig voor PR, oftewel recht praten, wat krom is. Jij blijkbaar wel!
FCA heeft Italiaanse automerken allang naar de kloten geholpen, ze denken dat iedereen wel een Jeep zou gaan rijden Mis.