Maart 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA

verkoopcijfers

Eindelijk lijken de marktcondities op de thuismarkt van Fiat SpA zich wat te normaliseren en komt er stilaan een eind aan de sterke neerwaartse spiraal. De totale krimp ten opzichte van maart 2012 stop nu bij -4,9%. Fiat Group Automobiles doet het zelfs beter dan het marktgemiddelde en ziet een toename van +5,3% dankzij de verkoop van 37.997 auto’s. Het totale marktaandeel op jaarbasis groeit voor de Italiaanse groep daarmee van 27,9% naar 29%. Een aandeel dat in de buurt komt van de periode voor de start van de crisis in 2010. Het relatief goede resultaat ten opzichte van de derde maand vorig jaar, is ook te danken aan het contrast met 12 maanden geleden, toen Fiat ook nog eens geplaagd werd door stakingen in de transportbranche.

Fiat is in Italië zoals altijd het meest lucratieve merk van de groep en noteert een +13,76% met 24.966 verkochte auto’s (marktaandeel op jaarbasis van 21,89%). De sterke Panda is de absolute landskampioen met maar liefst 10.599 stuks. Redelijk ver daaronder volgt nog altijd de Punto als nummer 2 van het land met 5.886 stuks. De nummer drie van Fiat is de krachtige nieuwkomer 500L met al 4525 eenheden. Tevens goed voor een derde plaats in het algemene klassement van het B-segment. De 500 is tweede in het kleinste segment met 3.632 stuks. De grote Freemont ging 1512 maal naar een nieuw klant. De Qubo volgt met 919 stuks en de Doblò met 302 stuks.

Lancia ziet minder grote cijfers voorbijkomen wat vooral te danken is aan het verder wegsmelten van de aantallen van de Musa. Het luxemerk uit Turijn werd 5746 maal aan de man gebracht en noteert een afname van -11,75% ten opzichte van maart vorig jaar (marktaandeel op jaarbasis van 4,26%). De Ypsilon blijft goed renderen met 4585 stuks, wat goed is voor een derde plek in het algemene landelijke klassement. De ruime comfortabele Delta volgt met 638 stuks en is behoorlijk constant. Van de Musa werden nog 202 resterende exemplaren verkocht. De E-segment Thema doet het opnieuw aardig met een aantal van 161 stuks en een derde plek binnen het segment op jaarbasis. De Flavia doet dankzij het nieuwe voorjaar een sprong voorwaarts met 102 stuks. De Voyager blijft constant met 58 eenheden.

Alfa Romeo ziet meer af met 3196 verkochte auto’s en een afname van -17,97% ten opzichte van vorig jaar (marktaandeel op jaarbasis van 2,4%). De Giulietta werd 2329 maal verkocht en de MiTo 845 keer.

Ferrari en Maserati presteerden verschillend dit keer dankzij de komst van de nieuwe Quattroporte. Ferrari verkocht de helft minder dan in 2012 met 21 eenheden (9 maal 458 Italia en 8 keer F12berlinetta). Maserati verkocht +111% meer auto’s, namelijk 19 stuks, waarvan 8 luxe vierdeurs sedans.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Maart 2013: Italiaanse verkoopcijfers Fiat SpA

  • 3 april 2013 om 15:51
    Permalink

    Geregistreerde auto’s (=op kenteken gezet=marktaandeel) wil niet zeggen dat ze ook daadwerkelijk verkocht zijn….

    Beantwoorden
  • 3 april 2013 om 16:07
    Permalink

    Leg dat maar uit aan die pippo’s van VW. Die registeren maandelijks zoveel (en verkopen de helft ervan schat ik in)dat ze enkel groeicijfers noteren terwijl de markt al heel lang inkakt. Zie de nieuwe Golf. Ik zie dat ding werkelijk noooit rijden ondanks z’n leuke titels van auto van het jaar en van de wereld. Enkel dat schijthok van een 7-up 😈 De Audi A1 nog zo’n leuk voorbeeld; die zie ik alleen op trailers rondrijden.

    Beantwoorden
  • 3 april 2013 om 18:43
    Permalink

    Laten we ook eens naar de Nederlandse cijfers kijken, die van het 1e kwartaal:

    http://www.dealersupportnet.nl/static/downloadcenter/2013/04/merken-pc-ytm-03-2013.pdf

    De markt krimpt met 30,4%. FIAT boert relatief gezien erg goed met -11,7%. Alle BPM-vrije modellen beginnen hun effect te berijken. Daarentegen zijn Lancia met -53,7% en Alfa Romeo met -64,6% de facto uitgestorven; de overgebleven aantallen zijn misschien net goed genoeg om 3 dealers van brood te voorzien.

    Ik herhaal mijn vrees dat Alfa verdwenen is voordat het modellenoffensief vorm krijgt.

    Beantwoorden
  • 4 april 2013 om 22:25
    Permalink

    @dmantoine: vrees dat je gelijk ktijgt… geldt overigens ook voor Lancia en Abarth…
    En @San: wat Fiat betreft… ik mag het hopen. Want alleen op de Panda de 500 en de 500L ga je het niet redden t.o.v. de concurrenten…
    Ik begrijp werkelijk niet dat FGA niet die 500E naar de Nederlandse markt laat komen. Dat wordt gezien de fiscale voordelen een verkoop knaller

    Beantwoorden
  • 5 april 2013 om 06:50
    Permalink

    @alfaspeed

    Dat verandert uiteraard weer allemaal als hij werkelijk ‘goed’ zou verkopen… Met een totaalverkoop van laten we zeggen 3.000 stuks, is het inderdaad moeilijk om alle ontwikkelings- en productiekosten eruit te halen. Het is echter anders als je er 50.000 van kunt verkopen (wat wel heel ambitieus is, maar puur hypothetisch)… 🙂

    Dan halen ze die vaste kosten van de R&D er misschien wel uit, en kunnen ze een beetje winst beginnen maken per model. Plus dat hij er gewoon fantastisch uitziet en zeer goede publiciteit is voor het merk uiteraard. 😀

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.