Lowcost Innocenti als ideale opvolger van de Fiat Punto?
Het nieuwe B-segment van Fiat krijgt steeds meer vorm, dankzij de nodige berichten die nu doorsijpelen in de Italiaanse media. Naast de meer niche 500L uit Kragujevac, zal namelijk ook een grotere Panda die in de volksmond nu al ‘Pandone’ wordt genoemd, gebouwd worden op hetzelfde ‘Small (US) Wide’ platform als die van de 500L. Waar deze gebouwd zal worden is niet precies duidelijk. De nieuwe fabriek in Servië, waar binnen een paar jaar 4000 man werkzaam zullen zijn, ligt het meest voor de hand. Toch zou de Giambattista Vico Plant in Pomigliano d’Arco ook heel goed deze taak op zich kunnen nemen, aangezien de hoogwaardige productie daar reeds geschikt is voor de realisatie van verschillende platformen.
Naast de op de Panda geïnspireerde nieuwe ruime Fiat, bestaat ook nog altijd een vraagteken over wat de ideale opvolger van de succesvolle Punto kan zijn. Inmiddels hebben eindverantwoordelijken van Fiat zelf, al ruimschoots toegegeven, dat er niet een 1 op 1 vervanging zal zijn van de Punto en de Bravo en sprak Sergio Marchionne al meerdere malen over de realisatie van een nieuw ‘lowcost’ merk van Fiat. Deze twee feiten kunnen volgens een Italiaanse krant vandaag nog weleens worden gecombineerd.
Tijden zijn drastisch aan het veranderen op de Italiaanse thuismarkt, waar de B-segment Punto altijd de belangrijkste rol speelde en voor langere tijd de hoogste verkoopaantallen voor z’n rekening nam. Men verwacht dat de vraag naar goedkopere auto’s op het schiereiland drastisch zal toenemen. Fiat wil hierop het ideale antwoord bieden en ziet mogelijk af van de traditionele hatchback, zoals we die kennen sinds de Uno uit 1983, nu 30 jaar geleden.
Dat brengt ons terug bij Fiat in Servië. Fiat kent een lange geschiedenis in wat vroeger Joegoslavië heette en moest begin jaren ’90 door een verschrikkelijke oorlog noodgedwongen haar activiteiten daar onderbreken. Het idee van een lowcost of budgetmerk is alles behalve nieuw, want tot 1993 gebruikte Fiat de naam Innocenti om een aantal veel goedkopere modellen te verhandelen. Die waren enerzijds gebaseerd op de oude Uno, die als Mille in Brazilië volop in productie bleef (foto 2) en anderzijds was er de Koral (foto boven). Deze werd drie jaar lang vanuit Kragujevac geëxporteerd naar Italië en was gebaseerd op de bekende Zastava Yugo met oude Fiat 128 techniek. Het lijkt erop dat Fiat daar de draad weer wil op gaan pakken. Kragujevac zal dus ook goedkope B-segment modellen produceren en deze naar Italië gaan exporteren, mogelijk als Innocenti. Op het schiereiland roept deze naam vele sentimenten op, aangezien een hoop Italianen 20 jaar geleden van hun spaarcenten, een Innocenti als eerste auto kochten. Voor hen was de eerste generatie Punto immers te duur. In Servië zal het nieuwe model tevens de productie van de Punto Classic kunnen vervangen (eind 2014).
Dit keer pakt Fiat het groots en meer doordacht aan. De nieuwe lowcost wordt namelijk een mondiale troef van Fiat, die we vrijwel zeker in alle windstreken terug gaan zien. Van Brazilië en Servië tot Turkije en India. Of Lingotto één of juist meerdere namen voor dit nieuwe merk gaat hanteren is niet helemaal duidelijk. Het management sprak onlangs over een label dat niet zozeer Italiaanse flair hoef te vertolken. Een nieuwe naam kan het in opkomende economieën goed doen, maar in Italië en op de Balkan, valt intussen meer te zeggen voor respectievelijk Innocenti en Zastava. Toch zal ook voor de belangrijke Turkse markt eerder aan een meer nationale eigen merknaam gedacht worden. En krijgt India weer de legendarische Padmini? In Brazilië kan intussen gewoon de naam Fiat worden gebruikt en zal de productie lokaal geregeld worden. De oude Siena kan dan na een succesvolle lange periode uit productie worden gehaald in Betim en de in Brazilië bekende naam Mille keert wellicht na een korte onderbreking alweer terug.
De opvolger van de Punto is een Punto. Zeg Polo, Punto of Corsa, iedereen weet wat je bedoelt. Zo’n sterke identiteit ga je toch niet vervangen door een lowcost B segment. Nog even afgezien van het feit dat in Europa Fiat nog door veel mensen als een budgetmerk wordt gezien 😕
Je kunt ook vraagtekens zetten mij de overhead van een nieuw merk: Een apart merk brengt een hoop kosten met zich mee om het in de markt te zetten en te onderhouden. Om nog maar te zwijgen over een dealernetwerk. FIAT kan niet eens een volwaardig dealernetwerk bieden voor 3 merken, laat staan 4.
B-segment moet wel goed worden ingevuld door Fiat, gezien de afzet die in dat segment nog steeds wordt gedraaid in Europa: waar de Panda nog geen 185.000 op jaarbasis haalt (2012), zit een Ford Fiesta ruim boven de 300.000 (2012).
Als een van je doelstelling is om beter benutten van je productiecapaciteit (bij Fiat-Italia gemiddeld op 40% volgens AN…), moet je vooral juist inzetten op een goeie opvolger van de Punto en niet (alleen) nadenken over een low cost model dat buiten Europa geproduceerd kan worden. Vraag blijft of de 500L en de Pandone het goede antwoord zijn op die vraag (hoe een succesvolle opvolger in het B-segment neerzetten).
Ik begrijp de spagaat van FGA goed: low cost modellen voor opkomende economieën, maar zelfs ook voor Europa vs. het optimaal benutten van de productiecapaciteit. Lijkt een haast onmogelijke opgave.
Klopt… het B-segment is in Europa je kerncompetentie… of je nu FIAT, Ford of Volkswagen heet. Dat betekent dat het risico van het niet hebben van een goedverkopend model groter is dan het risico op een auto die flopt.
Als er vanuit verschillende markten verschillende eisen aan een B-segment gesteld worden, dan is de logische conclusie hieruit dat er 2 modellen ontworpen moeten worden: Als je voor beide markten een net-niet auto bouwt, dan is het risico dat je geen goedverkopend model hebt te groot.