Lorenzo Sistino vertelt over de strategie voor Fiat
In een interview aan Quattroruote waarin de CEO van Fiat vragen beantwoord van lezers, wordt het een en ander duidelijk over hoe men binnen FGA over de positie van Fiat denkt.
Lees mee wat de directeur van het moedermerk te vertellen heeft;
Hoe komt het dat Fiat geheel afwezig lijkt van het toneel van het elektrisch rijden, terwijl andere bedrijven druk in de weer zijn?
“Fiat gelooft in duurzaam rijden op meerdere fronten dus ook een toekomst met schonere conventionele technologie wat ook het beste past bij een bepaalde markt en de daarbij behorende economische omstandigheden. We werken in beide richtingen dus ook wat betreft het elektrische rijden. Maar het een loopt voor op het andere omdat we rekening houden met een groot infrastructureel probleem als het gaat om de toekomstige geheel elektrische auto. Bovendien moet de batterij waar je na één keer laden ver mee kan rijden nog uitgevonden worden. Dit zijn de eerste doelen voordat we zo’n auto op de markt zetten. Ontwikkelingen voor de kortere termijn die sneller bereikbaar zijn voor de cliënt hebben altijd prioriteit. Ook wat de hybride techniek betreft gaan we zorgvuldig te werk op zoek naar de beste oplossing.”
Wordt het niet tijd dat Fiat ook weer grotere auto’s gaat bouwen zoals grote sedans, mpv’s en crosswagons?
“Veel ruimte voor het hele gezin is altijd een belangrijke pijler voor Fiat. Daarom zijn we met het concept gekomen van de ‘free space’ van de Qubo, dat op heel efficiënte wijze hierin uitblinkt evenals de nieuwe Doblò dat ‘niet voor niets de titel ‘family space’ draagt. Hiervan komt ook een zevenzitter. In de hogere segmenten kunnen we dankzij de samenwerking met Chrysler binnenkort ook steeds meer bieden. Ook hierbij draait alles om het gezin en de vrije tijdsbesteding. Wat grotere zakelijke auto’s betreft ligt het allemaal wat moeilijker. Dat is een markt waarin Fiat niet veel successen heeft gekend. Een markt dat bovendien in zijn algemeenheid momenteel moeilijk begaanbaar is. Daarom zal die taak ook voor andere merken binnen de groep zijn weggelegd.”
Wat is kwalitatief het verschil tussen een Fiat die in Polen is gebouwd en eentje die in Italië is gebouwd?
“Het kwaliteitsniveau van het product wordt bepaald door diverse factoren; een doordacht en sterk concept, goede materialen en een excellent productieproces binnen het bedrijf. Wat deze drie pijlers betreft zijn er geen verschillen tussen de FGA fabrieken waar dan ook. Het verschil is enkel de geografische situatie. Sinds een heel aantal jaren werkt FGA om dit te bevorderen daarom ook volgens het World Class Manufacturing systeem. Hierdoor kunnen verbeteringen en de standaardisering van het proces consequent worden doorgevoerd in elke fabriek. Hierdoor kan FGA zich momenteel meten met de betere concurrent. Dit programma wordt dus in Italië en daarbuiten toegepast. Dankzij onafhankelijke internationale onderzoeksresultaten van de laatste jaren, weten we dat we op de goede weg zitten.”
Waarom wordt de geniale formule van de Multipla, dat een uniek ruimteconcept was, nu losgelaten?
“Door de huidige kosten voor het ontwikkelen van een nieuw model dat aan alle wensen voldoet, zijn we gedwongen om zoveel mogelijk platforms en andere zaken te delen met andere merken en modellen binnen de groep. Dit is bovendien de enige manier om concurrerend te kunnen blijven. Daarom is het moelijk om zo’n uitgesproken op zichzelfstaand concept als die van de Multipla commercieel mogelijk te maken. Dit wil echter niet zeggen dat we niet meer met nieuwe unieke oplossingen kunnen komen voor een specifiek model dat wél aan alle eisen en condities voldoet.”
Denkt u niet dat de restyling van de GrandePunto naar de Punto Evo een beetje te veel van het goede is en daarom de schoonheid en de kracht van het eerste model is verdwenen?
“Dat is altijd de vraag bij een restyling. Zo min mogelijk veranderen aan een goed concept is eigenlijk in principe altijd je doel. Maar de Punto Evo is als het ware een nieuw soort model en heeft het logo op een andere plaats gekregen om meer uitgesproken te lijken. De aanpassingen aan de lichtunits en de bumpers moeten een ruimere auto suggereren. De grootste veranderingen hebben overigens binnenin en onder de motorkap plaatsgevonden. Met de introductie van het Start&Stop systeem, Multiairtechniek op benzine motoren en nieuwe Euro 5 motoren.”
Denkt u niet dat het tijd wordt om het design van Fiat opnieuw tegen het licht te houden?
“Juist Fiat heeft recentelijk getoond dat het in staat is om de trend te zetten met een nieuw soort ontwerp. In bepaalde segmenten is het Fiat dat door andere merken navolging krijgt en niet andersom. Het heeft bij ons altijd een hoge prioriteit om een nieuw design neer te zetten dat mensen kan verleiden voor iets nieuws, of een herinterpretatie van het verleden zoals met de 500. Kwaliteit, functionaliteit en veiligheid is tegenwoordig immers een algemeen goed aan het worden dat elk merk kan bieden. Het verschil zit vandaag in de stijl, herkenbaarheid en de prestaties op allerlei gebied. Toen de Panda, de 500 en de GrandePunto werden ontwikkeld namen we dit aspect al in ogenschouw. Wat dit aangaat hebben we ook een goede reputatie op het gebied van het betrekken van de consument bij dit proces. Tijdens de ontwikkeling en bij de uiteindelijke uitwerking. Maar we kijken daarbij niet alleen naar de mening van het moment zelf. We zijn in staat de trend van de toekomst ook in ogenschouw te nemen dankzij veel ervaring, intuïtie en lef.”