Lichte facelift voor de Alfa Romeo Giulietta te zien in Frankfurt
Op de Italiaanse autonieuwssite Quattroruote.it verscheen vanmiddag een kleine verrassing in de vorm van een scoopfoto van een facelift voor de Alfa Romeo Giulietta. Het gaat weliswaar om een uiterst milde retouchering van het frontaal, waarbij de grille zal worden aangepast aan de nieuwe stijl, waarschijnlijk zoals we deze op de MiTo serie 2 reeds gezien hebben. Ook de zone rond de verstralers krijgt zo te zien een lichte aanpassing.
Aan de achterzijde van de mooie C-segment Alfa valt weinig te ontdekken, wat met de MiTo ook al het geval was. Intern zal naar men zegt de uit 2010 stammende lay-out van het klokwerk en de boordcomputer worden aangepast (dat laatste is niet zeker), evenals de keuzeopties voor de bekleding. Mogelijk zullen er ook nieuwe velgen beschikbaar worden en enkele nieuwe lakkleuren. Motorisch zal volgens deze bron de 2.0 JTDm aangepast worden. Men verwacht een presentatie op de IAA in Frankfurt eind september. Alfa Romeo heeft vorig jaar circa 70.000 Giulietta’s verkocht.
He zijn ze ziek in Italie over het algemeen zijn ze kampioen mooie auto’s maken en met een face lift (doorgaans FIAT) de boel verpesten. Alleen de 166 en laatste GTV zijn er echt beter van geworden. Nu de Mito en Juul dus mild worden aangepakt hadden deze twee juist wel een koplamp make over kunnen gebruiken. Als er iets is wat ik een zwakke plek vind is dat het wel. Voor de rest niks aan doen behalve voetganger onvriendelijker maken en die neus het liefst 10, 20cm of meer lager (denk aan 8C, GT)wellicht dat dan die koplampen beter staan. Nu is het front te massief/lomp. Wellicht help het al als die motorkap een stuk door zou lopen ipv dat dat plastic zo hoog doorloopt van de bumper. Als de bovenste helf van het scudetto net als bij de 159 aan de motorkap zou zitten of net als bij de 156. Ik zie het liefst een platte neus en hoge achterkant dat oogt sportiever/agressiever ipv zoet sappig. Het begint te wennen maar het blijft het zwakste punt.
Zo te zien erg milde facelift! De 166 en GTV zijn er naar mijn idee juist echt mee ‘verknald’ (geforceerde aanpassing aan de nieuwere modellen), de 156 is er wel tijdlozer van geworden. Vraag me alleen af of de Giulietta ee facelift nu al écht nodig heeft …
Ook nog even graag meer keuze in interieur kleuren. Ik vind (op het leer na) de keuze tov de 159 en 147 erg beperkt. Daar kon je nog uit 4 interieur kleuren kiezen. In de Giulia is het wel erg somber met al dat zwart.
En natuurlijk meer motoren voor de TCT, de 140pk diesel bijvoorbeeld.
Conclusie: Dus de Giulietta in zijn huidige vorm gaat nog maar hooguit 2 jaar mee(??) Op technisch vlak is ie wel weer wat achterhaald, hopelijk zitten vooral daar de verbeteringen. Want het is en blijft voor het overgrote technische deel een auto die in 2008 geïntroduceerd had moeten worden. Denk dat we straks in 2015/16 echt (weer!) even zonder hatchback zitten. Want hoeveel rek zit er nog in de doorontwikkeling van dit onderstel? Maar goed, das weer een ander vraagstuk…
Eerst maar eens zien wat er überhaupt van de andere plannen terecht kan komen met de huidige economische en politieke instabiliteit…
aan een dood paard moet je niet trekken……..end of life dus zo min mogelijk investeren