Lezersverslag: 24 uur van Spa

LGS spa

Onze lezers komen nogal eens ergens. We bedanken onze vaste stamgasten Niels en Tom dan ook voor dit verslag over allerlei Italiaans geweld onder de natte hemel van Spa vorige maand. Het wordt wel tijd dat jullie een keer geen regen op jullie pad vinden 😉 Onze redactie staat altijd open voor sit soort ervaringen van AutoEdizione-lezers, dus stuur gerust wat op!

Bezoek  24 uur Spa , 30-31 juli 2011

Vanaf mijn huis is het een uur of drie rijden naar Spa, dus de zaterdag begon redelijk vroeg voor ons. Na een voorspoedige reis zonder al te veel hinder van vakantieverkeer richting Zuid Europa -ik rij namelijk via Antwerpen- waren we op tijd Luik gepasseerd. Op de weg van Luik naar het circuit werd onze Alfa gepasseerd door een witte Lamborghini Gallardo met opvallende Italiaanse striping. Dat moet de nieuwe Tricolore-editie zijn geweest. Onderaan de heuvel bij Verviers ontmoetten we nog een aantal Lamborghini’s van de Belgische Lamborghini club die op de Lamborghini Trofeo gingen bewonderen, een belangrijke deelnemer van de 24 uur van Spa.

Na een omweg richting het circuit voor mensen zonder VIP-kaarten en uren in de rij voor een paddockkaart, brak voor ons eindelijk het moment aan van een bijzonder bezoek aan de paddock van Autorlando. Weliswaar Italiaanse bestuurders van een Duitse Porsche, maar wij bezochten eigenlijk een stukje Alfa Romeo geschiedenis in persoon van Paolo Ruberti. Een oude kennis uit de ‘gouwe ouwe’ tijd dat hij in 156 toerwagens reed (2002).

Na even te kennis hebben gemaakt met de teamleden gingen we wat over de paddock dwalen om de diverse andere teams te bekijken. In totaal deden er 63 equipes mee. Wat vooral opviel was de inbreng van Audi met haar twee teams die als echte fabrieksteams aan de start kwamen onder leiding van de bekende Dr. Ulrich , de motorsportchef zoals de Duitsers zeggen.

Inmiddels was de Lamborghini Trofeo begonnen en hebben we bij Radillion in de keuken gekeken en vervolgens na de race bij Lamborghini. Daar kwam even later ook Peter Kox aanlopen, ook wel de Nederlandse ‘mister Lamborghini’ genoemd vanwege zijn vele testwerk voor Reiter Engineering en zijn race activiteiten in de Trofeo en Blancpain Endurance serie voor dat merk. Na een kort gesprek met hem, bleek dat de resultaten wat tegenvielen na de drie Trofeo races in dat weekend.

Het aftellen voor de wedstrijd was nu begonnen en de auto’s werden gestart en naar de grid gereden, waar het VIP-publiek de auto’s op de startopstelling van dichtbij konden bekijken. Voorafgaand aan deze ‘startgrid’ werden door een aantal supercars, onder andere die van de Lamborghini club, rondjes over de baan gereden. Daarbij konden we ook nog een Alfa Romeo 8C Competizione bewonderen met dat heerlijke geluid.

Om vier uur startte de race en doken 63 auto’s de trechter in richting Eau Rouge, die er wonder boven wonder zonder veel kleerscheuren ook weer uitkwamen. Opvallend waren wel een aantal vreemde ongelukken gedurende de eerste uren van de race. Zo verremde een Porsche zich en knalde tegen zijn teamgenoot die hij daarmee uit de race nam. Ook kwam de tweede Lamborghini van het team van Kox bij ingang pitstraat op het gras en rolde op zijn kant. Verder ging een McLaren verloren die werd aangetikt door een BMW bij het uitkomen van La Source, die vervolgens hard tegen de muur ging. Niet veel later kwam ook de Lamborghini van Peter Kox aan zijn einde, toen de motor plofte bij het uitrijden van de pitstraat. De auto werd hevig rokend onderaan Eau Rouge tot stilstand gebracht. Het Autorlando team had begin van de race aan kop gereden achter de safety car vanwege de ongelukken en zat in een uur of zes constant bij de top 5.

Tegen de avond troffen we nog de mannen van team Giudici. Zij rijden nu met de Lotus Evora GT4, maar wij kennen deze man natuurlijk vooral van zijn DTM tijd bij Alfa Romeo. Niels heeft nog een tijd staan praten met een van de Lotus engineers. Vooral het onderwerp Toyota-motor werd besproken, die niet echt geschikt blijkt voor het racen. Maar nu blijkt dat deze V6 helemaal door Coshworth raceklaar wordt gemaakt.

Oud coureur en race legende Hans Heyer was ook aanwezig. AMG Mercedes had een stand met daarin zijn Mercedes uit vroeger tijden. Voor ons is Heyer een legende omdat hij vooral veel met Lancia heeft gedaan; Met de Lancia Beta Monte Carlo Turbo, en later met de Dallara Lancia LC2. Het leuke van Heyer is dat je gewoon met hem kan praten over vroeger en hij neemt daar dan ook alle tijd voor. Vooral het gevaar destijds en de hoge snelheden zal hij nooit vergeten. In de Lancia LC2 haalde hij toen een snelheid op Le Mans van meer dan 400 Km per uur.

Even verderop had Kessel Racing een hele stand staan met de nieuwe Abarth 695 Tributo Ferrari en de nieuwe Ferrari FF. Daarna weer richting team Orlando om daar weer even te kijken. Toen Niels en ik in de box stonden te kijken, kwam de Porsche binnen met radiateurschade, wat vaak gebeurt met een Porsche die per ongeluk iemand aantikt. Was fascinerend om de snelle reparatie te zien plaatsvinden. Na een wandeling langs het circuit en nog wat op de tribune kijken, was het inmiddels een stuk na middernacht geworden en zijn we naar onze auto’s teruggelopen om te gaan slapen. De volgende morgen naar het circuit om de schade van de nacht op te nemen…

Bij het bekijken van alle deelnemers die nog reden, merkten we geen Autorlando Porsche op en we vreesden het ergste. De pitbox was afgesloten maar we kwamen nog een monteur van het team tegen. Het bleek dat de Porsche in de nacht gecrasht was. Bij navraag later kreeg Paolo Ruberti bij het aanstormen naar Eau Rouge met 220 km/h een klapband. De auto was afgeschreven aldus de medewerker en Ruberti maakt het goed. We hebben wat ontbeten en zijn toen een rondje langs de baan gaan lopen van ‘Busstop’ richting achterkant circuit tegen de rijrichting in en bij Pouhon weer terug. We zagen her en der de uitgevallen bolides langs de kant geparkeerd staan.

Ook nog even in de Paul Frere bocht staan kijken als de auto’s daaruit versnellen richting Blanchimont. Prachtig om te kijken welke lijnen er gereden worden en hoe de auto’s zich gedragen in deze lange ‘doordraaibocht’. Wat opviel was dat vooral de Ferrari 458 en de McLaren daar heel mooi en rustig op hun lijn bleven, terwijl een Porsche veel onrustiger was. Na nog even op de tribune bij Eau Rouge naar het resterende deelnemersveld te hebben gekeken vonden we het wel weer goed voor dit jaar.

De race werd uiteindelijk gewonnen door Audi voor de BMW Z4 en een Mercedes SLS AMG. Beste Italiaan was de Ferrari 458 Italia op een 5e en 6e plaats. Hoe sterk het veld dit jaar was blijkt wel uit het feit dat de beste Porsche, normaliter de referentie bij lange afstandsraces , nu 17e werd terwijl dit nog wel een Cup-versie was.

[nggallery id=655]

Deel dit artikel:

Een gedachte over “Lezersverslag: 24 uur van Spa

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.