Leuk Ypsilon duo gespot in Turijn
De goed geproportioneerde Ypsilon ziet er ondanks het geheimzinnige pakpapier nu al erg lekker uit.
Met enerzijds een typische Lancia vormgeving waarin we de de Delta erg zullen erkennen, dynamisch en toch chique. Anderzijds toont dit nieuwe compacte model een geheel eigen lijn, wat bijvoorbeeld te zien is aan de aflopende taillelijn op deze foto. Wat trouwens ook heel typisch Lancia is. Het mooie merk uit Turijn mag dan enigszins noodgedwongen fuseren met een het zeer Amerikaanse Chrysler, maar de uitgestippelde koers voor het design lijkt toch veel Lancisten gerust te gaan stellen. Het wordt een compacte vijfdeurs Lancia met ontzettend veel stijl en flair dat niet langer een voornamelijk vrouwelijk publiek zal aanspreken, maar ook voor de man met smaak een prima optie zal zijn. Een soort baby-Delta en een perfect vijfdeurs alternatief voor een Fiat 500. Aan de nogal opzichtige nep-handgreep op de achterportier kunnen we goed zien dat ook de Ypsilon een in de C stijl verborgen handgreep zal krijgen, evenals de Alfa Romeo Giulietta. Zo zal de auto een vlot uiterlijk krijgen zonder te veel een ‘gepropte’ indruk achter te laten. Geen auto voor bejaarden dus. Met deze velgen vinden we ‘m nu al mooi. De lengterichting van de lamellen in de radiator lijken een knipoog aan het adres van Chrysler, dat ook dit model zal ontvangen in de loop van 2011. Misschien hebben we het hier zelfs Amerikaanse versies te doen. Deze auto krijgt van ons nu al een dikke voldoende en is dus echt iets om naar uit te zien. De nieuwe Ypsilon komt volgens onze bronnen niet als driedeurs.
Rare positie heeft die deurgreep van ’t achterportier
Zou toch wel héél mooi zijn als bleek dat dit ‘suicide’ deurtjes zijn!
Het is dan wel jammer dat Opel dit als eerste heeft herontdekt want ik vind ’t echt iets voor Lancia, gezien ’t verleden…
Hoe dan ook, het wordt ongetwijfeld een prachtige automobiel. Als m’n vrouw dit ziet is ze, ondanks eerdere toezeggingen, absoluut in staat haar 2007-Ypsilon zonder enige wroeging in te ruilen.
Neu veel te onhandig en duur te produceren. Ik denk dat Opel nu al verlies lijdt op dat systeem en model. Het worden (zoals in het stukje ook staat) verborgen handgrepen. Dat kwam in een bericht begin dit jaar ook al naar voren.
@Maarten en AE,
De deurgreep is nep. Hij zit er scheef opgeplakt. En de Ypsilon die er achter rijd heeft de greep wel verder naar achteren zitten.
dat zeg ik 😉 je kunt voor de grap ook gewoon het berichtje lezen…
Dat zag ik. Dan ben ik even de weg kwijt waar jullie het over hadden dan. Dacht dat het daar over ging…. 🙂
nee ging over al dan niet van die zelfmoorddeurtjes
Raar… voorzijde lijkt op de MiTo en achterzijde op de 500…
Lap weer een auto die alleen met 5 deuren te leveren is, praktischer ja… mooier? neuh niet echt.
Heb de Yp altijd wel een geinig auto’tje gevonden leuk dat deze
gewoon in de Lancia collectie blijft.
Gaat dit model nog ypsilon heten?
@Lusso: yep. Volgens de officiële lijstjes wel.
@Dutschbird: MiTo en 500 !?! hmm wacht maar tot de tape eraf is ;-). Ik zie namelijk nu al dat het verre van dat is.
Doet me deugd om weer een concreet en mooi (denk ik) product van Lancia te zien!
Lijkt een beetje op de Aprilia. Mooi karretje zo te zien.
Vind dat ’truukje’ met die verborgen handgreep wel ’n erg uitgekauwde gimmic. Op de Y van midden jaren negentig werkte dat perfect, met ’n ogenschijnlijk volledig greeploos zijaanzicht als prachtig resultaat. Op de AR 156 was ’t ook nog wel aardig maar op de sportswagon variant kwam ’t al ietwat ridicuul over. Alsof dat type carrosserievariant geen zichtbare handgreep zou mógen hebben, helemaal als je bedenkt dat het exemplaar van ’t voorportier echt ’n mooi ontwerp was…
Vraag me echt af of ’t toepassen van tegengesteld openslaande deuren nou écht zo kostbaar is waag ik te betwijfelen. Dat zal écht niet gaan om duizenden (!) Euro’s per auto. Daarnaast is de aanname dat ’t onpraktisch is puur een kwestie van gewenning. Indertijd vond ook elke autojournalist de centraal geplaatste klokken in de Y ‘waardeloos’ en ‘slecht afleesbaar’. Echter, na twéé ritjes weet je al niet meer beter.
Trouwens, Italiaanse auto’s worden over ’t algemeen niet gekocht omdat ze praktisch zouden zijn. Eérst wordt er gekeken of iets qua ontwerp ‘klopt’. Of ’t uiteindelijk in de praktijk goed werkt is slechts bijzaak! En ja, ook hier is de AR 156 Sportswagen ’n mooi voorbeeld. Echte designkar waar nauwelijks méér in past dan in de normale variant.