Lapo Elkann ziet nieuwe Twingo als plagiaat
Wat Lapo Elkann ook roept, het haalt de pers en bereikt de hele sociale media. Zo ook Lapo’s aanklacht richting Renault, dat met de nieuwe achterwielaangedreven Twingo, qua stijl volgens de kleinzoon van Agnelli, een ordinaire kopie heeft neergezet van Fiat’s succesnummer de 500. Elkann spreek op zijn Facebookpagina over plagiaat en krijgt van veel commentatoren gelijk. Overigens wordt in dit kader ook de Opel Adam veelvuldig genoemd als na-aapgedrag.
Dat de stijlvolle 500 een trendsetter is moge duidelijk zijn en is in onze ogen een compliment aan het adres van de Italianen, die al met al de mooiste stadsauto’s op onze planeet blijven neerzetten, of er nu Fiat, Lancia of Alfa Romeo op staat. Toch is de kleine Franse vijfdeurs naar de bescheiden mening van onze redactie, qua lijnenspel vooral op de oude 5 gebaseerd. De Fiat staat op zichzelf hebben we het idee en zal een groot publiek blijven bekoren, ongeacht de nieuwkomers van andere merken.
De oer-Twingo was een project om een hippe kleine auto te ontwikkelen die in de smaak moest vallen bij een jong publiek. Kwa concept kwam het dus al aardig overeen met de Fiat 500. Het werd binnen Renault als riskant project gezien, maar werd toch doorgezet, omdat om dezelfde voet doorgaan als doodlopende zaak werd gezien.
Leipe Lapo heeft helemaal gelijk. Opel en Renault willen gewoon meeliften op het succes van de 500. Op zich niet verkeerd, maar creëer dan wat origineels.
Natuurlijk willen ze meeliften!
Maar laten we eerlijk wezen, dat deed Fiat toch ook toen de mini de wereld in werd geworpen en het publiek laaiend enthousiast was.
Dat voor wat betreft “mee liften op succes”.
Wat wel gaaf is aan de twingo is dat de motor achterin ligt, volgens mij is dat grandioos speelgoed!
Ok, en nu weer bloggen over Italiaanse wagens?
FIAT
Moet keihard antwoorden en met de kleine Topolino komen. Soort Toyota IQ tegenhanger maar dan wel mooi zeg maar en dan ook de Twinair achterin en een Abarth versie. Staan op google al tekeningen van hoe hij eruit zou kunnen zien.
FIAT zeer Grande in kleine auto’s. Kan mij de training nog voor me halen van de SEAT MII zeg maar de UP. Daar was toen bij het vergelijk met het rijden een nieuwe Panda Twinair bij we reden met 6 auto’s van Renault tot FIAT en Hyundai en 2 versies van de MII. Ik nam de Panda en bij het invoegen op de snelweg kon de groep mij niet bijhouden. Ik kreeg te horen via de intercom of ik iets minder gas wilde geven met die FIAT want ik trok steeds een gat van 500 meter terwijl ik niet eens gek deed. En in de bochten maakte de Panda gehakt van de rest vonden ze bij PON niet zo leuk ik wel hahahahaha.
Ciao
Squadra 8)
@squadra: Hahaha ze hebben geweten dat er een ras-Alfist binnen hun gelederen was 😆