Lancia’s toekomst kan uitmonden in nieuw topmodel

Lancia stap voor stap verder richting een grote toekomst.

Er heerst een sfeer van optimisme binnen Stellantis, ondanks de moeilijke fase en dat lijkt alles te maken te hebben met de wisseling van de wacht. Sinds het vertrek van Tavares, wat overigens in goede harmonie schijnt te zijn verlopen, lijkt de focus op wat belangrijk is enkel te zijn toegenomen. Lancia CEO Napolitano noemt het een goede periode waarin men zich bevindt. Het feit dat Jean Philippe Imparato nu COO is van Enlarged Europe, de goede gesprekken die er nu zijn met de Italiaanse overheid en de voortgang rond zijn Lancia als merk.

Lancia Gamma ook als EV.

Het is geen geheim meer dat de Gamma al bijna klaar voor productie is. Het model is al geheel definitief en in Melfi zijn de voorbereidingen in volle gang. Heel 2025 staat in het teken van de opmaat naar de marktintroductie. De Gamma zal tevens ook als hybride gelanceerd worden en niet enkel als EV zoals oorspronkelijk de bedoeling was. ‘Soms stel je je plannen bij omdat de realiteit erom vraagt’, aldus de CEO.

Ypsilon steeds meer op stoom.

Napolitano sprak de pers toe na de afsluiting van een memorabele experience tour door Italië. De Ypsilon gaat intussen door met het steeds meer onder de aandacht komen van een bredere doelgroep. De auto staat op meer dan 10.000 orders. Veelal nieuwe klanten die in het B segment overstappen uit merken als VW, Mini en Audi, maar ook Toyota, kiezen voor een Ypsilon. In 2025 zal de HF het gamma verrijken. Een gamma dat volgens Napolitano overzichtelijk dient te blijven. Toegegeven: het is even wennen dat Lancia nu 800 auto’s verkocht in november in plaats van 4000 zoals vorig jaar, maar het is een overstap en dat kost tijd. Lancia zal groeien en heeft nu eigen verkooppunten in plaats van een hoekje in een FIAT-showroom. Italië, Frankrijk en Spanje zullen de belangrijkste markten zijn.

De Delta is nog in een ontwerpfase.

De Delta staat op rol voor 2028 en komt wellicht begin 2029 pas echt op de markt. Geen grote vertragingen maar een kwestie van aanpassing van het schema met enkele maanden verschil als gevolg van het feit dat de context nu eenmaal is veranderd. De productielocatie is ook nog niet definitief. Zelfs het platform valt nog te bezien. STLA Medium is een optie. De auto zal heel sportief en robuust overkomen, precies zoals iedereen een Delta zou willen zien. Maar het duurt allemaal nog wel even voordat het zover is.

Vlaggenschip wanneer de tijd rijp is.

Lancia hoort van oudsher een groot model te hebben in het hogere segment. Een segment dat al een tijd gedomineerd wordt door de Duitsers. Napolitano zegt dat de tijd nog niet rijp is voor Lancia om op die trein te springen, maar dat Lancia stapje voor stapje ook kan werken tot het punt dat er wel toe besloten kan worden.

Deel dit artikel:

9 gedachten over “Lancia’s toekomst kan uitmonden in nieuw topmodel

  • 19 december 2024 om 20:16
    Permalink

    Hoop🌈 voor Lancia op n flinke🔥 come-back, maar dan zullen ze sneller moeten komen met n serieus modellengamma. Dit duurt te lang m.i.!

    Beantwoorden
    • 25 december 2024 om 11:03
      Permalink

      Exact, zat 5e wachten op de Delta. Eerst zou het 2026 worden en nu, daadwerkelijk, 2029 ….
      Dan is t toch niet gek dat ik voor een ander merk ga (Kia Niro / Skoda Elroq / Renault Symbioz e.a.)

      Beantwoorden
  • 20 december 2024 om 10:32
    Permalink

    Zo’n comeback vergt een lange adem, ik hoop dat Lancia die tijd krijgt en ook het budget om onderscheidend te zijn. Een nieuw topmodel zie ik niet zo snel gebeuren, de aanstaande Gamma is al best een grote auto. Ik denk dat er voor Maserati en Alfa meer kansen liggen in het hogere segment.

    Beantwoorden
  • 21 december 2024 om 07:06
    Permalink

    De Gamma is toch groter dan de Delta? Dus begrijp ik dat er nog een model boven de Gamma wordt overwogen? Daar heeft Lancia nooit iets gehad, behalve misschien de Thesis. Lijkt een model in de grootte van een Quattroporte. Bijzonder, maar wie weet interessant.
    NB Die zwarte HF-modellen zien er goed uit. Lijkt een prima zet die HF-lijn. Alfa kijk je mee? Kun je zien hoe je auto’s aantrekkelijk maakt. Goed voor de Junior en Tonale.

    Beantwoorden
  • 21 december 2024 om 09:23
    Permalink

    @Rob de Gamma wordt een auto van 4,7 m lang ietsjepietsje korter dus zelfs als een Giulia/Stelvio en het platform is niet Large maar Medium. Dat wil dus zeggen dat het Large platform nog niet voor Lancia wordt gebruikt maar dat dit in theorie wel zou kunnen. Eens! Lancia heeft nooit twee ruimere modellen boven elkaar gehad. Maar er is ruimte vanaf nu, al was het omdat alles opschuift naar boven tegenwoordig. De Thema uit de jaren 80/90, de Kappa en de Thesis behoorden allemaal tot het hogere segment destijds, waar Lancia traditioneel thuishoort. Helemaal als je de geschiedenis in ere wilt houden vanaf de magnifieke Lambda en later de Flaminia reeks is een echt vlaggenschip (een rol die de Gamma prima tijdelijk als een soort tussenkoning op zich kan nemen) nog iets dat zal ontbreken voorlopig.

    Beantwoorden
  • 22 december 2024 om 23:09
    Permalink

    Eens zien hoe Lancia in het hoge segment kan schuiven. Geef ze een goede kans, mits 1st time right. Een ‘Thesis Grancoupe’ met Flaminia-lijnen of (ook) geïnspireerd door de RR Spectre (denk er 2 deuren bij) geef ik een goede kans. Mits alles uit de kast, qua exterieur en interieur. Zie de Thesis, Delta Integrale EVO of misschien wel de beste: 8.32.

    Beantwoorden
  • 26 december 2024 om 22:44
    Permalink

    Eerlijk gezegd vind ik jullie nogal optimistisch. Ik denk dat het hoogstens een paar geldverslindende niche producten worden. Ze hadden al dat geld beter kunnen gebruiken om Fiat en Alfa een boost te geven. Die twee zijn geen schim meer van wat ze waren. En die twee zijn wel veel kansrijker om te groeien. Er is ook veel meer vraag/ roep naar die twee merken.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.