Lancia’s renaissance krijgt steeds meer vorm
Lancia is ideaal designobject.
Hoe combineer je toekomstige vormgeving met inspiratie uit het verleden? Voor veel merken is dit wellicht een ingewikkelde uitdaging, maar als je het goed bekijkt is het vanuit het perspectief dat Lancia heet, een kwestie van innoveren en combineren. Men heeft het voor het kiezen bij Centro Stile Lancia en dat zie je heel goed terug in het recent gepresenteerde concept Pu+Ra HPE. Het gebruik van specifieke materialen maar ook de typisch Italiaanse geraffineerde stijl qua vormgeving. Lancia doet dit al jaren en beschikt dus over een rijke inspiratiebron die enkel opnieuw dient te worden aangeboord. De eclectische benadering van vorm (het combineren), komt bij Lancia bijna als vanzelf naar boven via de tekentafel. Voor een gebalanceerd eindproduct is het enkel een kwestie van wat laat je weg en wat pas je toe.
Het briljante van S.A.L.A.
Naast de vele tijdloze carrosserieën waar men zich door laat inspireren (in dit geval de subtiele welving en schone lijn van een Aurelia plus de scherpe wigvormige lijn van een Stratos), is er het concept van de Italiaanse huislijke sfeer in het interieur. ‘S.A.L.A’ is een acroniem dat de elementen samenvat waar Lancia bij de Pu+Ra HPE volop vorm aan geeft, maar is ook de Italiaanse naam van een leefruimte (een van oorsprong oud Germaans woord). Lancia-kenners noemen dat gevoel eveneens al jaren ‘la sensazione di un salotto’. Wie aan het Lancia denkt van de decennia die achter ons liggen, denkt uiteraard onder andere aan het gebruik van Alcantara. Maar reeds in de jaren ’50 was men vol van het de hoogwaardige bekleding dat bekend werd als ‘il panno Lancia’. De combinatie van nieuwe digitale innovaties, met deze keuze voor vaak duurzame verfijnde materialen, resulteren in het toekomstige idee van Lancia’s interieur onder de naam S.A.L.A (Sound Air Light Augmentation).
Tot de productiefase.
Zoals gezegd is het straks (te beginnen bij de nieuwe Ypsilon die we eind dit jaar al zullen zien) een kwestie van kiezen. Qua vormgeving/materiaalkeuze, die dankzij de samenwerking met de Italiaanse interieurdesigner Cassina een extra ‘Italian home feeling’ heeft, gaan we het nodige op de productiemodellen voor de komende 10 jaar absoluut terugzien. De techniek in het interieur zal naar verwachting vooral ook afhangen van wat men op andere producten gaat gebruiken binnen de Stellantis-groep, dus daarover maken we ons geen illusies. Het gezicht van Lancia wordt sowieso weer als vanouds een kelkvormig element aan de voorzijde, al zal het dit keer niet een verchroomde middenstijl zijn binnen een grille. Lancia wordt een volledig elektrisch Italiaans premiummerk, dus dit element zal licht gaan geven als LED-strip. Ook in het donker zul je een Lancia dus van verre gaan herkennen.
Bij deze woorden bevelen we je Lancia’s tweede filmpje van harte aan, waarin de toekomst van het mooie merk zorgvuldig wordt vormgegeven.
We wachten al te lang
Ja, het duurt lang, maar ik ben wel erg nieuwsgierig wat hieruit gaat voortkomen. Het is in ieder geval al meer dan we 3 jaar geleden hadden durven denken.
Ik ben benieuwd want de cententellers regeren bij Stellantis. Benieuwd hoeveel overblijft van de PURA (geslaagd!) in de productiefase. Tonale en 600 tonen weinig hoopvol. De Italianen zullen veel harder hun wil moeten doordrukken, om te overleven.
De Tonale is nog een(deels verouderd) kind van FCA, nagenoeg helemaal niets met Stellantis te maken (Imarato heeft zelfs nog bij moeten schaven, herschrijven kon niet meer) Ze kunnen nu pas (eindelijk inderdaad) door. Maar zonder “wat al op de plank ligt”. Je hebt niet in een jaar een nieuw model in de showroom, als je van nagenoeg 0 begint. Opel heeft ook nog lang door gemoeten met de oude Astra voordat de nieuwe kwam.
En de nieuwe Astra is een 308 met een iets ander huidje.
De 600 lijkt op de Mokka, de ‘Brennero’ waarschijnlijk ook. DS ontspringt met de DS4 en 7 een beetje de dans, maar de DS9 en 508 zijn dikke maatjes. Stellantis is een cententellers-bedrijf.
Tja, het zijn grote concerns en om kosten te drukken worden veel gemeenschappelijke onderdelen gebruikt. Een Audi heeft ook een groot Volkswagengehalte, maar niemand klaagt er over. Dat het lang duurt met Lancia is een feit, maar er is de afgelopen 10 jaar veel gebeurd bij Fiat, o.a. de overname van Chrysler/Dodge/Jeep, het vergroten van Fiat productie in Zuid Amerika en de langzame overgang naar de EV. Kost allemaal tijd, mede door de fusie die tot Stellantis leidde. Maar Lancia is terug en komt met mooie modellen.
Allemaal goed praten wat eigenlijk krom is. Als een Audi A3/4/5/6/7/TT zou lijken -in dezelfde mate- op een Volkswagen-product als de dreigende inteelt bij Stellantis.. dan heb je een punt. Maar dat is niet zo.
Daar komt nog bij dat Audi groot is geworden onder VW en er sinds mensenheugenis onderdeel van uitmaakt. En bovendien ook Duits is. Stellantis is een verzameling van merken die uit alle hoeken van de wereld komen en een sterke eigen geschiedenis hebben. Om merken als Fiat en Alfa maar ook Jeep, Citroën en Opel in het Stellantis-keurslijf te krijgen zonder verlies van merkwaarde, dat gaat niet lukken. Kijk maar naar Opel. Wat is dat nog? Een vermomde Peugeot voor de Duitse markt. Samenwerkingen zijn van alle tijden, maar het zal een hels karwei worden om al deze merken in de lucht te houden met voldoende onderscheidend vermogen en toegevoegde (merk)waarde.
Citroën draaide ooit bijna Maserati ‘s nek om (jaren 70), Peugeot legde Citroën op de pijnbank (jaren 80), Fiat deed dat met Lancia, Alfa en Maserati (resp. jaren 70, 80 en 90).
Ferrari was niet zelden een redder (Quattroporte ‘98, Ghibli ‘96, 3200GT, GranTurismo, 8C,..)
Wie redt wie nu? Of wie rommelt de Italianen naar hun definitieve einde?
Stellantis biedt geen zekerheid, de Tonale is gebaseerd op een Jeep, de Giulia had een waardeloze invulling, en het beetje succes van de Giulia is voortgekomen uit de genialiteit van engineers van: Ferrari.
Als de stompzinnige arrogantie van Frans management niet wordt afgekapt dan is het einde Lancia, Fiat en Alfa. Maserati overleeft het, mogelijk door een bod vanuit Exor (Ferrari). Stellantis is ongeschikt als hoeder.
Nou, ik wil het nog wel wat tijd geven met Stellantis, maar de eerste tekenen zijn inderdaad niet hoopgevend. Maar goed, zonder deze fusie zou Lancia niet meer bestaan, dus dat is in ieder geval een lichtpuntje.
Ik vind de Tonale de minst geslaagde Alfa in jaren, maar dat hij is gebaseerd op een Jeep is wel erg makkelijk gezegd. Die Jeep (Compass) is ontwikkeld in Italië, dus die Tonale is wel degelijk Italiaans. Veel meer dan de aankomende Brennero dat zal zijn.
Eens, maar uhh een Fiat is vaak ook ontwikkeld in Italië. En Alfa en Jeep, die staan bijna net zover van elkaar qua heritage als Alfa en Omega (laatste letter) in het Griekse alphabet.
Het is een noodgreep geweest, geen geld bij FCA etc, maar dit moet ophouden. Er is te weinig creativiteit bij Alfa (geweest) … ik dreig weer leeg te lopen op hun vele debacles, die makkelijk voorkomen hadden kunnen worden. Het motorenbeleid voor de Tonale is weer?? Maar goed .. een Tesla 3 Performance voor 53k€ of een Tonale hybride voor dezelfde prijs. Ik begin weer. En waarom een andere motor (1.3 vs 1.5) voor de fullhybrid vs de mildhybrid. Hoezo kosten besparing? Het rommelt maar door. En de Giulia wordt de zeldzaamste .. rest my case. We’ll see.
PS Nog een leuke: Brera/Spider, zelden of nooit een auto (1.8tbi is wel verplicht) zo populair zien worden 10 jaar na de laatste productie. En terecht. Veel te snel gestopt.
4C, nog zo’n zeldzaamheid. Alpine lukt het wel met een 1.8 turbo (A110) en Alfa stopt gewoon na 5 jaar Waarom? Weg continuïteit. Nu tweedehands nog steeds peperduur dus gewild. Maar Alfa stopt. Ben ook benieuwd naar de Giulia ‘2025’. Zal wel zonder Sportswagon (hoe populair zijn de C/A4/3-serie als station!) .. 508-genen? Zou mij niet verbazen. Ipv shoppen bij de Fransen, hoop ik dat Alfa en Lancia (en DS) gaan winkelen bij Maserati. Daar profiteert ook Maserati van. Maar Frans management is moeilijk, erg eigenwijs, hiërarchisch.