Lancia’s herkenbare grille keert terug
‘Il calice’
Lancia neemt een aanloop naar de Design Day van maandag 28 november. Dat doet het door de voor ons zo bekende rijke geschiedenis deels te vertellen. Wat ons opvalt is dat het typische Lancia design van sobere, elegantie in een perfecte balans van iet wat je tegelijkertijd klassiek en modern zou kunnen noemen, volop wordt uitgelegd. Tegelijkertijd vormt dit alles een hint over wat komen gaat. Te beginnen bij de Ypsilon (2024), de grotere ‘Aurelia’ (2026) en de volgende generatie Delta (2028). Als eerste terugkerend kenmerk noemt men de op de Aurelia geïntroduceerde ‘kelk’, oftewel de verticale lijn die voortvloeit vanuit het schildje van het logo bovenaan de grille. Lancia zal dit in een moderne herinterpretatie opnieuw introduceren. Volgens sommigen met LED technologie erachter verwerkt.
Maar er zijn ook andere kenmerken.
Daarbij noemt men met nadruk de schone lijn van de flank, vaak aflopend, en sinds de Aurelia ook wel ‘linea pulita’ genoemd (schone lijn). Daarnaast de meer geometrische sobere vormgeving zoals we die goed zagen vanaf de jaren ’70. Via de Stratos en de 037, zien we dit geperfectioneerd worden tot aan de Delta in 1980 (vervolgens op Prisma en Thema). Andere modellen die letterlijk een inspiratiebron vormden voor de Lancia-ontwerpers van vandaag, zijn de Fulvia, Gamma Coupé en Beta HPE. Deze modellen zijn door de mannen van Ploué zowel voor het interieur als exterieur tot inspiratie geweest.
prachtig
Zo blij dat het merk gered lijkt! Ik had vroeger respectievelijk Dedra, Delta II, Delta Integrale 16v en Delta Integrale EVO. Stuk voor stuk onvergetelijk !
Gewoon fantastic, welke type Thema 2 of Kappa of Thesis?
Moeilijk… alle 3 uniek in hun soort… er is geen slechte keuze
Pas over 6 jaar heeft Lancia een beetje keus met 3 modellen. Dat duurt eigenlijk veel te lang. Petten van CEO’s kunnen in de tussentijd makkelijk anders gaan zitten. Een recessie, een nieuw strategisch “inzicht” of kastekort en het is streep door Lancia. Zie bijvoorbeeld Saab: prachtige conceptcars rond 2007 en opgegeven in 2009 door GM, want crisis (en nog even nagesparteld onder Hollandse vleugels van Spijker tot 2012).
Bij DS ging het ook niet snel maar wel veel sneller (start 2015): DS3, 4 en 5 konden direct worden ingezet en de 7 kwam wat later. En alles is al vernieuwd (DS3, 4, 7 en 9). Dit scenario moet toch ook voor Lancia mogelijk zijn?
Saab also gone down because of only making concept-cars every year instead of buyable cars. In end also of corrupt chief-team, which draw the company out of money and had a procedure at swedian court at their neck.
Design of Lancia isn’t compatible to the taste above the italian border.
No one is crying to the extroverted (vintage)optics of the Lancia-design-language.
Ugly front guards (grills) and Lamps, also as Alfa with the stupid triangle-frame, which doesn’t work on cars.
Vintage & Retro-Design can’t set at the hole sortiment. Only at one funny car.
This don’t understand the stupid chiefs & designers at the lancia-bureo.
Greetings vom down going germany…
Als je wat foto’s van de presentatie wil zien : https://www.media.stellantis.com/de-de/lancia/gallery/8286?campaign_id=6384c09d9fd92&mail_id=6384c14ee97a8&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=lancia-design-day-der-erste-schritt-in-eine-neue-aera-der-marke&adobe_mc_ref=
Wenen of lachen ?
De blabla kan je ook nog hier lezen in het Nederlands : https://www.media.stellantis.com/nl-nl/lancia/press/lancia-design-day-het-eerste-evenement-van-het-nieuwe-lancia-tijdperk