Lancia zet vast eerste stap op Franse bodem
Klaar voor Frans marktdebuut.
In Italië zijn er mensen die beweren te weten dat Lancia CEO Napolitano de komst van de nieuwe Ypsilon langer vindt duren dan waar hij op had gerekend. Of dat zo is laten we over aan de roddelpers. Intussen was de CEO gisteren aanwezig bij een officiële aankondiging van Lancia’s terugkeer op de Franse markt. Een logische eerste keus na de Italiaanse aankondiging, aangezien Lancia het in Frankrijk eigenlijk in verhouding altijd wel best aardig heeft gedaan. De aankondiging van 20 verkooppunten en 80 servicepunten, vond plaats met de Pu+Ra HPE op de voorgrond en de Italiaanse driekleur op de achtergrond. De Pu+Ra HPE is overigens voor de tweede maal al op Franse bodem, want we hebben ‘m afgelopen voorjaar met eigen ogen mogen bewonderen in Le Mans.
Tweede helft 2024.
De nieuwe Ypsilon zal volgend voorjaar gepresenteerd worden aan de wereld. Na de zomer van 2024 volgt de introductie in Frankrijk. Na Frankrijk volgen nog 5 andere Europese markten waaronder de Nederlandse. Tijdens de presentatie bij de Italiaanse ambassade in Parijs werd Lancia’s indrukwekkende rallyverleden aangehaald, omdat de nodige Franse coureurs mede verantwoordelijk waren voor de vele overwinningen. Na de introductie van de nieuwe Ypsilon, volgen in de jaren erna nog de Gamma en Delta. Omdat 50% van de verkoop online gaat plaatsvinden en de rest in ‘Casa Lancia’ noemt Lancia het programma ‘Phygital’.
Ypsilon MY2024.
Intussen is er ook nog het huidige Lancia met de Ypsilon die al jaren het merk staande houdt. Men is na 13 jaar toe aan de MY2024 editie. Bijgepunt met de nodige vooral softwarematige updates voor een betere connectiviteit. De Ypsilon Hybrid is onverminderd populair beneden de Alpen met een solide tweede plaats in de landelijke top 10 van best verkochte auto’s. Lancia kiest er dit jaar voor om de huidige Ypsilon in 2024 standaard rijker uit te rusten en reduceert het gamma tot de Oro en Platino. Kalere instappers vanaf Silver worden geschrapt nu. Men gaat van 5 naar 2 uitrustingsniveaus.
Als eigenaar van de Huidige Ypsilon kan ik maar 1 ding zeggen wat een heerlijke auto. De Twinair is zuinig en krachtig en de auto voelt veel sjieker als de plastic meuk van de concurrentie. Daarbij vind ik de kwaliteit van hoog niveau.
Ciao
Squadra
Gelijk heb je. Ben zeer tevreden over mijn Ypsilon (Platino) van 2011. Uitstekende kwaliteit.
Ypsilon is een prachtig creatie
Mij kleine l’ancia Y… 1200 cc 16V
Van 1997 vind ik de max👍
Blijkbaar zal Lancia terugkomen in 6 Europese landen : België, Nederland, Duitsland, Spanje, G.H.Luxemburg en Frankrijk.
Voor België : 10 dealers in “grootstedelijke gebieden”, voor Nederland : Amsterdam, Utrecht, Den Haag, Zwolle, de regio Rotterdam en Sittard.
Zou het eerst nog met enkel de (oude) Ypsilon zijn ? Of wordt die overgeslagen?
Daarna met de ‘nieuwe’ Ypsilon, gebaseerd op het platform van de Peugeot 208.
Ben benieuwd….
https://www.autointernationaal.nl/2023/09/lancia-keert-in-2024-terug-naar-nederland/