Lancia Ypsilon start ook met MHEV instapper
Luxe en zuinige MHEV.
Na het topmodel, wil Lancia nu ook de Edizione Limitata Cassina aan de man gaan brengen als MHEV met 100 pk. Qua prijs spreekt men over 28.000 euro. In de wandelgangen zegt men dat Lancia hiervoor kiest, doordat de orders voor de dure EV wat tegenvallen en dat men daarom de chique saus van Cassina, nu ook over een 100 pk MHEV met 1.2 3 cilinder motor wordt gegoten. De 1.2 is gekoppeld aan een elektromotor van 21 kW/29 pk (0-100 in 9,3 seconden en een top van 190 km/u, 1 liter op 21,7 km). Aanvankelijk werd gecommuniceerd dat de 1906 Cassina exemplaren, enkel gepland stonden voor de volledig elektrische Ypsilon. De eerste leveringen moeten medio dit jaar gaan plaatsvinden.
Alles op schema.
Dat laatste lijkt misschien raar, maar als je bedenkt dat de productiekraan aankomende maand pas echt opengaat klinkt dit allemaal heel aannemelijk. De milde hybride Lancia Ypsilon, komt vervolgens ook met een vermogen van 136 pk op de markt. Mogelijk dit najaar. Zoals op de persfoto hierboven te zien is, zijn de vlakken op de voorbumper op de MHEV opengewerkt zodat er voldoende koeling is voor de motor. De MHEV oogt dankzij deze opengewerkte gaten wat sportiever dan de EV vinden wij en is direct herkenbaar. Op de foto hieronder zie je trouwens een vers geproduceerde zilvergrijze Ypsilon (wat goed oogt met het hoogglans zwart). Overigens gaat het gerucht dat de HF ook als EV én ICE op de markt zal komen in 2025.
Zo gaaf dat Lancia terug is en laten we het massaal gaan kopen!
Ik ben super blij mee dat Lancia weer mee doet.
Ja, alleen kan het nog beter als er meer pk en kwh in de auto komt, zoals in de Volvo EX30. Trouwens, de nieuwe Ypsilon is een stuk lager dan model-2011. Teveel look-a-like met de 208/C3/Corsa … helpt ook niet.
Veeg teken dat de verkoop nu al tegenvalt. Als dat zo is ligt de oorzaak volledig bij Stellantis en de copy-paste ontwerpen (208/Corsa/C3..).
Gaat niet om de vraag naar de Ypsilon maar om tegenvallende vraag naar EVs generiek. Daarom stond bij de Ypsilon al vanaf het begin vast dat ie ook als ice leverbaar zou worden. Dit in tegenstelling tot de 500e. Die was alleen bedacht als EV maar komt nu mogelijk ook als ICE. Met welke motor en aandrijving heb ik nog nergens gelezen.
Niet iedereen wil een EV. Maar veel EVs van Stellantis zijn vanwege de hoge prijzen in combinatie met 156pk vermogen en 54kwh accupakket ook niet heel concurrerend met concurrenten. Terwijl de concurrentie toeneemt.
Ja ja Stellantis krijgt weer de zwarte Piet. FCA had niet eens de mogelijkheid (technisch én financieel) om überhaupt met iets te komen in dit segment. Argument van niks. Copy paste… nou ja het zal. De Yp vind ik met afstand de knapste van het stel. Prima prestatie om met de beperkingen die er tegenwoordig gewoon zijn hiermee te komen. De Peu vind ik ook best een knapperd. Geen basis om je voor te schamen en succesvol bovendien.
Spijker op de kop Bart!
Zonder Stellantis was er nu überhaupt geen Lancia geweest.
Schitterende auto geworden. Zowel interieur als exterieur zijn niet met de broertjes te verwarren.
Maar sommigen moeten iets te piepen hebben.
Ik vind het ook een fraaie creatie, net als onze Delta, weer ik nog steeds met zeer veel.plezier in rondrijd, en geheel zonder nare problemen, alleen plezier!
Die echte grille staat hem wel beter dan die dichte vierkantjes. De transformatie naar elektrisch gaat in Italië voorlopig niet gebeuren, dus niet meer dan logisch dat er een benzineversie komt. Wel jammer dat het een Peugeot-motor is, maar voor de gemiddelde Ypsilon-koper maakt het waarschijnlijk niet veel uit wat er onder de motorkap ligt.
Nou, het is nu dus nog onduidelijk wat er met de Fiat 500 gebeurt. De productie van de basis-500 stopt deze zomer, en het ombouwen van de huidige 500e naar een ICE kost nogal wat tijd, het onderstel moet aangepast, de auto moet typegoedkeuring krijgen, enz. Maar deze gaat als dat doorgaat vermoedelijk geleverd worden met dezelfde motor als de huidige 500 en Panda, de 1.0 FireFly motor. Al heeft de PureTech meer vermogen, ik dacht minimaal 82 pk en voor de mini-hybride 100 pk. Dat gaat al richting Sport :). Maar deze zou dan nog wel een Italiaanse motor houden. Dus voor degenen die wel luxe Italiaans maar niet de PT motor willen, blijft er mogelijk een alternatief.
Een heerlijk Italiaans modelletje. Ik wacht nog even op hoe spannend de nieuwe Panda is, maar wellicht wordt de hybrid Ypsilon toch mijn nieuwe lease…
Kan niet wachten deze in het echt te zien. Echt mooi geworden. Op het Lancia kanaal op YouTube staat een nieuwe video over de wedergeboorte van Lancia: Episode 3 met meer beeldmateriaal van de nieuwe Ypsilon.
Wanneer kan ik hem bewonderen
Of het mannetje is klein of de Lancia Ypsilon is groter dan de Corsa, 208 etc.
Ik denk toch t eerste.
Ik wil ‘m nu weleens zien.