Lancia Ypsilon ook in 2023 weer een Italiaanse kaskraker

Alive and kicking!

Lancia is qua voortbestaan misschien dan wel door het oog van de naald gekropen de afgelopen jaren, het deed dat zonder in te boeten aan vitaliteit. Het enige model dat nu al jaren vaandeldrager is voor het nobele merk uit Turijn, de Ypsilon, is onverminderd succesvol gebleven. Met het schiereiland als enige afzetmarkt bundelde het nietige Lancia al haar krachten richting dit ene model. Sinds de introductie in 2011 is er nooit een mager jaar geweest voor de kleine vijfdeurs. Zelfs uw vaste redacteur heeft er inmiddels eentje voor de deur staan.

Hoge aantallen.

Ypsilon (of ‘Y’) is al decennialang een sterke naam, waar Lancia als merk veel aan te danken heeft. Er zijn inmiddels meer dan 3 miljoen van verkocht, verdeeld over 4 generaties, en er zijn 37 edities op de markt verschenen. In 2023 behaalde Lancia zelfs het op een na beste resultaat dat ooit door het merk in het Italiaanse B-segment is neergezet. Maar liefst 44.743 exemplaren gingen over de toonbank. Goed voor een toename van 9% ten opzichte van 2022. Hiervan waren 39.683 stuks een Hybrid. Van de Ecochic op LPG zijn 4982 eenheden verkocht. De Ypsilon staat al 12 jaar in de top 3 van Italië en is op die markt het op een na populairste model van de hele Stellantis-groep. In april 2024 mogen we de vijfde generatie verwelkomen. Deze compacte premiumauto zal zich richten op een bredere doelgroep en koketteert qua stijl zelfs met Lancia’s rallyverleden.

Deel dit artikel:

7 gedachten over “Lancia Ypsilon ook in 2023 weer een Italiaanse kaskraker

  • 6 januari 2024 om 16:14
    Permalink

    Hopelijk heeft Stellantis een hele goede les getrokken uit dit onverwachte succes. Dit heeft geen marketeer becijferd of bedacht, maar is toch logisch: voldoen aan de wens van de (vrouwelijke) klant. Betaalbaar, chic, makkelijk, ongecompliceerd. Basta.

    Beantwoorden
      • 7 januari 2024 om 12:15
        Permalink

        Nee, volgens mij niet.

        De Ypsilon werd geleverd met :
        – 1.3 Multijet (diesel) (ondertussen uit productie)
        – 0.9 TwinAir (met of zonder CNG) (ondertussen allebei uit productie)

        De Ypsilon wordt nu nog geleverd met :
        – 1.2 FIRE met LPG
        – 1.0 FireFly

    • 10 januari 2024 om 17:58
      Permalink

      Nee, wordt nooit elektrisch (tenzij je het zelf doet (laat doen).
      De Ypsilon is al sinds 2011 op de markt.
      Dus niet meer de moeite voor de producent om die nog om te bouwen naar elektrisch.
      Binnenkort komt er een Ypsilon op basis van de Peugeot 208 / Opel Corsa : eerst als elektrische, daarna met benzinemotoren.

      Beantwoorden
  • 9 januari 2024 om 12:37
    Permalink

    De Ypsilon wordt nu nog geleverd met :
    – 1.2 FIRE met LPG
    – 1.0 FireFly

    Allebei niet kapot te krijgen, net als mijn 1.4 Turbo in mijn LPG MiTo uit de Brava 2009 in mijn 2015 MiTo.

    Beantwoorden

Geef een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.