Lancia Ypsilon HF schittert onder Franse zon
Voor het eerst in het openbaar.
Op dezelfde plek waar bijna een jaar geleden het concept Pu+Ra HPE werd gepresenteerd, is nu samen met het gamma van de nieuwe Lancia Ypsilon (Cassina en LX) ook de HF en de Rally 4 HF te zien. Twee sportieve versies waarvan de laatste echt voor de autosport is bedoeld. Ooggetuigen zeggen dat op het oude circuit van Montlhery de kleine rallyauto deze dagen stevig aan de tand is gevoeld. De 1.2 driecilinder turbo met 212 pk, is dus niet enkel een showmodel.
Stijlvol en sportief.
Op de Italiaanse ambassade in Parijs werd officieel getoost op de komst van de Lancia Ypsilon, maar de meeste ogen waren toch wel gericht op de aantrekkelijke 240 pk sterke elektrische HF. De mat grijze uniek vormgegeven kunststof wielkastranden en onderdeel op het front, gecombineerd met het wit van de carrosserie en het glanzend zwart van het dak, geven de Ypsilon HF een sportief en tegelijkertijd stijlvol karakter. Voor ons persoonlijk een Lancia om enorm naar uit te zien. We hadden de HF eigenlijk al op de Mille Miglia verwacht, maar Lancia liet daar bewust de elektrische en hybride LX aanrukken, aangezien de lancering op de Italiaanse markt centraal stond.
Als Stellantis doorgaat met die slechte motoren van peugeot en de beroerde garantie afhandeling ben ik er helemaal klaar mee, Verder geslaagde auto. Waar blijven de FCA motoren die echt veel beter waren?
De problemen betreffen nog de vorige generatie pure tech motoren met de riem in olie. Dus je bloeddruk mag weer wat omlaag. Met de aanstaande elektrificatie verwacht ik geen switch naar motoren van het oude FCA. Ik mag toch aannemen dat de huidige technici niet enkel van PSA afkomstig zijn maar ook een delegatie van FCA zitting heeft genomen. Kunnen ze van elkaar leren zal ik maar zeggen…
Dat hebben ze ook al gedaan want ze zijn van de 136pk motor in de EV’s overgestapt naar de 156pk motor uit de 500e omdat die zuiniger is en sterker.
De Fiat 500X, 500 en Panda en ook de Alfa Romeo Tonale, Giulia en Stelvio hebben alle FCA motoren. De nieuwe niet. Een gok, hoop dat die goed uitpakt. Dezelfde techniek gebruiken bespaart wel flink kosten natuurlijk. Al zou de klant daar best wat meer van mogen profiteren.
Bof je niet Bart. Peugeot is top. Problemen worden doorgaans keurig verholpen. FCA? FCA bestaat niet meer.
Mag toch hopen als de nieuwe Stelvio komt, en als die ook nog met een motor wordt aangedreven wat niet door middel van stroom is dat het wel een Alfa hard heeft en geen Frans hard, en dat geld ook voor de nieuwe Giulia, dan komt mijn Giulia van 2022 misschien wel weer in de verkoop, mooie car trouwens die HP
Het Nederlands gaat hart.. achteruit.
🙂
Je zeht et…
Altijd makkelijk om een ander af te zeiken vanaf uw toetsenbord, en ja ik heb toevallig leesblindheid, ik wil het de volgende keer er wel eerst bij vermelden hoor Rob als ik u er blij mee maak, nog een fijne dag verder
Als Lancia HF een race monster wordt dan zal Lancia het niet nalaten om de motoren in zijn geheel te updaten ..
Echt mooie auto’s worden toch niet meer gemaakt. Hoe rommelig is dat front met al die lijnen, hoeken en kantjes. Lancia zou beter eens langsgaan bij Pininfarina ipv bij Picasso. Waar zijn de tijdloos elegante Lancia’s van weleer?
Smaken verschillen. Liever dit dan een Duits hok.
Mooie wagen met stijlvolle accenten !
In de basis is dit een OPEL.
Nog meer opgeplakt plastic om iets te laten lijken wat het nooit gaat worden!
Ieder zijn mening
Ieder zijn mening… Maar voor mij is het kalf verdronken.. Alle Italiaanse merken onder Stellantis zijn gedoemd… Het zal nooit meer hetzelfde worden :'( RIP Fiat, RIP Alfa Romeo, RIP Lancia, …