Lancia Ypsilon geeft een ervaring van elegantie met een vleugje sportiviteit
Tweede kennismaking.
De nieuwe Lancia Ypsilon hebben we na enkele maanden opnieuw mogen ervaren. Na een korte eerste ontmoeting afgelopen zomer, reden we ‘m nu door herfstig Nederland en leerden we de auto nog beter kennen. Hij is eigenlijk in niets te vergelijken met z’n illustere voorganger, de kleine vijfdeurs ‘Ypie’, die Lancia jarenlang in z’n eentje als merk drijvende heeft gehouden. De Italiaanse elegantie is wellicht het enige wat door is gegeven aan het nieuwe model. Lancia heeft met de nieuwe Ypsilon nu eigenlijk in het kleinere segment al een ruime gezinsauto in huis. De ietwat vooruitstrevende stijl is trouwens duidelijk een herinterpretatie van de Lancia’s uit de jaren ’70. Dat zie je aan veel details. De auto ligt heel aangenaam op het netvlies ook bij mensen die het merk minder goed kennen. Lancia heeft zichzelf dus esthetisch gezien behoorlijk succesvol opnieuw uitgevonden. Inmiddels begint de Lancia Ypsilon ook in ons land op concrete wijze de markt te betreden en zijn er tot eind november 66 op kenteken gezet. De kop is er dus af en Lancia is in ons land terug van weggeweest. Een mooi en heugelijk feit. Eind volgend jaar zal Lancia een tweede model aan het nieuwe gamma toevoegen in de vorm van de Gamma. Een ruim en luxe concept in het compacte middensegment, waarvan vanaf begin 2026 de productie in Italië op stoom zal zijn.
Aangename ambiance als USP.
Inmiddels is de Ypsilon ook in Italië stevig aan de weg aan het timmeren. Je zou verwachten dat dit al langer het geval is, maar pas sinds de komst van de Hybrid (Edizione Cassina en LX) is Lancia in het thuisland echt los. Dit najaar is Lancia ter promotie in alle grote steden letterlijk onder de mensen met een heuse Drive Experience (foto). Inmiddels hebben we elektrisch gezien en wat het segment betreft, meer vergelijkingsmateriaal binnen de groep; We hebben de FIAT 600 La Prima nu twee keer uitvoerig mogen proeven en de Alfa Romeo Junior is ook al de revue gepasseerd. Alle drie EV’s met 156pk. Allereerst is er de sfeer in het interieur. Bij de FIAT vonden we dat al heel smaakvol, van een goed niveau en heel erg passend bij het merk. De Junior doet daar een schepje bovenop met een sportieve premium ervaring. De Ypsilon zit er wat ons betreft tussenin. De Lancia heeft een heel eigen stijl met een aangename sfeer als belangrijk kenmerk. De lay-out van het SALA systeem heeft die inmiddels herkenbare en typische hedendaagse Lancia-uitstraling. Zakelijk en zo je wilt zelfs huiselijk, maar ook een vleugje sportief. Het stuur met retro-rally-look is niet te versmaden. Ook de geribbelde bekleding sluit daar mooi bij aan. Reken je ook de portieren mee en de tunnel tussen de stoelen, dan is het materiaal misschien wat hard en minder ‘premium’ qua feel dan bijvoorbeeld bij de Junior. Toch is het interieur een van de belangrijkste redenen om deze Ypsilon te overwegen. De stijl is zoals gezegd 100% uniek te noemen en zeer stijlvol.
Lage zit en strakke wegligging.
Sportiviteit ervaren we eigenlijk ook zodra we plaats hebben genomen in de Ypsilon. De auto voelt vrij laag en is redelijk strak geveerd. Het stuurgevoel is optimaal en niet te licht en de auto laat zich nauwkeurig en vlot door de bochten loodsen. Het gas geven en remmen gebeurt mooi en geleidelijk. Enkel bij het bijna tot stilstand komen kun je het gevoel hebben dat je wat door moet drukken en dan geeft hij ineens alles. Een beetje als een spons maar geen reden tot ergernis. De rijk uitgeruste Cassina mist in onze ogen wel een elektrisch bedienbare achterklep. Omdat we dat nu eenmaal gewend zijn zullen we maar zeggen… Ook de 360 graden achteruitrijcamera op deze auto leverde niet dezelfde beeldkwaliteit die we op de 600 en de Junior gewend zijn en reageert wat trager. Deze is snel nat en slecht qua zicht bij regen viel ons op. Van de camera op de voorzijde hebben we niet echt het nut kunnen ontdekken. Verder gaf de elektromotor in onze testwagen een lichte toon bij hogere snelheid. Ook geen ergernis aangezien het heel subtiel is, maar we waren in de Junior 100% stilte gewend. De Ypsilon is verder een uiterst aangename hatchback waar je fijn in kunt zitten. De stoelen zijn als zachte zetels en de auto voelde gek genoeg ruimer aan dan de bovengenoemde Crossovers. Een illusie want deze auto’s hebben nagenoeg dezelfde maten. Misschien kwam het door de kleur van het interieur. We zien nu uit naar de Hybrid LX. Geeft deze 136 pk sterke auto dezelfde voldoening als de redelijk krachtige Electric?
66 verkocht = toch niet om over naar huis te schrijven? Ik gun ze meer bij Lancia🤛, t = n mooie auto🧐, maar EV🤢 & g1 brandstof-uitvoering, wat de prijs meer zou kunnen drukken
lees Bas van Putten NRC 14/12/24 met pijn geef ik hem gelijk…
Bij de Giulia in het verleden ook ! ( positief).
AW?? Kan niet goed zijn…of objectief