Lancia Ypsilon facelift krijgt nieuwe krachtbron
Een nieuwe Lancia in ontwikkeling mag sowieso in de krant en daarom schrijven we ook opnieuw over de Ypsilon facelift die hier in de Zweedse sneeuw te zien is. Dat is niet voor niets en dus mag je uitgaan van de komst van een nieuwe krachtbron, die hier getest wordt bij veel lagere temperaturen. In het geval van louter cosmetische aanpassingen en een nieuwe Uconnect boordcomputer, had men genoeg gehad aan wat ritjes rond de fabriek zullen we maar zeggen.
Een nieuwe Euro6 dieselmotor is mogelijk het onderwerp van deze test in de kou, al is het ook heel goed mogelijk dat een 105 pk TwinAir z’n weg naar de kleine populaire Lancia vindt. Hoe dan ook, ook de grondige update van een andere chique stadsauto van FCA, namelijk de Fiat 500, kriigt dezelfde motorische aanpassingen, want die reed eveneens rond in hetzelfde stukje Noord-Europa (foto onder). Beide auto’s zullen in Genève waarschijnlijk centraal staan op de stand van respectievelijk Fiat en Lancia. Om Lancia’s stand niet te laten uitblinken in leegte, gaat er het gerucht dat er volgende maand in Zwitserland ook een concept te zien zal zijn van een sportieve Ypsilon met HF label. Dat is echter niet zeker.
Om het eerlijk te zeggen vind ik geen van beide scenario’s erg plausibel: Een model dat een beperkt koperspubliek heeft, de aard van de auto niet is dat er veel dieselrijders zijn, en al een flink deel van zijn leven op heeft zitten, ga je daar een nieuwe diesel in lanceren? Tegen de 105 pk Twinair spreekt dan weer tegen dat die motor al lang en breed beschikbaar is in de 500.
De diesel staat idd niet in de Italiaanse top 10. Benzine echter wel (derde met 2410 stuks in jan.) en LPG (eerste plaats met 1184 stuks in jan.CNG vijfde plaats met 510 stuks in jan.).
Een concept met een HF label is leuk op voorwaarde dat ze er achteraf ook iets mee doen. Ik herinner mij de zagato concept van de vorige ypsilon die iedereen wel tof vond maar waar uiteindelijk niets mee is gedaan…