Lancia Ypsilon en Alfa Romeo Junior nu écht van start in Italië
‘Porte aperte’.
De tijden dat strategisch belangrijke nieuwkomers vaak een vliegende start kenden qua verkoopaantallen ligt ver achter ons. Dat heeft alles te maken met de huidige marktcondities en een klimaat van schaarste en transitie. Dat wil niet zeggen dat er niet aan de weg wordt getimmerd. De eerder dit jaar gepresenteerde Lancia Ypsilon en Alfa Romeo Junior vormen beide uiterst belangrijke introducties voor deze mooie Italiaanse topmerken. In Italië waren vanwege deze twee B-segmenters dit weekend de showrooms gewoon open. Het markeert de start van een nieuw verkoopjaar. De Italiaanse thuismarkt is cruciaal voor deze compacte premium auto’s en zullen daar vooral als (milde) hybride over de toonbank gaan. Volgens de lokale pers rijden de hybride varianten uiterst soepel en comfortabel en vallen ze zeer in de smaak. FIAT is met de 600 Hybrid op hetzelfde platform al iets eerder de boer op gegaan. De Alfa Romeo Junior is sinds deze maand ook te zien in dit zeer aantrekkelijke spotje (hieronder) onder de titel ‘learn to love again’. Alfa Romeo doet traditioneel aanspraak op je ware autohart.
Nog g1 Lancia Ypsilon of Alfa Romeo Junior gezien🧐! Jammer😒
Ze waren tot nu toe ook nog niet leverbaar heb ik begrepen. Dit najaar komt de eerste lichting.
Veel te weinig fatsoenlijke dealers in het land.Duurt allemaal veel te lang.
Dichtsbijzijnde dealer voor mij is 35 km en een half uur rijden.
Zonder files rond Antwerpen : daar is het elke dag file van minstens een half uur.
Tenzij “s nachts…..
Geen Lancia meer voor mij, de Ypsilon CNG zal (voorlopig ?) de laatste zijn geweest.
Ik heb geen vertrouwen in de Peugeot motoren.
Helemaal mee eens
Tja van de week nog een 2e beurt aan mijn Giulia laten doen bij mijn. Dealer, en je raad het niet er stond niet eens één Stelvio alleen een gebruikte Giulia van 2023 in de showroom, welkom bij de Alfa dealer dit kan echt niet .
De Ypsilon heb ik in Italië al zien rondrijden. Met de Junior heb ik hier (België) al rondgereden. Ze zijn er dus wel! De Junior rijdt trouwens super, al ben ik geen fan van elektrisch rijden.
Ik ben groot liefhebber van deze merken.
Waar zijn de dealers in friesland.
Krijg de indruk dat stellantis geen auto’s meer wul verkopen hier.
Ik begrijp die roep om dealers nooit zo. Met de huidige aantallen kan dat gewoon niet uit. De dealer kom je een keer per jaar, is het dan echt zo erg om dan iets verder te rijden?
Dat is niet alleen in Friesland zo. Het is een landelijke probleem om voor “kleinere” merken een goede dealer te vinden. Voor de aanschaf van een nieuwe AR ben je aangewezen op een echte merkdealer (voorheen onderdeel van de FCA groep) maar die zit meestal niet om de hoek. Voor de aanschaf van een occasion ben je aangewezen op de handel of een particulier en voor het onderhoud moet je de mazzel hebben dat er een garage om de hoek zit die over een monteur met AR kennis beschikt. Lang leve de centralisatie!
Voorlopig maar je heil zoeken in mooie jonge, gebruikte ( geimporteerde) exemplaren met weinig kilometers van Giulietta, Giulia of Stelvio. Goede specialisten met het Alfa hart zijn er gelukkig nog, bevlogen dealers niet meer…….
Voor’n dealer loont het niet meer om nieuwe model in de showroom te hebben omdat de importeur vaak full option modellen in de showroom wil hebben. De klant wil dan wel de auto maar vaak anderen opties. Daar zit je dan met je showroom auto die je niet verkocht krijg.
Ik hoor hier veel over gebrek aan dealers. Van een voormalig Alfa dealer begreep ik dat ze maar een winstmarge kregen van 500 euro op een Tonale van 50.000. Niet heel vreemd dat ze geen dealer meer willen zijn…