Lancia Ypsilon ‘Collezione 2011’ klaar voor commercie
Nog één keer presenteert de huidige Lancia Ypsilon zich aan het publiek middels een uitgebreide reclamecampagne. Opnieuw is Amerika het decor, om precies te zijn Los Angeles. Ook nu is er weer voor een vrouwelijke en modieuze aanpak gekozen. De Ypsilon stond al vanaf de lancering in 2003 dikwijls op de catwalk, een concept dat meehielp om het merk weer stevig te positioneren op de belangrijke thuismarkt. Als vrouwen ook aan ‘kletsen over auto’s op internet’ zouden doen zoals wij, zou al snel blijken dat deze Lancia een groot succes is en dat veel dames er een hebben of hebben gehad. We kennen de percentages niet, maar in Italië moet het aantal dames met een Lancia Ypsilon, percentueel vergelijkbaar zijn met het aantal mensen dat in deze wereld een Golf koopt. Een meer mannelijke en kostbare Ypsilon Sport Zagato versie werd wegens kostenbesparingen geannuleerd. Al met al een optimale commerciële prestatie dus van Lancia.
We blijven dan ook herhalen dat het merk vooral met dit model een positief keerpunt heeft bereikt, waardoor Lancia vandaag nog steeds bestaat. Begrippen als ‘Bicolore’ en tal van uitvoeringen zien we steeds meer binnen de Fiat groep tot Ferrari aan toe, maar werden op deze stadslimousine voor het eerst volgens een nieuwe strategie toegepast. We zien dat die succesvolle strategie zelfs Chrysler heeft bereikt inmiddels, want het schijnt dat je de 300 op vele manieren kunt bestellen, zelfs met een grille in zwart pianolak. Het is duidelijk dat Lancia haar aanpak dus ook na de fusie met het Amerikaanse merk wil voortzetten tot in Amerika aan toe.
We hebben het er al even over gehad tijdens de Motor Show van Bologna, maar de marktintroductie van de Lancia Ypsilon Collezione 2011, gaat nu pas echt van start. En meer dan ooit doet de Ypsilon waar het altijd goed in is geweest de afgelopen acht jaar; het aanspreken van een modebewust publiek. De nieuwste versie heeft nu zelfs een aangepaste lay-out voor de koplampunits en buitenspiegels in pianolak. Het model is verkrijgbaar in de varianten DIVA en Platinum en er is een nieuw kleurenpalet bestaande uit 12 tinten en 7 Bicolore varianten. Binnenin toont de DIVA een nieuw soort bekleding met zwarte TecnoCity stof. De klassiekere Platinum heeft stoelen in ‘Pelle e Castiglio®’ leder. In het leer is op geraffineerde wijze de naam Lancia verwerkt. Het stiksel is in een contrasterende kleur aangebracht, kortom weer vele mooie details zoals alleen Lancia dat aan kan bieden.
Naast de bekende benzine 1.2 (69 pk) en 1.4 EcoChic (77 pk, LPG) is ook de voldoende krachtige 1.3 MultiJet (standaard roetfilter) met 75 pk verkrijgbaar. De in Amerika gedraaide reclamespot debuteert aanstaande zondag op de Italiaanse televisie en de dealers houden het weekend daarop een open huis van twee dagen.
“””Ook nu is er weer voor een vrouwelijke en modieuze aanpak gekozen.”””
en :
“””Een meer mannelijke en kostbare Ypsilon Sport Zagato versie werd wegens kostenbesparingen geannuleerd.”””
En daardoor sluit je van in het begin 50% van de bevolking uit in je reklame.
Wie verzint zoiets om enkel relame te maken voor het ene geslacht ?
Hopelijk maken de reklamemakers niet dezelfde fout met de toekomstige Y. Afwachten…
@Koen: Nee, want die auto heeft meer in zich. Ik vind het juist slim wat ze met de huidige Ypsilon hebben gedaan. In de massa en tussen Fiat Panda en 500 heeft het zich op geheel eigen wijze zeer goed staande weten te houden. Hoe kun je jezelf verzekeren van een stevig marktaandeel (let wel alleen Italië is belangrijk voor Lancia bij gebrek aan dealers buiten de landsgrenzen)? Door die niche benadering. Hadden ze het algemener gehouden dan was de Ypsilon een zoveelste kostenpost geweest, was er in Italië de helft minder verkocht en legde Lancia het lootje.
Nogmaals, chapeau dus voor hoe ze dat gedaan hebben (Olivier François).
In de steeds meer androgien wordende maatschappij was en is de huidige 3D Ypsilon een verademing. Het basisontwerp is al 7 jaar oud en ik zie nog steeds een onderscheidend autootje die ook nog eens erg ruim en comfortabel is. En betrouwbaar ook. Als lanciaverkoper kan ik zeggen: Er rijden niet alleen vrouwen en homo’s mee!
Ik zeg: Gooi de lijn naar Servië, doe er de twin-air in, paar flitsende aanpassinkjes en HIJ kan nog wel een jaartje of 2 mee……..deze Yp heeft nog steeds toekomst, ook al komt er een nieuwe 5e aan.