Lancia Ypsilon blijft ongekend succesvol
Reddingslijn genaamd Ypsilon.
Lancia moet in 2024 bij nul beginnen na dik tien jaar zonder een eigen gamma en volledige afhankelijkheid van de Italiaanse markt. Toch zit er een gouden randje om dit donkere verhaal van het oude mooie merk uit Turijn. De Ypsilon heeft het namelijk vanaf 2011 onafgebroken goed gedaan. Jaar in jaar uit bleek de Ypsilon een lichtbaken in de duisternis. Lancia heeft een krachtige hartslag met dank aan de kleine vijfdeurs uit Tychy. Het stijlvolle economische wonder doet het zelfs goed in tijden van crisis. De Ypsilon had bij z’n lancering al een iconische waarde dankzij succesvolle voorgangers als de Y10 (na de fusie met Autobianchi) en de Y. Maar liefst 38 jaar en drie miljoen exemplaren verder in talloze tinten en smaken, blijkt het huidige model een indrukwekkend hoofdstuk te zijn in dit succesverhaal.
Bijna 41.000 stuks.
In Italië zijn in 2022 een indrukwekkende 40.991 Ypsilons verkocht. Een prachtig resultaat voor de B-segmenter die al 11 jaar op de markt is. Het aantal is goed voor 15,3% van het totale marktaandeel. Lancia heeft na FIAT de meeste auto’s verkocht in het kleine segment. De Ypsilon is na de Panda het meest verkochte model van heel het schiereiland. Lancia heeft als merk een aandeel van 3,1% en groeide in 2022 met 0,1% ten opzichte van 2021.
Wat was het marktaandeel van alle modellen van Alfa Romeo in Italië 2022?
Alfa Romeo 1,09%…. FIAT 13,59% en Lancia 3,11%
Toch had ik de Mito meer succes gegund!
Is leuk voor lancai maar de auto,s worden dan ook bijna weggegeven.
In Italië rond de 8000 zet daar de giulia tegenover van meer dan 40000 euro is dat in aantallen niet te vergelijken
De Mito had veel meer succes kunnen hebben als men niet begonnen was met die 2- cilindertjes, maar direct was begonnen met de huidige 3 cilinder van 1000 cm3. Ik heb altijd benzine gereden en de Mito werd mijn eerste diesel, omdat ik beslist geen 2- cilinder wilde. Nooit geen spijt van deze keuze gehad, want rijplezier vind ik ook belangrijk. Een 4- deurs Mito- model op een iets verlengd onderstel had de verkoop verder kunnen opstuwen, maar al het geld ging naar de ontwikkeling van de Giulia. Tja, je kunt het geld maar 1 keer uitgeven…
De MiTo was 8 jaar voor de Giulia klaar, terwijl zusje Punto al direct -even daarvoor- 5-deurs was. Dus ontwikkeling van de Giulia heeft weinig impact op de MiTo gehad. Vermoedelijk lag men bij Marketing weer te slapen.
Na 8 jaar had dan toch een nieuwe Mito en Punto klaar moeten staan?
Precies! Maar de keuze werd toen gemaakt om geen kleine auto’s te ontwikkelen, want te kleine winstmarge. Dus alleen een paar grote. Dat leidde enkele jaren later tot een CO2 boete die ontweken kon worden door Atsma geld toe te stoppen. Als dat geld was gegaan naar sneller de Firefly motoren in EU modellen zetten, met hybride, dan was die boete – of het afkopen door rechten van Tesla over te nemen – nooit nodig geweest. Het blijft onbegrijpelijk dat de concernleiding toen zo weinig oog had voor de markt en de regelgeving in de EU.
Ja, maar dat bedoelde ik niet. Ook, die Ypsilon rijdt al 12 jaar rond (sinds 2011). Op een Panda-basis. Waarom kan een MiTo niet uitgesmeerd worden? Zelfde was trouwens voor de 159/Brera/Spider mogelijk geweest. Als je ziet hoe populair die dingen tweedehands nu nog zijn! Raar. Tussen 2012-2016 alleen 2 goedkoopste modellen te koop (MiTo/Giulietta, 4C tel ik niet). En nu alleen de 2 duurste modellen (Stelvio/Giulia). En tot 2025 komt er niks nieuws en de Giulia wordt dit jaar vanaf 70 mille aldus de dealer. Raaarr!
Overigens wel fijn dat de Ypsilon het zo lang zo goed doet! Al verdient Lancia meer dan één toch wat overjarig model.