Lancia Ypsilon 2011 vanuit Genève
**UPDATE**1/3/2011**15:26**Lancia heeft in Genève toch echt een zeer geraffineerde mini-Delta gepresenteerd. Ondanks dat dit model evenals de herziene Delta volgens ons een soort esthetische compromis vertoond in het frontaal, moet je de designers van Lancia nageven dat ze het wel weer geflikt hebben. De Ypsilon met vijf portieren kent vele beeldschone details zonder al te vrouwelijk over te komen. Lancia heeft in dit segment duidelijk iets bijzonders te bieden en de wereld heeft er een compacte premium auto bij. De Bicolore lak zit deze Ypsilon als gegoten. Hier zijn enkele kenmerken wat dit nieuwe model betreft: TwinAir, MultiJet II, Start&Stop, Blue&Me, DFN2, TomoTom Live, Smart Fuel System, Magic Parking, Xenon verlichting, LED achterlichten enz.
Check ook deze gallery op updates door op het tijdstip ( plus eventueel de datum) te letten naast het woordje **Update**.
[nggallery id=558]
Heel erg mooie auto geworden.
Inderdaad het erg standaard uitziende front past ook absoluut niet bij het chique design van de rest van de auto.
Ik wacht met spanning de eerste facelift af, eens kijken of ze het zo zullen gaan houden.
Het centraal geplaatste instrumentenpaneel wen je erg snel aan maar ik had het beter gevonden als het gewoon weer op de goede plek zou zitten.
Ik was in de markt voor een nieuwe Yp. maar nu wacht ik even een jaartje om mezelf aan het nieuwe model te laten wennen.
Inderdaad: (op foto) is er iets eigenaardigs met die motorkap en de aansluiting met de radiatorgrille. Ook de overgang naar de koplampen vind ik ‘eigenaardig’.
Maar “in het echt” kan het volledig anders zijn : ik zie amper relief / welvingen.
“”Ik wacht met spanning de eerste facelift af, eens kijken of ze het zo zullen gaan houden.””
Die zal (waarschijnlijk ?) later komen dan ‘een jaartje’ 🙂
Op dit moment vind ik de Delta (zonder nieuwe grille) nog steeds de mooiste Lancia maar de nieuwe Ypsilon kan absoluut bekoren. Ik moet nog wennen aan de voorzijde die ik wat zwaar vind overkomen op de plaatjes. Hopelijk is dat in werkelijkheid minder opvallend.
Hij heeft echt leuke styling details !
De bicolore-Lancia Yps bekijkend is het duidelijk hoe het proces is geweest in de koppen van Francois Olivier c.s.: Deze Lancia heeft als inspiratiebron behalve de voorgangers van de Yps ook de Chrysler PT Cruiser gehad.
Waar het dus in de ontwikkeling van o.a. de grill fout is gegaan is dat Olivier met name de versmelting met Chrysler wilde vieren en niet meer de klanten van Lancia voor ogen had. Natuurlijk, de Amerikaanse markt is een grotere markt, maar de basis van marketing is segmenteren en nadenken over welke elk van de deelmarkten aan behoeften en verwachtingen heeft. En daar zit de knik in zijn gedachte: Europeanen en Lancisten in het bijzonder hechten veel aan historische waarden en traditie. Je kan dus niet zo maar breken met die waarden, zonder je klanten teleur te stellen. Olivier viert zijn eigen feestje, niet met zijn klanten…
Sorry, ik had er hoge verwachtingen van maar vooral de gril verziekt de boel. Net als een BMW zonder nieren maar dan met een Mercedes gril er in of iets dergelijks. De ver chryslerde delta mogen ze van mij ook wel af voeren. Over de andere zullen we het maar niet hebben een lancia logo er op plakken wil niet zeggen dat het mooi is als lancia. De Chryslers zijn als Chryslers mooie Amerikanen maar als Italiaan kunnen ze niet door. Je gaat in een pittoreske Italiaanse stad toch ook geen wolken krabbers neer zetten! Venetië, Florence Rome etc. zijn mooi New York ook maar Venetië met New York stijl elementen is reden om de stad de rug toe te keren. Ik koop een Italiaan om het Italiaanse ontwerp als ik eenheidsworst wil dan kan ik bij VAG terecht dus geen fiat 500 neuzen op alle fiats en geen Chrysler grillen in Lancia’s. Ik snap Fiat echt niet de cedici spreekt boek delen er is geen hond die er een heeft het zijn allemaal sx4’s. Maar er zijn nu geen Lancia’s meer en geen Chryslers meer. Alleen een mislukte mengel moes en dat gaan ze merken in dalende verkopen.
Alle hoop is nu op Alfa en de kleine fiats in Europa houden die het concern op de been? Ik denk dat ze het vooral van de Amerikaanse markt moeten hebben van zuid t/m noord.
Doordraven is ook een kunst! 10.000 stuks verkopen aan liefhebbers of 100.000 aan mensen die gewoon de auto leuk vinden?
Dat een merk zijn visie verlegt naar andere groepen dan wij Europeanen is een pre geworden. Dat heeft met verkopen van doen. En Nederlanders mogen al helemaal in deze een toontje lager zingen. M.I.
Zware neus? Anoniem? Haha, koop dan maar lekker een spetterende en onderscheidende Corsa of een leuke Bluemotion… Ik ga deze hoe dan ook bestellen! Een leukere, fraaiere auto in het b-segment is er eenvoudigweg niet te vinden. En iedereen die zich nu druk maakt om horizontale lamellen in de grille of Amerikaanse marketingpraat: veel veilige kilometers gewenst in uw zilvergrijze Polo…
Van buiten kloppen de verhoudingen niet, wehg met die Chrysler-grill. Verder zie ik in het interieur het glanzende plastic en nep-aluminium dat de Delta ook zo ontsiert. Het lijkt alsof Lancia niet luistert naar en niets leert van de reakties van de consument. Eigenwijsheid is een groot goed in eenheidsworstautoland maar dit gaat te ver. Van mij mag de stekker er uit bij Lancia. Of is dit weer zo’n model waar ik over een jaar aan gewend ben en waarvan ik denk: Wow, wat mooi! Dat had ik bij de Lybra en de Thesis, maar bijvoorbeeld weer niet bij de Delta, die ik nog steeds niet vind kloppen (te langgerekt en Koreaans plastic interieur)?
@mareblu..goed nieuws voor jou… de stekker is inmiddels al uit Lancia.. Men heeft in het magazijn alleen een enorme voorraad Lancia badges gevonden, waarvoor een goede bestemming is gezocht.. ik vind eigenlijk dat Lancia, uitgezonderd goed nieuws over de Delta) wel uit AutoEdizione gehaald kan worden.. (en verhuizen naar http://www.AmericanCar.nl of zo)…
te triest voor woorden dat het enige goede Lancia nieuws van een niet-italiaan afkomt die een stratos nabouwt. jammer dat SM zijn voorraad badges daar niet aan wilt besteden..
tja , Als wij de auto niet willen kopen zal het iets anders moeten verzinnen ..en dat heeft het gedaan. Dat heet een bedrijf leiden en trachten winst te maken.