Lancia werkt aan extra gepeperde Ypsilon HF
Volgens de gerenommeerde Italiaanse autonieuwsbron Quattroruote, zijn deze computerbeelden van een extra hete Lancia Ypsilon met legendarisch HF logo, afkomstig van Centro Stile zelf en dus officieel. Aangezien deze bron al decennia lang nauwe banden met de fabrikant onderhoud, nemen we aan dat dat zo is. Eindelijk eens goed nieuws voor de ras-Lancist dus, die weer mag dromen van meer sportieve modellen. Het betreft enkel de bestaande Ypsilon nog, maar het begin is er. Het is alsof men bij de Lancia de onrust rond het voortbestaan van het prachtige historische merk een bewust een beetje wil sussen. Wel zegt de bron dat er nog geen groen licht is voor dit model, dus mogelijk wacht men ook een beetje de reacties van het publiek af.
Ons vermoeden dat Lancia ook weer haar sportievere oorsprong wil laten spreken klopt dus. Na versies met een S van MOMODESIGN en openlijk door Lancia gesponsorde recente rally-evenementen, zien we hier opnieuw een bevestiging van. De Ypsilon op z’n sportiefst toont hier op zeer stijlvolle wijze een jasje in twee tinten ‘mat’ en de bekende gele lijn die bijvoorbeeld ook terug te zien was versies van de legendarische Delta Integrale.
Lancia heeft al vaker tevergeefs een mooie sportieve compacte geambieerd, dus we zijn voorzichtig wat het speculeren over de toekomst betreft. We zouden er zelfs verder in willen gaan en het geen sympathieke geste van de fabrikant vinden als dit een zoveelste bekende worst voor de neus zou zijn. Een prachtige Flavia coupé en een vorige generatie gepeperde Ypsilon Zagato kwamen immers ook niet verder dan de conceptuele fase. Evenals deze laatst genoemde een kleine 10 jaar geleden gaat het opnieuw om een met turbomotor uitgerust idee volgens de bron. Je moet dan bijvoorbeeld denken aan een 1.4 MultiAir met 160 pk en een onderstel zoals deze ook al succesvol voor de Abarth 500 wordt gebruikt. We houden intussen de vingers gekruist. Wat vinden jullie overigens?
Zou liever een Delta HF zien, maar deze mogen ze zeker produceren van mij.
Als ie er komt, moeten ze er iig niet veel meer aan veranderen voor mij. Ik vind ‘em er echt gelikt uitzien. 😮
1.4 Turbo erin?
Ik hoop het zo erg, maar durf er gewoon niet in te geloven. Ben al te vaak teleurgesteld. Het zou echt zo gaaf zijn als ‘ie mocht komen!
Bij de Yp Zagato ging het overigens om een 1.9 JTD 16v. Zou het misschien weer om een diesel kunnen gaan om ‘m meer te onderscheiden?
Doen! Maar ik vrees ervoor dat er inderdaad iets van zal komen…
Van het vorige model was een schitterende oranje Zagato versie gepresenteerd met 150 pk. Ik hoop dat deze studie niet hetzelfde lot krijgt.
Onbegrijpelijk hoeveel modellen en uitvoeringen FGA in potentie kan bieden maar het niet doet. Een HF versie van de Delta had er allang moeten zijn.
Maak er gewoon een 125 PK TWIN AIR van.
Dat is dan direct goede marketing voor deze motor.
@Alfabruur: leuk, maar dat kun je dan ook geen HF noemen 😉
Wie zijn die 10% onverlaten die “Nee” hebben gestemd ? 😉
Maar ook ik vrees dat het weer “niente” zal zijn.
Net zoals het aangehaalde voorbeeld van de Ypsilon Zagato.
😈 👿 😈 👿
Ik.
Compleet zinloos om dit op de markt te brengen, zal veel te duur zijn.
Verder zijn de Ypsilon (en ook de Delta) afschuwelijk lelijke auto’s.
hahaha de Delta afschuwelijk lelijk 😈 Weet je wat pas lelijk is een schijthok VW Golf 👿
@HZW Wat is er dan wel mooi? De Delta is met ruime afstand de mooiste wagen in zn segment samen met de Giulietta (al is die laatste net wat kleiner). How dare you!
HZW : ik geef je gelijk dat die HF duur(der) zal zijn. En dan rest de vraag : wie koopt die ?
Maar als “imagodrager” (welk imago…?? 👿 ) is het een mogelijkheid om Lancia ‘iets’ bekender te maken.
Je tweede deel : de gustibus et coloribus non est disputandum (da’s het enige Latijn dat ik ken 😆 )
Maar in dit geval klopt het spreekwoord niet 😕 : “afschuwelijk lelijk” is wel wat overdreven indien je ze niet ‘mooi’ vind ❗
“Afschuwelijk lelijk” komt over alsof er NIKS mooi aan is ?
Welke (huidige) auto vind je dan wel mooi ?
@HZW
Kom dan maar niet bij mij, want op de oprit staan een Ypsilon en een Delta. Nog steeds mooi. 😉